dat is niet waar. ik koop niet iedere maand wat. ik heb in maart '11 de knucklehead gehaald, in januari de koch, en daarvoor was het augustus '10, daarvoor april '10, en daarvoor januari '10. dus het is niet iedere maand.
en gitaren verkoop ik nóóit. amps, ja. omdat de amps die ik koop nooit volledig zijn wat ik wil. en de gitaren wel. en omdat langzaam maar zeker het besef groeit dat wat ik wil niet te vinden is in de confectie van amps, en wel in de custom-wereld, net als gitaren, ga ik werken en zoeken en sparen voor custom-amps.
vat 't niet verkeerd op, als je wat te koop ziet van me. de amps staan me niet in de weg, en het is alleen een makkelijke (snelle?) manier om gear te kunnen kopen. maar als het niet verkocht word, jammer dan. het staat niet bijzonder in de weg, en ik zit niet op zwart zaad. en ik ben er tevreden mee, het klinkt goed. en dat is het probleem. het klinkt niet te gek. als ik m'n favoriete gitaar over m'n beste amp gooi, m'n marshall of CMW, dan hoor ik precies wat ik wil, maar die 2 amps hebben een paar restricties waar ik niet onderuit kan. en dat is best, ze zijn gemaakt met een 'doel', met een 'stijl' voor ogen, en je moet niet meer willen proberen en kunnen dan waar ze voor gemaakt zijn (je gaat bijvoorbeeld geen slayer spelen op een fender twin reverb of bassman).
over de koch en rivera, m'n laatste 2 amps, die dus te koop staan (nu al, hoor ik je denken, denk ik). die hebben het probleem dat ze wel de juiste voicing hebben, maar te dicht gesmeerd, te vlak, te plat, te doods. en dat speelt niet fijn, klinkt niet tof... neuh, dat is 't m niet. en je kan niet het gehele karakter horen van de amp tijdens het uurtje dat je de amp aan de tand voelt bij de koop/verkoper. dan heb je een week, maand, half jaar nodig om het te horen. en het lullige van de rivera is dat ik al een ouwe m100 en een marshall heb. als ik die niet had gehad, had ik geen vergelijk gehad, had ik niet het idee gehad het kan beter, en had ik 'm niet te koop gezet.
en waarom? 1: omdat het kan. 2: omdat het kan. 3: omdat het kan. 4: omdat ik het wil. 5: omdat die houtsoorten prachtig zijn. 6: omdat ik verzamel. zoiets als dat je aan een filatelist vraagt 'en, plak je die postzegel nu ook nog eens op een brief?'. nee.
over de 'abracadabra'. het valt wel mee toch? er staat alleen in welke pickups er gemaakt worden, met wat tech-specs. voor de leken zal ik het vertalen.
43 awg, 6.5k: een spoel van een duncan custom
44 awg, 7.5k: licht overwound spoel van een duncan JB (geloof zelfs met formvar isolatie)
42 awg, 5k: overwound spoel van een duncan '59 (beetje als een 78 van duncan, of de brobucker van duncan).
de hex polepieces, dat zijn die polepieces die je hebt op de dimarzio EVO en superdistortion, dus met een inbusboutje. dat geeft een dosis meer hoog en bite dan een screw polepiece (omdat het harder staal is, en minder staal is dan de screw polepiece).
alnico5: de standaard magneet in humbuckers. veel mids, behoorlijk wat hoog, strak laag. te gek om eigenlijk overal in te prakken als basis. compenseert overwound 44 awg, te gek met de 'sweetspot' 44 awg of 43 awg.
alnico4: warm mid, zingend, smooth hoog, beetje zompig in het laag, maar met de juiste spoel die helder en duidelijk de noten weergeeft kan je dat compenseren. te gek om underwound 42 awg pickups te compenseren. sterkere broertje alnico2, zwakkere neef alnico8
alnico3: zwakkere broertje alnico5
ceramic 8: gaat door waar alnico5 stopt. zelfde voicing, alleen veel meer power en bite.
alnico8: enorm krachtig, dik mid, strak laag, zingend hoog.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers