Nee, het is Henk Veen. Hij heeft absoluut veel inspiratie bij Brood gevonden, kende hem ook, maar als je het naast elkaar ziet, springen de verschillen (mij in ieder geval) meer in het oog dan de overeenkomsten. Ik ken hem al jaren; hij is zeer productief en probeert zichzelf voortdurend te verbeteren in wat hij doet. Het is veel minder lukraak dan het mag lijken.
Hoe dan ook, die verkleuring (of eigenlijk niet-verkleuring) valt lastig uit; ik zal er iets mee moeten:
![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Is het alleen verkleuring of is er, nadat de stoel in elkaar is gezet, iets van lak opgebracht? Zou gewoon ouderwets bleekwater kunnen helpen?
Deze site heeft wat tips voor het bleken van hout. Misschien heb je er iets aan.
Dit is het kale hout van de onderkant van de zitting, er zat geen lak op; het lichte deel is waar de rand er tegenaan heeft gezeten. De rest heeft een kleine eeuwigheid aan de lucht en het licht blootgestaan.
Ik voel er niet zo gek veel voor om met dit stuk hout te gaan experimenteren; ik heb er op het moment maar één van, en het is eigenlijk het centrale stuk waaromheen de gitaar wordt gebouwd.
Voor bleken moet je de zaak nat maken. De houtvezel gaat dan overeind staan en dat moet je weer bijschuren; de laagjes in dit triplex zijn maar dun. En zou het niet kunnen gaan vervormen door het nat maken?
De lichte burst lijkt me de veiligste optie, al zal ik moeten gaan bedenken hoe dat aan te pakken; spuitapparatuur heb ik niet.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
no life without music
Dank je, Pueblo. Ik ken het filmpje waarover wordt gesproken in deze thread. Maar het houdt wel in dat het hout met een redelijke hoeveelheid water te lijf moet worden gegaan. Mijn 'topje' is maar 3 mm dik en ik vrees dan vervorming.
Wat al een tijdje in mijn hoofd zweeft, is een nat-in-nat techniek (maar niet nat in de zin van water) die ik bij Bob Ross heb afgekeken. Hij kon van die prachtige luchten schilderen waarbij het blauw naar de horizon toe perfect naar wit vervaagde. Dat deed hij door eerst over het hele schilderij een laag witte verf aan te brengen en daar dan met een brede, zachte kwast een kleur in te 'waaieren' terwijl het wit nog nat was (olieverf droogt ook maar heel langzaam); 'two hairs and some air'!
Dat heb ik meermalen toegepast, ik heb ooit ambities als kunstschilder gehadIk heb lang geleden zelfs een half jaar van pure frustratie op een kunstacademie doorgebracht omdat ik daar geen schildertechnieken leerde terwijl ik dat juist wilde, dat werden 'maniertjes' gevonden. Bob deed via de jonge commerciële tv het licht van inzicht schijnen.
Op een gitaar kan ik me voorstellen dat iets dergelijks mogelijk is door eerst een laag blanke alkydlak aan te brengen en daar met een kleur de burst in te kwasten, net zoals Bob Ross de ondergrond van zijn lucht- en waterpartijen aanbracht; alsof ze met airbrush waren gedaan.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
op mijn eersteling heb ik geschilderd met acryl. dat werkt op doek heel eg fijn en op gitaren net zo. mengt goed en er zijn fantastische 'luchten' mee te maken. daarna aflakken met motip acryllak en de hele mikmak is goed beschermd.
![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Favorieten/bladwijzers