
Oorspronkelijk geplaatst door
Sanderltd
Enkel bij koop op afstand heb je dat recht, of bij verkoop buiten de winkelruimte.
Dus wanneer je iets koopt via internet, postorder, op de markt, aan de deur, in beperkte mate op een beurs, etc. Zo lang het maar buiten de winkel plaats vond.
De ratio is dat de koper dan eventueel makkelijker beïnvloed kan worden en het product niet 100% wilde kopen. De koper wordt dan extra beschermd door een verplicht recht van teruggave van 14 dagen lang.
De verkoper moet dan overigens ook expliciet meedelen dat de koper 14 dagen lang dit recht heeft. Doet de verkoper dat niet, wordt de termijn verlengd tot 3 maanden en begint die overigens pas te lopen van zodra de koper op de hoogte wordt gebracht van enige termijn.
Als je dus gewoon iets in de winkel koopt en het bevalt je niet, kun je het alleen terug brengen als er een gebrek aan de levering of een verborgen gebrek is. Dat is meestal niet het geval als je een gitaar gewoon niet leuk vindt spelen.
Hoe de winkel er echter in de praktijk mee omgaat, ligt echter nog altijd volledig in haar macht. Ze kan er natuurlijk zeker gunstiger mee omspringen voor de koper.

Favorieten/bladwijzers