Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Standaard Opgepast met Ecoline!

Ik was gisteren in een klein fabriekje waar men verven, vernissen enzo maken.

Ik vertelde hen dak ik met ecoline werkte. Ze waren werkelijk verschoten dat ik hiermee hout kleur. Ecoline zou slechts tijdelijk kleuren. De intensiteit van de kleur zou verminder na enkele jaren en bij extreme bloodstelling aan de zon zelfs volledig verkleuren.

Hiervoor gaven ze mij een verklaring: Ecoline is inderdaad een waterproduct, maar bezit enkel kleurstoffen. Profucten zoals acryl verven en dergelijke bevatten pigmenten. Pigmenten zijn sterk, kleurstoffen enkel tijdelijk.

Nu zou ik graag opzoek gaan naar een alternatieve stof om hout blijvend te kleuren. Liefst producten met een breed assortiment in kleuren.

alvast bedankt

Standaard

Kalligrafie inkt vind ik uitstekend. Verkleurt normaal gezien niet, en de meeste zijn watergedragen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door m.eggermont Bekijk bericht
    Ik was gisteren in een klein fabriekje waar men verven, vernissen enzo maken.

Ik vertelde hen dak ik met ecoline werkte. Ze waren werkelijk verschoten dat ik hiermee hout kleur. Ecoline zou slechts tijdelijk kleuren. De intensiteit van de kleur zou verminder na enkele jaren en bij extreme bloodstelling aan de zon zelfs volledig verkleuren.

Hiervoor gaven ze mij een verklaring: Ecoline is inderdaad een waterproduct, maar bezit enkel kleurstoffen. Profucten zoals acryl verven en dergelijke bevatten pigmenten. Pigmenten zijn sterk, kleurstoffen enkel tijdelijk.

Nu zou ik graag opzoek gaan naar een alternatieve stof om hout blijvend te kleuren. Liefst producten met een breed assortiment in kleuren.

alvast bedankt
    Hebben zo ook uitgelegd wat het verschil is tussen kleurstof en pigment? ...
    Ik werk graag met ecoline, nog nooit iets gemerkt van snelle afbraak ofzo - wordt trouwens altijd gesealed met blanke lak.

Banned to "Zelfbouw-Mod"

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Hebben zo ook uitgelegd wat het verschil is tussen kleurstof en pigment? ....
    Een vrij ruwe benadring voor het verschil:

Kleurstoffen zijn organische (koolwaterstofverbindingen) "moleculen" die oplosbaar zijn in een of ander oplosmiddel.
    Pigmenten zijn vaste stoffen in "kristalvorm" (niet altijd, maar meestal wel bij aardetinten etc.), groter dan 1 molecuul (een piepklein brokje eigenlijk) die niet oplosbaar zijn, maar een suspensie vormen met de vloeistof waarin ze zich bevinden.
    Laatst gewijzigd door ernieman; 23 februari 2011 om 08:50 Reden: Eerste zin kon wat onduidelijkheid verschaffen
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman Bekijk bericht
    Vrij ruwe benadering...

Kleurstoffen zijn organische (koolwaterstofverbindingen) "moleculen" die oplosbaar zijn in een of ander oplosmiddel.
    Pigmenten zijn vaste stoffen in "kristalvorm" (niet altijd, maar meestal wel bij aardetinten etc.), groter dan 1 molecuul (een piepklein brokje eigenlijk) die niet oplosbaar zijn, maar een suspensie vormen met de vloeistof waarin ze zich bevinden.
    Het was een vraag, weliswaar met een achterliggende veronderstelling dat ecoline ook wordt vervaardigd met behulp van pigment. Enfin, ik zou niet weten hoe anders.

Senior Member

Standaard

Inderdaad kleurstof is een oplossing en pigment niet.
    Toch zal het zich anders gedragen dan pigment. Een glas ethanol heeft ook niet hetzelfde effect als een biertje nietwaar?

Maar aangezien er toch aardig wat mensen zijn die hun gitaar met ecoline kleuren, heeft iemand de ervaring dat het erg verkleurt?

Senior Member

Standaard

Het rood in een sunburst van een lespaul uit de jaren 50 is ook vaak volledig verdwenen, zodat je enkel een flauw afkooksel ziet van hoe het ooit was

Een 58 die vaak buiten is geweest:

En een 59 met huis arrest

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Het probleem van vervagen van kleur is UV straling. Ecoline op papier vervaagt onder invloed van UV. Maar niet alleen ecoline heeft hier last van.
    De oplossing is ten eerste, vermijden van direct zonlicht, ten tweede afschermen met een UV filter. Veel moderne lakken hebben, in tegenstelling tot vroeger, volgens mij UV filters. Wat mooi te zien is bij de Les Paul Gitaar uit 58, is dat rood erg gevoelig is voor UV en het geel daar schijnbaar bijna geen last van heeft.
    Bij oude auto's was rood ook altijd al een probleem kleur m.b.t. UV, het wit uitslaan (krijten) van de lak. Ik heb mijn huidige bouwwerk ook met ecoline gekeurd maar denk dat ik het niet meer mee zal meemaken dat de kleuren volledig verdwenen zijn.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

Senior Member

Standaard

je zou ook aquarel verf kunnen gebruiken zoals de rembrand versie van de firma talens.
    volgens mij is dit wel met kleurecht pigment.

maar dit kun je altijd navragen bij hen .
    ze reageren op specifieke vragen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten