Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 95 van 104 EersteEerste ... 45859394959697 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 941 t/m 950 van 1037

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor.

Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.
    Het meest irritante, heb het wel eens gehad bij een akoestiche gig in Duitsland. De hele (eigenlijk best ruime) soundcheck tijd bezig geweest kabels te vervangen etc. Uiteindelijk een paar minuten voor de tijd op was eindelijk geluid. Thuisgekomen, spullen uitgepakt, aangesloten, en alles werkt zonder problemen... Als ex computerprogrammeur haat ik het als fouten niet reproduceerbaar zijn. Dan kun je ze nl. ook niet oplossen. En het is een eng idee dat dat weer zou kunnen gebeuren

Zolang het podium alleen maar meebeweegt valt het nog mee. Al zijn galmveren dan idd al snel een irritatiebron. We speelden op een gegeven moment op een bluesfestivalletje in Bellingwolde. Daar stonden 2 podiumwagens, zo'n 30 a 40 m uit elkaar. Ga je opbouwen, krijg je de (zeker niet overbodige) waarschuwing 'daar moet je maar niet gaan staan, dan val je door de vloer' Dan maar iets minder dynamisch op het podium. Onverwachts anderhalve meter omlaagvallen doe je liever niet...

Opstelling was ook wel apart. Los van dat we op de wagen eigenlijk alleen bassen (maar wel heel veel) hoorden, hadden ze niet twee installaties neergezet. Het was zo'n ouderwetse PA met van die grote kasten. Normaal één aan elke kant van het podium, maar nu stond de ene toren speakers aan de linkerkant van het linkerpodium, en de andere toren aan de rechter kant van het rechter podium, met zo'n 30 a 40 m ertussen. Hoor je een band soundchecken, klinkt het keyboard ineens van bij het andere podium

Standaard

Het enige correcte wat ik hier over kan zeggen is :

neem een eigen geluidsman/vrouw in de arm, en zie hem/haar als een bandlid.
    Ook de geluidsman/vrouw moet de band en het geprefereerde geluid aanvoelen en waar kunnen maken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Het meest irritante, heb het wel eens gehad bij een akoestiche gig in Duitsland. De hele (eigenlijk best ruime) soundcheck tijd bezig geweest kabels te vervangen etc. Uiteindelijk een paar minuten voor de tijd op was eindelijk geluid. Thuisgekomen, spullen uitgepakt, aangesloten, en alles werkt zonder problemen... Als ex computerprogrammeur haat ik het als fouten niet reproduceerbaar zijn. Dan kun je ze nl. ook niet oplossen. En het is een eng idee dat dat weer zou kunnen gebeuren

Zolang het podium alleen maar meebeweegt valt het nog mee. Al zijn galmveren dan idd al snel een irritatiebron. We speelden op een gegeven moment op een bluesfestivalletje in Bellingwolde. Daar stonden 2 podiumwagens, zo'n 30 a 40 m uit elkaar. Ga je opbouwen, krijg je de (zeker niet overbodige) waarschuwing 'daar moet je maar niet gaan staan, dan val je door de vloer' Dan maar iets minder dynamisch op het podium. Onverwachts anderhalve meter omlaagvallen doe je liever niet...

Opstelling was ook wel apart. Los van dat we op de wagen eigenlijk alleen bassen (maar wel heel veel) hoorden, hadden ze niet twee installaties neergezet. Het was zo'n ouderwetse PA met van die grote kasten. Normaal één aan elke kant van het podium, maar nu stond de ene toren speakers aan de linkerkant van het linkerpodium, en de andere toren aan de rechter kant van het rechter podium, met zo'n 30 a 40 m ertussen. Hoor je een band soundchecken, klinkt het keyboard ineens van bij het andere podium
    Hahaha een van de beste verhalen yet in deze thread!

Standaard

Ik geef de voorkeur aan het mixen van "zachtere" genre's, bij stevige rock/metal (wat ik zelf leuk vindt om te luisteren) moet alles snel, hard en lomp en dat resulteert in de zaal waar ik mix toch al vlug in een brei. Bij zachtere genre's krijg ik alles veel makkelijker onder controle op een fatsoenlijk volume.

Bij zachtere genre's gaat het dus makkelijk, maar nu was er een maand geleden een rockabilly bandje in ons zaaltje aan het spelen en dat was me toch echt zalig werken. De bandleden begonnen mij gewoon te vertellen hoe je optredens nu het beste kunt aanpakken.

Opstelling van de band was: drummer, contrabas'er, 2x gitaar/zang.

De drummer had een bescheiden kitje bij, maar ontzettend goed afgesteld en hij kwam allereerst al naar mij toe: "ik zal niet zo hard drummen, dan hebben jullie daar in de zaal niet zo veel last van en hoeven de monitors niet zo hard".
    De meneer met de contrabas vervolgens: "Normaal gesproken heb ik een Ampeg versterker met 4x10" + 1x15" opstelling, maar dat is in dit zaaltje niet nodig. Pak de contrabas maar met een DI en zet hem op 1 monitor. Hoeft niet veel laag in en hoeft niet hard, als ik hem maar duidelijk kan horen".
    De twee gitaristen hadden hun combo's (met beamblockers) op flightcases gezet en naar binnen gericht. Daarvoor dus ook geen monitoring nodig.

Anyway, we begonnen met de soundcheck. Voordat de band aanwezig is zet ik standaard al vocals op de monitors. Dus aan het begin van de soundcheck staken er al meteen 2 duimen omhoog omdat ze de zang meteen goed konden horen. Contrabas erbij gezet en ik heb de rest van de avond niks hoeven te veranderen aan de monitors.

Nadat de soundcheck klaar was de volume van de P.A. dicht gedaan, maar de band ging nog even verder spelen. Ik kwam terug in de zaal met een biertje en ik dacht: wie heeft de P.A. weer aangezet ... maar het was dus gewoon de band die zonder P.A. al een perfect balans had.

De ervaring van de band was later in de avond ook gewoon te horen, ik heb zelden een band zo goed horen klinken in die zaal (200 man).

Zo moesten alle bands zijn ... jammergenoeg hadden we vorige week een punkband met een gitarist die een Superbass 100w zonder mastervolume had en zijn volume niet omlaag durfde/wou/kon zetten omdat anders zijn scheur weg was + een drummer die dat volume ook nog eens kon overtreffen met zijn snare.

Ik stond op 3/4 meter afstand monitors te doen toen die kerel op zijn snare begon te tikken en ik ben heel wat volume gewend, maar ik ben toen toch echt met mijn handen over mijn oren naar mijn oordopjes gerend.

Super Moderator

Standaard

ai deze geluidsman

(als de band invalt en de viool)

http://youtu.be/Q9dCI-YqICQ
    Vriendelijke groet,

Senior Member

Angry

Ook in ons land kunnen ze er wat van.
    Op ~2:35 begin ik back-up te spelen achter de fiddle. en al op 3:18 (!) krijgt eindelijk iemand in de gaten dat er ook een banjo meedoet.
    Ondanks mijn aanbod om een goede mike mee te brengen - nee, niet nodig we hebben daar hele goede microfoons voor- ,alles wat men aan microfoon had was een D-190, wat klonk dat hopeloos, het leek wel door de telefoon.....
    Maar goed, m'n solo kwam er zo uit als de bedoeling was.
    Met zowel John Permenter (1e) als Joost van Es (2e) hebben we gelukkig mooi wel een paar ster-fiddlers in ons land.

Standaard

-En bij deze "uitsmijter met alle artiesten op het toneel voor een open doekje" is tijdens de soundcheck aandacht gevraagd? En ruim de tijd genomen een balans te zetten?
    -En van te voren is van deze opstelling een rider opgestuurt met de eisen en het stageplan?
    -En de offerte van het geluidsbedrijf is daarop gebaseerd? IPV op 5 en 6 persoons acts?

Dat er tegelijk 24 artiesten het toneel op zouden gaan en er op los gingen spelen elkaar afwisselen voor microfoons en qua partij etc...?

Ik denk het niet. Maar ik kan het mis hebben.
    Laatst gewijzigd door showband; 13 december 2011 om 09:51
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Standaard

Bij het optreden van Marco Borsato was de gitaar ook pas hoorbaar vanaf het derde nummer + het feit dat dit halverwege een solo pas was. Zang stond kneiterhard.

Daarna een uitmuntende mix. Maar toch zonde.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Ook in ons land kunnen ze er wat van.
    Op ~2:35 begin ik back-up te spelen achter de fiddle. en al op 3:18 (!) krijgt eindelijk iemand in de gaten dat er ook een banjo meedoet.
    Ondanks mijn aanbod om een goede mike mee te brengen - nee, niet nodig we hebben daar hele goede microfoons voor- ,alles wat men aan microfoon had was een D-190, wat klonk dat hopeloos, het leek wel door de telefoon.....
    Maar goed, m'n solo kwam er zo uit als de bedoeling was.
    Met zowel John Permenter (1e) als Joost van Es (2e) hebben we gelukkig mooi wel een paar ster-fiddlers in ons land.
    Welke microfoon gebruik jij dan? De D190 is helemaal geen verkeerde microfoon hoor, als ik me niet vergis is hij zelfs zeldzaam. De banjo is een moeilijk te micen instrument, gelukkig wel lekker hard. Ik zet bij een jazzband de banjo vrolijk naast de drummer met een Beyer M201 op de banjo, prima mic, of de M88, ook prima op banjo.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    -En bij deze "uitsmijter met alle artiesten op het toneel voor een open doekje" is tijdens de soundcheck aandacht gevraagd? En ruim de tijd genomen een balans te zetten?
    -En van te voren is van deze opstelling een rider opgestuurt met de eisen en het stageplan?
    Nee, dat vond dit team niet nodig....
    Dit is het format dat zij ieder jaar uitversterken, dat hoort bij de opdracht.

Wel van onze eigen act, eerder in het programma, maar ik kreeg niet de indruk dat daar iets mee gedaan c.q. aan voorbereid was....
    Zoals gezegd had ik goede microfoons aangeboden, dat werd afgewezen.
    Wij waren overduidelijk de moeilijkste soundcheck omdat er nog van instrumenten en opstelling werd gewisseld. Kreeg het idee dat men akoestisch maar lastig en vervelend vond, men besteedde liever tijd aan eindeloos gepier bij 8 persoons mega-bands (deze collega's hadden dus geen klachten over het geluid).
    Daarom waren wij dus 25 minuten te laat aan de beurt en had men het na de nog resterende 5 minuten natuurlijk nog niet voor elkaar.
    Het begon nog alleszins redelijk, maar na het wisselen van mandoline naar banjo -wel dezelfde microfoon!- was ik ineens m'n monitor kwijt. De rest van de set dus alleen nog maar op het gevoel gespeeld. Ik kan een hoop hebben, maar wie mij bij zo'n representatief evenement zo iets flikt gaat wel van mijn vriendenlijstje....
    Viel me van mezelf mee dat ik in die finale zo cool bleef toen ze daar dus nog een keer de mist in gingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    -En de offerte van het geluidsbedrijf is daarop gebaseerd? IPV op 5 en 6 persoons acts?
    Dat er tegelijk 24 artiesten het toneel op zouden gaan en er op los gingen spelen, elkaar afwisselen voor microfoons en qua partij etc...?
    Ja, zie boven.

Ik kreeg die microfoon -alleen voor mij trouwens, de rest had allemaal DI- door een 'technicus' toegewezen, stond ook op een compleet verkeerde plek.
    Dat hadden zij zo bedacht, niet ik. Maar er speelde dus niemand anders door.
    Ook had men een lijstje met de volgorde van de solisten en was afgesproken dat ik achter de fiddle back up zou spelen en dat die mike dus open moest blijven. Geen enkele reden dus om dat ding dicht te zetten.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten