Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 57 van 76 EersteEerste ... 747555657585967 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 561 t/m 570 van 752
    Senior Member

Standaard

Met olie word het padouk uiteindelijk bruinrood, de helderheid van het rood kan je eigenlijk alleen behouden als je het lakt met een lak met uv-beschermer. Liefst dan nog in het donker bewaren.

Senior Member

Standaard

Voor de kleurbescherming van padouk wordt over het algemeen een "zuurhardende lak" aanbevolen. Zie http://www.dlh-nederland.nl/Houtsoor...ka/Padouk.aspx

Ik ben er zelf nog steeds niet exact achter wat nou precies een zuurhardende lak is
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Voor de kleurbescherming van padouk wordt over het algemeen een "zuurhardende lak" aanbevolen. Zie http://www.dlh-nederland.nl/Houtsoor...ka/Padouk.aspx

Ik ben er zelf nog steeds niet exact achter wat nou precies een zuurhardende lak is
    Stukje verder in dat artikel staat onder "oppervlaktafwerking":
    Goed met een oplosmiddelhoudende verf. Moeilijk met een watergedragen systeem (kans op uitloging van inhoudsstoffen). Voor sommige afwerkmiddelen kan als voorbewerking afnemen met alcohol noodzakelijk zijn.
    Dus lakken op thinner basis zouden goed kunnen.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Waarom geen eik in de gitaarbouw?
    VRIJHEID STERFT NIET

Senior Member

Standaard

Eik schijnt slechte klankeigenschappen te hebben en het is natuurlijk ook erg zwaar. Buiten dat heeft brian may natuurlijk ook zijn body deels van eikenhout gemaakt.
    Als ik mijn stratocaster zelfbouw klaar heb ga ik beginnen aan een lowbudget zelfbouw van eiken en meranti. Dit hout kon ik gratis aankomen en dan is het natuurlijk leuk om het gewoon een keer te proberen. Voor mij een goede bouwoefening ook al klinkt hij straks voor geen meter.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kritz Bekijk bericht
    Waarom geen eik in de gitaarbouw?
    Bij mij wel hoor.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Eik schijnt slechte klankeigenschappen te hebben en het is natuurlijk ook erg zwaar. Buiten dat heeft brian may natuurlijk ook zijn body deels van eikenhout gemaakt.
    Als ik mijn stratocaster zelfbouw klaar heb ga ik beginnen aan een lowbudget zelfbouw van eiken en meranti. Dit hout kon ik gratis aankomen en dan is het natuurlijk leuk om het gewoon een keer te proberen. Voor mij een goede bouwoefening ook al klinkt hij straks voor geen meter.
    Bedankt Thiez. Spijtig dat eik slechte klankeigenschappen heeft,het is vrij makkelijk te verkrijgen. Maar hoe zit het dan met meranti?...deze houtsoort
    anders dan eik heeft toch helemaal geen mooie structuur,om daar een gitaar,of gedeeltelijk van te bouwen? Welke delen maak je daar dan van?
    VRIJHEID STERFT NIET

Standaard

Ik ben bezig aan mijn negende zelfbouw en in alle zitten onderdelen van eiken; body's, halzen, toetsen, een top, een brug. Wat mij betreft is er niets mis mee.

Hout hoeft ook niet altijd een mooie structuur te hebben. Ebben bijvoorbeeld is meestal gewoon een effen zwarte plak; en als je dekkend aflakt, maakt het ook niet uit.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik ben bezig aan mijn negende zelfbouw en in alle zitten onderdelen van eiken; body's, halzen, toetsen, een top, een brug. Wat mij betreft is er niets mis mee.

Hout hoeft ook niet altijd een mooie structuur te hebben. Ebben bijvoorbeeld is meestal gewoon een effen zwarte plak; en als je dekkend aflakt, maakt het ook niet uit.

Ebben is ontzettend hard. Het aflakken is gelet op de dichtheid,toch niet vanzelfsprekend?
    VRIJHEID STERFT NIET

Standaard

Ik bedoel ook niet dat je ebben zou moeten lakken, het heeft gewoon nauwelijks zichtbare structuur.

Er zijn zat andere houtsoorten zonder veel 'mooie' structuur die veel in gitaren worden gebruikt en vaak wel dekkend worden gelakt; het gaat dan bijna altijd om body's en halzen. Toetsen van palissander en ebben hoeven niet te worden gelakt; toetsen van esdoorn juist weer wel omdat het kaal zo ontzettend smerig wordt.
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten