SPDT staat voor Single Pole Double Throw, die hebben drie aansluitingen. Je moet Double Pole Double Throw (DPDT of 2PDT) hebben.
SPDT staat voor Single Pole Double Throw, die hebben drie aansluitingen. Je moet Double Pole Double Throw (DPDT of 2PDT) hebben.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Dank je voor die tip, scheelt me een paar dollar miskoop.
Ik heb het een en ander over DPDT's op proberen te zoeken, maar de meeste schakelingen gaan gelijk over het omkeren van polariteit, en dat heeft volgens mij meer te maken met het uit fase zetten van je elementen.
Ik kon wel een mooi artikel vinden dat wist uit te leggen dat het twee SPDT's naast elkaar zijn, en dat bij een on/off/on schakelaar de middelste twee pootjes geisoleerd waren in de neutrale stand.
Dat deed me denken dat ik dit dus als 'output' kon gebruiken, waarbij de schakelaar in de neutrale stand geen spanning van de elementen doorgeeft aan de output jack, en in een van de andere standen een parallel of een serieel signaal doorgeeft.
Ik heb de onderstande tekening gemaakt, en ik hoop dat ik een beetje op de goede weg zit, al weet ik wel bijna zeker dat ik fouten gemaakt heb. Zou iemand er zijn licht op kunnen laten schijnen?
![]()
Dat gaat niet werken, vrees ik. Als je wilt schakelen tussen serie en parallel moet je één van de elementen loshalen van de aarde zodat je die verbinding met een schakelaar naar wens kunt maken en verbreken.
Zie schema:
Onafhankelijke volumeregelaars in een serie/parallel-situatie kan maar dan werken ze wel andersom afhankelijk van de stand van de schakelaar.
(de 3-standenschakelaar in het schema - voor jou niet van toepassing - werkt alleen normaal in de parallel-stand)
Aaron Stonebeat
Ik begrijp dat jij singlehanded de winkel hier runt tegenwoordig?
Jij doet toch ook vaak de harmonieleer op gn?
Het lijkt er inderdaad opMaar er zit geen opzet achter; ik ga naar beste weten in op vragen die gesteld worden.
En in dit onderdeel breng ik soms iets te berde zonder dat er een vraag aan voorafging; vanuit de gedachte vragen voor te zijn, het is tenslotte een FAQ.
Ik heb wel mijn passies. En waar die met muziek en gitaren te maken hebben, wil ik er op het forum wel eens uiting aan geven![]()
Aaron Stonebeat
Ik wou maar zeggen, misschien wordt het tijd voor een FAQASB. Voor al uw vragen betreffende gitaar elektornica en harmonie.
Dank je voor je uitleg, ik ben nog even met een kritische blik gaan kijken en realiseerde me dat er natuurlijk geen hol van klopte, de manier waarop ik de schakeling had getekend.
Maar via google kwam ik bij een website terecht die een mooi schema had staan voor een serie/parallel schakeling met een DPDT:
Ik neem aan dat ik dit schema kan gebruiken voor mijn eigen project? Ben ik alleen nog benieuwd hoe dat nou zit met die volumeschakelaars die dan omgekeerd gaan werken, maar wellicht moet ik de boel eerst even zelf uittekenen (goed deze keer), en komt het dan vanzelf naar boven.
Dat schema kan; het is een variant op hetzelfde principe.
Maar het zal nog niet meevallen om een goede oplossing voor de volumeregelingen te vinden. Wat ik trouwens eerder zei over andersom werken, klopte niet. Er is een ander probleem, zie onderstaand schema:
Wat je nu voorstelt, is weergegeven in de bovenste twee schema's. Parallel werkt dat prima als onafhankelijke volumeregelingen. In serie echter komt de volle weerstand van een potmeter in serie te staan met het circuit als je die op nul zet; het betreffende element is dan weliswaar uitgeschakeld maar die weerstand in serie zal het signaal van het overgebleven element zachter en doffer maken.
In de onderste twee schema's zijn de volumeregelingen op de afhankelijke manier (beide als mastervolume) aangesloten voor wat betreft de parallelle situatie. In serie zullen ze nu onafhankelijk van elkaar werken, en zonder dat er extra weerstand in het circuit komt.
Maar dan werken ze in de parallelle stand helaas niet onafhankelijk van elkaar.
Serie-parallel is altijd een bitch![]()
Aaron Stonebeat
Beste mensen,
Ik kom er niet meer uit.
Ik heb vanmiddag een schema (van hier) gesoldeerd maar op de één of andere manier heb ik alleen maar ruis en geen signaal.
Ik wil het volgende doen:
1x single coil op een 250K potmeter (volume).
1x humbucker op een 500K potmeter (volume).
1x mini 3-way toggle switch
1x killswitch (zit tussen mn aarde en signaaldraad)
Als ik de potmeters dichtdraai dan hoor ik ze wel dicht gaan.
Schakelaar hoor ik ook switchen.
Dit moet toch super eenvoudig zijn? Er zitten geen toonpotmeters tussen.
Iemand een advies?
Laatst gewijzigd door Crash; 10 april 2011 om 19:54
Flipper died a natural death. He caught a nasty virus.
Oke. Ik heb een ander schema gebruikt.
Er komt nu geluid uit zoals het hoort.
Alleen ik zit nog met één probleem.
Als ik de schakelaar op de middenstand zet en ik draai volumepot 1 van 0 naar 100% dan gaat ie halverwege van zacht naar hard en op 100% gaat ie naar zacht. Dit zelfde geldt voor volumepot 2 ook.
Als ik de elementen individueel gebruik dan werken de potmeters wel zoals het hoort. Ik gebruik enkel volumepotmeters geen toonpotmeters.
Flipper died a natural death. He caught a nasty virus.
Favorieten/bladwijzers