Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 54 van 76 EersteEerste ... 444525354555664 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 531 t/m 540 van 752

Standaard Strat Body van Douglas

Hallo ervaren en minder ervaren gitaarbouwers.

Ik ben momenteel bezig met een gitaarkit van een strat (basswood-linde), in elkaar aan het zetten en heb al besloten om de volgende body van een strat zelf te maken. Nu ken ik de gebruikelijke discussies over hout voor body's maar ik ben iemand die zelf ook dingen wil gaan proberen.

Nu zit ik er ernstig overna te denken om een body te gaan bouwen van Douglas spar. Niet meteen roepen dat het zacht hout is, want dat valt wel mee. Volgens de tabel van Grizzly, zou het wat volumedichtheid van het hout moeten kunnen, namelijk 660. Ik heb gisterenavond dit hele draadje doorgelezen, maar ben de Douglas spar niet echt tegengekomen.

Nu werk ik veel in de meubelmakerij met douglas spar en het is bijzonder fraai getekend en heeft een mooie rode kleur. Het is wat taai in de lengtevezel, maar als het droog genoeg is, uitstekend bewerkbaar. Uiteindelijk wil ik de body ook niet kleuren en lakken maar oliën. Er mogen dus kleine deukjes in het hout komen.

Mijn vraag is: Heeft iemand enig idee of Douglas een "bruikbare" houtsoort is voor de body van een strat?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties.
    Bouw je eigen gitaar !!!

Standaard

Een Douglascaster! Ik zou ervoor gaan.
    Ik ben nu al benieuwd naar soundclipjes en/of youtube-filmpjes
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Ik las in het begin van de draad dat olijfhout geschikt is om er halzen van te maken. Iemand ooit wel eens een gitaar gezien met een olijfhouten hals?

Um abraço,

Adriano.

Senior Member

Standaard

Iemand ooit wel eens een gitaar gezien met een olijfhouten hals?
    Niet in het echt, je ziet nog wel eens afrikaans olijf aangeboden worden als halshout. Of dat een toffe hals oplevert, vraag ik me af. Er zit erg weinig rechte nerf aan, wel mooi hout.
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrinalino Bekijk bericht
    Ik las in het begin van de draad dat olijfhout geschikt is om er halzen van te maken. Iemand ooit wel eens een gitaar gezien met een olijfhouten hals?

Um abraço,

Adriano.
    Europees Olijfhout wordt zelden in grote stukken aangeboden. De boom groeit vaak grillig met veel kronkels en takken. Vaak zijn stammen van binnen hol en daardoor ongeschikt voor andere zaken dat houtsnij werk.

Een andere soort is de wilde olijf. Ik ken deze soort eveneens van de kleine stukken, maar opvallend is de langere en rechtere nerf. Dus wie weet en is dat de soort die je zoekt.

Groet,
    Enra

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dijkholt Bekijk bericht
    Hallo ervaren en minder ervaren gitaarbouwers.

Ik ben momenteel bezig met een gitaarkit van een strat (basswood-linde), in elkaar aan het zetten en heb al besloten om de volgende body van een strat zelf te maken. Nu ken ik de gebruikelijke discussies over hout voor body's maar ik ben iemand die zelf ook dingen wil gaan proberen.

Nu zit ik er ernstig overna te denken om een body te gaan bouwen van Douglas spar. Niet meteen roepen dat het zacht hout is, want dat valt wel mee. Volgens de tabel van Grizzly, zou het wat volumedichtheid van het hout moeten kunnen, namelijk 660. Ik heb gisterenavond dit hele draadje doorgelezen, maar ben de Douglas spar niet echt tegengekomen.

Nu werk ik veel in de meubelmakerij met douglas spar en het is bijzonder fraai getekend en heeft een mooie rode kleur. Het is wat taai in de lengtevezel, maar als het droog genoeg is, uitstekend bewerkbaar. Uiteindelijk wil ik de body ook niet kleuren en lakken maar oliën. Er mogen dus kleine deukjes in het hout komen.

Mijn vraag is: Heeft iemand enig idee of Douglas een "bruikbare" houtsoort is voor de body van een strat?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties.
    Zoals Aaronstonebeat al zegt,
    Ik zou het doen, zeker omdat je niet lakt maar in de olie zet. Douglas Fir heeft nogal open poriën die wat meer vulmiddel nodig hebben.
    Het wordt eigenlijk best wel vaak gebruikt als toon hout voor akoestische gitaar tops. Kijk maar eens Ebay onder Douglas Fir.
    http://shop.ebay.com/sis.html?_nkw=D...ER+BUILDER+KIT

succes
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Ik heb hier op de Filipijnen zojuist een mooi stukje "Narra" gezien. Het is bij een werkplaatsje waar ze het goed vinden dat ik er daar een hals van maak. Iemand van jullie een idee of het voldoende stabiel is?

Ba-bay,

Adrian.

Senior Member

Standaard

had nog niet echt van de houtsoort gehoord,
    ziet er wel mooi uit: http://www.hobbithouseinc.com/person...pics/narra.htm

latijnse naam 'Pterocarpus indicus' laat uitschijnen dat het tot dezelfde familie als padouk behoort en wikipedia geeft:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pterocarpus
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pterocarpus_soyauxii > afrikaanse padouk
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pterocarpus_indicus > narra, Pashu Padauk, Malay Paduak, New Guinea Rosewood..

padouk wordt wel eens gebruikt in gitaarbouw, dus misschien gaat het, ik zou zeggen: proberen, en als het dan later toch niet goed blijkt zal het een goede oefening geweest zijn
    no life without music

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrinalino Bekijk bericht
    Ik heb hier op de Filipijnen zojuist een mooi stukje "Narra" gezien. Het is bij een werkplaatsje waar ze het goed vinden dat ik er daar een hals van maak. Iemand van jullie een idee of het voldoende stabiel is?
    Ba-bay,
    Adrian.
    Narra, of ook wel Asana is inderdaad zoals Pueblo als zegt een van de Padouk soorten.
    Ik heb zelf al Padouk gebruikt voor mijn gitaarhals, en vele anderen voor mij.
    Het is een buitengewoon stabiele houtsoort dat prachtig af te werken is.
    Ik zou het zeker gebruiken als ik in jouw schoenen stond.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Ik kan eventueel de vochtigheidsgraad meten laten. Wat is een goede waarde ?

Ba-bay,

Adrian.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten