Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 308

Discussie: Thinline Tele Twins

Hybrid View

Senior Member

Standaard

Mijn dank heren!

De werking is weer wat duidelijker geworden.

Maar, stel dat ik onderstaand schema wil volgen. Wat zou ik dan moeten zeggen tegen de man achter de toonbank. M.a.w. hoe heten die potmeters qua "waardes" en welk type/waarde condensator? V.w.b. de condensator mag het, wat mij betreft, gewoon één zijn die hier in Nederland te koop is (dus zonder vreemde VS aanduidingen )

Dus:
    1 potmeter volume ......... (?)
    1 potmeter toon ......... (?)
    1 condensator ...... (?)

Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Dus:
    1 potmeter volume ......... (?)
    1 potmeter toon ......... (?)
    1 condensator ...... (?)
    - 250 kOhm ('kilo ohm') logaritmisch
    - 250 kOhm logaritmisch of lineair naar smaak; velen adviseren lineair voor de toonregeling maar ik heb daar ook liever logaritmisch
    - 22 of 47 nF (nano Farad); ook weer naar smaak. Je zou er twee van 22 nF aan kunnen schaffen en die parallel zetten om tot 44 nF te komen; wederom een verwaarloosbaar verschil met 47 of 50 nF. Als twee exemplaren van 22 nF voor je gevoel teveel hoog weghalen, haal je er één weer uit (knip knip, en weg is ie).
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Thanks Aaron, daar kan ik weer wat mee

Wat is het verschil tussen lineair en logaritmisch?

Wat ik eigenlijk bedoel is: Wat voor verschil merk ik als ik aan de knop draai?
    Laatst gewijzigd door Ike57; 31 december 2011 om 00:34 Reden: verduidelijking

Standaard

Bij lineair verloopt de weerstand van de potmeter evenredig met de hoek van de verdraaiing; als je halverwege bent met de knop, zit je ook halverwege de weerstand.

Bij logaritmisch verloopt die curve eerst veel vlakker, dus halverwege de draai van de knop ben je nog lang niet halverwege de waarde van de weerstand, en dan veel stijler.

Logaritmisch werkt beter voor het menselijk gehoor (dat werkt ook logaritmisch). In ieder geval voor volume, daarover is zowat iedereen het eens.
    Waar ik op mijn gitaren lineaire potmeters heb geïnstalleerd voor de toonregeling vind ik dat ze te abrupt van karakter veranderen; het werkt dan meer als een schakelaar.
    Maar het is een samenspel van een stel componenten, alle met hun eigen waarde, dus ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen een lineaire potmeter voor de toonregeling beter uitpakt.

Het is ook net wat je wil: de één wil een mooi regelmatig verloop terwijl de ander liever een draaibare twee-standenschakelaar heeft.

Proberen is het devies.

EDIT:

Qua waarde van de condensatoren: het verschil tussen 22 en 47 nF is hoorbaar maar best klein. Als je daar echt verschil wil horen, moet je met stappen van een factor 10 heen en weer gaan.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 31 december 2011 om 00:42
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Helemaal duidelijk nu Aaron.
    Mijn dank is groot

Senior Member

Standaard

Hé Ike hoe staat het met de bouw van de Thinline Tele Twins, volgens mij is het kwa temperatuur wel weer te harden in je schuur, dus wat houdt je tegen Of ben je te druk met het bouwen van jigs
    Volgens mij heb je met al die klemmen je zaakjes weer stevig onder controle, dus hup verder met bouwen, dan kan ik een beetje afkijken hoe jij het doet.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

Senior Member

Standaard

Wil de OP geen thinline widerange humbuckers? Die zou ik in zo'n thinline tele toch wel lekker vinden...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten