Lost niets op, maar lucht wel op! :P
Lost niets op, maar lucht wel op! :P
Nee, ff serieus.Ik zou m'n eigen zin gewoon, desnoods met wat "gesputter" van de geluidsman, doorzetten, en die Twin dusdanig positioneren zodat ik een fatsoenlijk geluid heb.
Pepe's argument, om dan maar geen monitor te gebruiken voor gitaar, zal dat idd kracht bijzetten, ga ik vanuit.
Als je de geluidsman te vriend wilt houden, zul je hem moeten proberen te overreden met argumenten, dus: communiceren(/zeuren/zeiken).
Als dat niet mogelijk is, heb je gewoon dikke vette pech, en kun je er evt. voor kiezen om niet te spelen.... ook een sterk argument ... of juist niet?.
Lastige materie....
Je kunt "niet spelen" als dreigement inzetten. Maar als het écht slecht gesteld is, is het misschien wel beter voor je band om niet te spelen. Beter dan een bizar slecht optreden neerzetten dankzij een verschrikkelijk slecht geluid.
Doet me denken aan Cuby & The Blizzards.
Jááren geleden, toen ik nog in Gouda woonde, zouden zij op een vrijdagavond op de Markt optreden met nog een aantal andere acts.
Zij waren duidelijk headliner en veel mensen waren er speciaal op af gekomen. Het podium bleef echter angstvallig leeg op het tijdstip dat zij hadden moeten beginnen. Bleek dat ze na aankomst en het zien / horen van de installatie meteen rechtsomkeert hadden gemaaktDe organisatie was wel zo eerlijk om dat het publiek zo mee te delen.
Er kwam toen nog wel een of andere Blues Brothers immitatie act en dj's Wipneus en Pim of zoietswerden ingezet. Reden om ook snel maar rechtsomkeert te maken.
Laatst gewijzigd door Plant; 2 juni 2011 om 11:04
"Meten is weten, gissen is missen"
Pepe: haha dat was een goeie geweest!
Harald: Klopt, zelfde band. Helemaal eens, we spelen als het moet zelfs zonder PA of monitors, gewoon drums, basamp, toetsen, gitaar en mijn aankondigingmic erbij in de toetsenversterker! Geen centje pijn.
Maar zo iemand heeft dan 1 bepaalde manier waarop het hoort in z'n hoofd en heeft waarschijnlijk ook de angst om van zijn opdrachtgever op z'n flikker te krijgen als-ie daarvan afwijkt.
Verder... dit soort dingen kom ik eigenlijk alleen tegen bij festivals, waar in het kader van snel ombouwen vaak allerlei dingen vaststaan. Die tijdsdruk maakt het ook minder aantrekkelijk om in discussie te gaan. En om het nog erger te maken line-check je dan vaak terwijl er al publiek bijstaat, en ik vind het tamelijk genant als die het gewelles-nietes meekrijgen. Can't win 'em all en we hebben ook gewoon leuk gespeeld die dag, maar je weet zelf dat je beter gepresteerd had met een betere podiumsound.
Tja, in het drukst bezochte live muziek café van de regio een aantal jaar geleden ook meegemaakt hoor, kwamen ze een XLR snoertje tekort. Oké, we hadden iets meer kanalen nodig dan de gemiddelde band met een sequencer, stereo gitaar, mono gitaar, akoestisch gitaar, stereo synth maar mijn god zeg... een XLR snoertje... Het is daar nu iets beter maar nog steeds maar drie monitorgroepen. Ik denk dat de helft van alle optredens de drummer zonder eigen monitor heeft gedraaid, ook zoiets. Maar dat ligt niet aan de geluidsman amar aan de eigenaar. Als -ie niet wil investeren is dat zijn beslissing.
Het voorbeeld dat ik eerder gaf is ook wel een beetje sneu, maar eerlijk is eerlijk: de akoestiek van de zaal is prima en de geluidsman weet daar altijd uiteindelijk wel een goed zaalgeluid neer te zetten en de monitors zijn ook prima. Maar ja, als een LS2 al te technisch wordt...![]()
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Ik vind dat eigenlijk wel een hele goede rede. Nu zijn wij met onze instrumenten in de positie om te stemmen, maar als jij je gitaar op 420 zet, dat hoor jij... en dat vind jij niet prettig... Dat weet ik zeker. Laat staan voor de zang. Nee, met een vals instrument zou ik ook niet spelen. Nu heb ik het niet over 439 hertz, maar als het echt afwijkt... en zeker een piano. Wat als de intonatie gewoon niet klopt over alle toetsen? Dan sta je mooi voor lul eigenlijk. Want het gros van het publiek denkt: zoooo die speelt vals.
Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.
Tsjah, het is een afweging. De piano hier thuis staat iets minder dan een kwart toon te laag. Dat hoor je wel, maar als ik de gitaar erbij stem is er niet zoveel aan de hand. Voor zang kan het een stuk lastiger zijn.
Gelukkig heeft onze toetsenist gewoon een stage-piano, altijd veilig. Tenzij er te weinig XLR's zijn![]()
Favorieten/bladwijzers