Ik heb het weekend voorafgaande aan St. Patrick's Day met een Ierse folkgroep waarin ik gitaar speel een gastoptreden gedaan in een café in Best.

Het kostte van tevoren al moeite om vragen bij de organisatie beantwoord te krijgen als "Hoe laat moeten we er zijn voor de soundcheck" e.d.
Op de gok zijn we maar vroeg gegaan, we waren een uur van tevoren speelklaar en het podium was niet in gebruik, de geluidsman was zelf nog niet klaar. We hadden wel van tevoren gehoord dat er een strakke planning was. Een andere groep had zelfs hun repertoire tot op de seconde nauwkeurig getimed en in een tijdschema gezet. Kortom, alles wat we te laat begonnen ging van onze speeltijd af. Komt die geluidsman 2 minuten (!) voor aanvang van het concert vragen of we willen soundchecken.
Er lag een monitor voor me die muisstil bleef. "Het geluid kan niet harder want dan zingt het rond". Ik zei dat er helemaal niks uit de monitor kwam. De geluidsman ging op z'n knietjes voor de monitor leggen en legde zijn oor er tegenaan. "Speel eens een stukje? ... ja hoor, ik hoor iets". Volledig onbruikbaar dus. "Ik kan jou niet harder zetten". Ik zeg "oh, maar ik hoef ook niet harder, ik hoor mezelf toch wel. Ik wil hier een mix van de anderen op hebben. We zitten op een rijtje naast elkaar en ik hoor de anderen niet". Kwartje valt. "Oh, maar dan zet ik jou zachter en dan kan de rest harder". Mooie belofte, maar de mix moet ik nu nog krijgen. Het hele concert behalve mezelf niks gehoord en maar hopen dat de anderen mij wel horen. In de verte hoorden we nog wel wat van de zaalspeakers en daarop viel willekeurig elk nummer iets weg. Dan was er ineens een microfoon of instrument gemute, de accordeonist heeft het hele concert voor spek en bonen gespeeld, die bleek achteraf helemaal nooit uitversterkt. Als we een opmerking maakten, bleek de man 'verdwenen' van de tafel. Voordat ie dan weer bij zijn tafel was en de fout herstelde waren we minuten speeltijd verder.

Ik hoorde achteraf dat mijn gitaar in de zaal veel te hard stond (die zou juist zachter gaan toch?). Tijdens het zesde nummer brulde iemand in mijn oor; "Nu afronden!" Tijd was om.

We hebben nog ons ongenoegen geuit bij de organisatie, die het heeft doorgespeeld aan de geluidsman. Zijn reaktie: Die jongens hadden veel eerder moeten komen, er was geen tijd meer. Pardon Wij stonden al een uur van tevoren speelklaar terwijl hij tot 2 minuten voor tijd met z'n speeltjes bezig was.

Ook kregen we te horen dat hij een professionele geluidsman was die niet zomaar wat deed. Hij had er zelfs een opleiding voor gevolgd Waarschijnlijk schriftelijk.