Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 39 EersteEerste ... 12202122232432 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 389

Discussie: Elektro FAQ

Banned

Standaard

Kijk, dat klinkt inderdaad logisch. Ik ga het gewoon doorzetten met een 15k railsje ofzo.... nu lekker marktplaats afzoeken naar iets passends om dat brgelement wat op te peppen.

Bedankt

Banned

Standaard

Aaron, ik kijk net in mijn rommelbak en kom een P90 tegen die 9.22K meet. Het is een behoorlijk goedkoop element van Wilkinson, maar ik heb hem in een strat gehad in brgpositie en dat klonk wel erg lekker.
    Als ik hem uit zijn kunststof behuizing haal, dan moet ie precies tussen een strat brugelement en een strat middenelement kunnen passen, ook de spacing van de polen komt schuin echt extreem mooi uit onder de snaren.

Wordt dat met een serieschakeling dan een humbucker of moeten beide elementen een bepaalde combinatie hebben van wikkelingen en polariteit?
    Gaat het me meer output opleveren (9.22K in Serie met ongeveer 6.5K is ongeveer 16K, maar 1 spoel staat dan wel erg ver van de snaren af (de verborgen P90).

Brugelement, (singlecoil) kan ik namelijk nog alle kanten mee op..... aangezien dat een customsetje wordt.

Standaard

Voor een optimaal humbucking effect moet je twee identieke spoelen hebben die zo dicht mogelijk naast elkaar staan en waarvan er één RWRP is ten opzichte van de ander.
    Als de twee bovenkanten van de elementen elkaar aantrekken, hebben ze tegengestelde magnetische polariteit.
    'Reverse Wound' hoeft niet te betekenen dat een element daadwerkelijk in de andere richting is gewonden; andersom aansluiten volstaat (alleen uitkijken of er dan geen geaarde massadelen aan de hete kant van het circuit komen).

Zonder een element open te maken, is het lastig vast te stellen hoe om het gewikkeld/aangesloten is. Dat is gewoon een kwestie van proberen en in geval van 'uit fase-geluid' omdraaien.

Als de spoelen niet identiek zijn, is er nog steeds een humbucking effect; alleen niet maximaal.

Het gaat zeker meer output opleveren, de vraag is hoeveel precies. Je zou een testopstelling kunnen maken met die P90 boven de snaren ipv eronder en dan de zaak aansluiten; dan kun je meteen al bepalen hoe om eea aangesloten moet worden.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Voor een optimaal humbucking effect moet je twee identieke spoelen hebben die zo dicht mogelijk naast elkaar staan en waarvan er één RWRP is ten opzichte van de ander.
    Een standaard humbucker is níet RW (fysiek andersom gewikkeld), wàt allerlei papegaaien-gitaarsites (en verscheidene forummers hier) ook mogen beweren, hoewel RW dan wèl mogelijk is. Twee enkelspoelers van het Fender type moeten fysiek ook RW zijn om zonder brom- of uitfaseprobleem bromonderdrukkend te kunnen zijn.

'Reverse Wound' hoeft niet te betekenen dat een element daadwerkelijk in de andere richting is gewonden; andersom aansluiten volstaat (alleen uitkijken of er dan geen geaarde massadelen aan de hete kant van het circuit komen)
    In het geval van 2 enkelspoelers is andersom aansluiten dus geen oplossing. (Misschien zouden we in het geval van een standaard humbucker beter "reverse connected" kunnen gebruiken)

Dat is gewoon een kwestie van proberen en in geval van 'uit fase-geluid' omdraaien.
    Ook hier weer, in het geval van twee enkelspoelers dus niet. Als die wel RP zijn maar niet RW heb je 3 keuzemogelijheden:
    - dikke brom
    - uitfase geluid
    - opnieuw wikkelen (andersom)

Om het waarom hiervan uit te leggen is me te veel typewerk voor een te klein publiek. Ik heb het in mijn voordracht op de eerste gitaarbouwbeurs ook maar niet uitgelegd (ik zag toen zelfs bij de beroepsbouwers al klapperende oren bij mìnder ingewikkelde zaken)
    GiGi was toen ook aanwezig trouwens.
    Laatst gewijzigd door piezo; 27 juli 2011 om 19:11
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Banned

Standaard

Piezo, ik had toen inderdaad ook al klapperende oren.

het enige wat ik wil is een strat, die eruitziet als een strat met 3 singelcoils. Liefst zonder RWRP middenlement omdat ik dan standen 2 en 4 lekkerder vind. brom interesseert me minder dan klank.

het element dat onder de slagplaat moet komen moet samen met het brugelement voor wat meer output zorgen in een serieschakeling die ik aan en uit kan zetten.

Waarom geen humbuckerrailsje in brugpositie?
    1. dat ziet er niet uit
    2. gesplit klinkt het niet als een echte single coil op de een of andere manier
    3. gewoon omdat het kan.

Ik heb het net gepast, en het moet fysiek passen op die plek (heb er alleen wel mijn P90 mee gesloopt, want bij Wilkinson zijn ze zo handig om de cover van de P90 te lijmen (no user serviceable parts inside zullen ze wel denken)

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Twee enkelspoelers van het Fender type moeten fysiek ook RW zijn om zonder brom- of uitfaseprobleem bromonderdrukkend te kunnen zijn.
    Heeft dat er mee te maken dat ze niet samen dezelfde metalen bodemplaat delen of zit ik ernaast?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Twee enkelspoelers van het Fender type moeten fysiek ook RW zijn om zonder brom- of uitfaseprobleem bromonderdrukkend te kunnen zijn.

In het geval van 2 enkelspoelers is andersom aansluiten dus geen oplossing. (Misschien zouden we in het geval van een standaard humbucker beter "reverse connected" kunnen gebruiken)

Ook hier weer, in het geval van twee enkelspoelers dus niet. Als die wel RP zijn maar niet RW heb je 3 keuzemogelijheden:
    - dikke brom
    - uitfase geluid
    - opnieuw wikkelen (andersom)

Om het waarom hiervan uit te leggen is me te veel typewerk voor een te klein publiek. Ik heb het in mijn voordracht op de eerste gitaarbouwbeurs ook maar niet uitgelegd (ik zag toen zelfs bij de beroepsbouwers al klapperende oren bij mìnder ingewikkelde zaken)
    GiGi was toen ook aanwezig trouwens.
    Ik ben toch wel heel erg benieuwd. Het ontgaat met vooralsnog ten enen male.
    Ik maak ook wel eens zelf elementen, enkelspoels en humbuckers en naar mijn ervaring en stellige overtuiging heeft andersom aansluiten exact hetzelfde effect als andersom wikkelen; ik heb zelfs een video gemaakt met uitgebreide illustraties, magnetische veldlijnen en richtingen van spanningen om het uit te leggen.
    Aaron Stonebeat

chicken

Ik ben nu bezig met het ombouwen van mijn rg volgens dit schema:
    http://www.dimarzio.com/sites/defaul...dt_dualsnd.pdf

Nu heb ik alles aan elkaar gesoldeerd, maar nu werkt alleen positie 1 van de 5-weg schakelaar(van oak) , dus alleen het element dat in de brugpositie( van de schakelaar) zit.
    Ligt dit aan de schakelaar of aan mijn gebrekkige soldeerwerk?

Standaard

Ik denk aan de schakelaar in die zin dat ik niet uitsluit dat jij niet weet welke van de contacten de 'commons' zijn. Per rij heb je één contact dat afwisselend met één of twee van de andere verbinding maakt; het is zaak goed te weten welke.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Dat weet ik wel, ik heb er de hele middag mijn hoofd over gebroken of ik daar niet een foutje in gemaakt had. Ik heb het van deze site:
    http://www.premierguitar.com/Magazin..._Part_III.aspx

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten