Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 72 van 104 EersteEerste ... 2262707172737482 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 711 t/m 720 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael AE Bekijk bericht
    Nee, daar hou ik ook niet van.

Toen ik nog top40/top100 werk deed, hadden we een geluidsman die consequent (een Behringer) galm op mijn geluid zette. Indertijd speelde ik met een 19" setup, waarbij ik zelf galm over bepaalde geluiden toevoegde met een GForce. De geluiden die ik droog hield, wilde ik dus ook droog hebben.

Hij had wel meer van dit soort rare fratsen trouwens.

Hele discussies met de beste man gevoerd, maar hij wilde niet toegeven; zelfs niet toen ik hem uitlegde dat op een paar van mijn geluiden dus dubbel galm zat.

Je begrijpt dat hij niet lang ons geluid gedaan heeft.
    Ahh heerlijk man. Laatst een optreden in mijn coverband, met akoestisch geluid. Ik merkte in die band dat ik bij elektrische gitaar de galm niet gebruik, maar akoestisch is het wel mooi. Dus ik zeg tegen de geluidsman, tijdens het soundchecken: "heb je galm op mijn akoestisch geluid? Dat hoeft niet, die heb ik zelf al", en het was geregeld.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael AE Bekijk bericht
    Hele discussies met de beste man gevoerd, maar hij wilde niet toegeven; zelfs niet toen ik hem uitlegde dat op een paar van mijn geluiden dus dubbel galm zat.
    Je begrijpt dat hij niet lang ons geluid gedaan heeft.
    Je weet sowieso waar je aan toe bent als iemand meteen in de ja-maar stand schiet in plaats van het samen op te willen lossen.

Standaard

Inhakend op andere thread: met de volgende discussie...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door onrust nv Bekijk bericht
    +++ helemaal gelijk.
    En als de geluidsman het probleem is ga t dan zelf leren(mijn medebandlid is PAman dus als't niet goed is gaat hij zelf wel FF achter de knoppen).
    Maar we lopen er hard over te denken om een mengerd op t podium te gebruiken en zelf het geluid te doen terwijl we optreden. Zingen en geluid gaat prima samen. Zowiezo ga ik dan de zang mixen op t podium. Maar de afstelling van de synths,drums,snaren en/of andere geluidsbronnen doet m'n maat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Sorry, maar ik kan het niet laten even te reageren, want jongens, het begint wel weer erg 'wij' tegen 'zij' praat te worden hé... daar wordt ik echt niet goed van. Samenwerking is een vies woord of wat?

Ja, je hebt zeker apen rondlopen die zichzelf geluidsman noemen, maar ongehinderd zijn door enige kennis van zaken, danwel enige sociale vaardigheden. Zeker in het cafe circuit, een paar boxen kopen en tadaaa, ze zijn geluidsverhuurder. Of DJ's die denken dat ze ook wel bandjes kunnen doen... heel jammer...

Maar in mijn ervaring heb je net zo veel muzikanten die de melk wel hebben horen klotsen, maar niet weten waar de tepel hangt. Opmerkingen als getuige voor mij van zeer weinig inzicht en geen wil tot samenwerken. Je kunt gewoon niet horen wat er in de zaal gebeurt als je op het podium staat. Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet gaat, maar goed is het zeer zeker niet.

Als elke muzikant nou eens aanleert om te spelen met het slechtste geluid dat je je voor kunt stellen (of géén geluid). En elke geluidsman zich nu eens bekwaamd in zijn job en er ten alle tijden naar streeft een perfect podium & zaal geluid neer te zetten.... dan gaat samenwerken vanzelf !

Zo denk ik erover in ieder geval...
    Ik werk als audio techneut op (inter)nationaal niveau, maar speel ook in bandjes... Wij krijgen (als band) ook wel eens een audio techneut die niet echt van wanten weet, maar hebben ons podiumgeluid zo voor elkaar dat het [1] heel makkelijk is ons goed uit te versterken (en de kans op drama dus beperkt is) en [2] we met een minimum aan podiumgeluid prima kunnen spelen.
    Geluk is daarbij wel dat we een fantastische zanger hebben die niet veel monitor nodig heeft

0,02
    Nu het probleem waar mijn band mee kampt is dat onze muziek zo extreem kan zijn dan het voor een geluidsman onmogelijk is om ons goed te mixen. Want je moet de muziekstroming kennen om te weten welk geluid moet worden benadrukt en welk geluid zachter moet worden. Daarnaast is de panning ook erg belangrijk om ruimte in je geluid te creëren. En dan heb je nog de frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen(hoop dat iedereen snapt wat ik bedoel). Vandaar dat wij liever op het podium dan zelf ons geluidregelen. Ik zou graag samen willen werken, maar daar heb je de tijd niet voor waneer je gaat optreden. We hebben met verschillende soorten geluidsmannen gewerkt, maar die snappen onze herrie niet, dus hoe kan je ons dan goed mixen. Als je mijn muziekje op tracks luisterd zal je wel zien wat ik bedoel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Heel veel van dat soort trucjes gaan natuurlijk totaal niet werken als je op 't podium al te hard staat voor de tent. En dat doen veel bands.

Pannen voor ruimte in je geluid heeft bijvoorbeeld weinig zin als de instrumenten die gepanned moeten worden vanuit de backline (en monitors) al de hele zaal vullen.
    Een geluidsman kan geen twee frequenties gaan proberen "uit elkaar te houden" als de twee bronnen die frequenties al voluit tot aan de achterwand pompen...

Het begint bij een goed, beheerst podiumgeluid. Ongeacht of je je geluid zelf doet of laat doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Als je het zelf kan begrijpen kan een geluidsman dat ook. Vele zijn zelf muzikant.

Dus? Een geluidsman kan dat niet? Je kan gewoon omschrijven wat je wil....

Klinkt als een "wij zijn uniek" roepende "onbegrepen" band. Daar zijn er duizenden van

vanaf het toneel los je alleen het stuk op "dat ze je niet begrijpen"
    De andere twee voorbeelden (Panning=belangrijk en frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen) als aanleiding gebruiken om dat vanaf het toneel zelf te doen is zoiets als zelf je tanden te trekken omdat het bij de tandarts altijd zo een pijn deed...

Wat vinden je bandleden ervan dat je tijdens het optreden geen tijd hebt om samen te werken???

Je schijnt trouwens wel tijd over te hebben om zelf te mixen....?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik kan je verzekeren dat je met minder extreme muziek ook tegen geluidsmensen aanloopt zonder genre-kennis. Nee, bij jazzfunk is het niet de bedoeling dat mijn gitaar een lekkere schelle Byrds-jangle meekrijgt. En ook niet dat de drums kamerbreed beuken alsof ik bij David Lee Roth sta in 1987. En nee, de toetsen zijn bij ons niet voor een "lekker tapijtje" maar het focuspunt van de muziek. En ja, de bassist zit weleens in het hoog. Genoeg frustratie, het merendeel is gelukkig wél goed & breed. Ik wil wel opmerken dat de geluidsman er niet is om jouw basisbalans te bepalen (harder/zachter zetten, benadrukken). Op het podium maak je een kloppende balans, anders staat de geluidsman direct 1-0 achter. Geef dus liever iedereen een volumepedaal en geef de geluidsman de bandbreedte door waarbinnen jullie werken (min/max volume), dan heb je het ook in de hand.
    Ok dus jij snapt als geluidsman precies hoe het geluid van een extreme power noise electrics band werkt?
    Om te snappen hoe dat geluid inelkaar zit moet je echt wel even een weekje power noise luisteren. En uniek is onze muziek niet,maar wel underground oftewel weinig mensen kennen het. De samenwerking gaat over de interactie van mijn band met de geluidsman, dat zou ik graag willen. De band functioneerd prima, we gebruiken zelfs ook wel eens gastmuzikanten, aangezien de band maar uit 2 man bestaat en 26 verschillende projecten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Je hebt de post van berolios niet goed of te snel gelezen, hij zegt:

En zo is dat, je kunt op het podium geen zaalgeluid maken en je hebt dus geen idee hoe het tussen je publiek klinkt. Daarom staat de mengtafel altijd in de zaal en er zijn prima geluidstechnici die jouw muziek prima laten klinken, kwestie van samenwerking en goede afspraken maken.

En anders neem je je eigen geluidsman mee, mag ook een vrouw zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Mijn band zit ook in zo'n klein hoekje: onze muziek moet klinken alsof het in 1970 (niet 1967! niet 1973!!) is opgenomen. Natuurlijk kan je niet van een geluidsman verwachten dat die net als wij 45-toerenplaatjes met een oplage van 300 stuks verzamelt om die sound te gaan snappen. Toch komt het met profs meestal goed. We hebben weleens een prachtsound gehad met iemand die alleen gewend was om Nederlandstalig (wel op hoog niveau) te schuiven, omdat die gewoon zijn vak verstond.
    Heb het voor de ruimte-vulling allemaal maar wat kleiner gemaakt
    Laatst gewijzigd door berolios; 6 januari 2011 om 21:14
    Uitverkoop :
    BSS DPR-404 // Avalon VT-747 // Avalon U5 // Alesis HD-24 + Fireport + XLR multi's + jack multi's // 2 x 8 HE 19" flightcase + multi's + ijzerwerk
    --> Alles in uitmuntende staat.

Standaard

Ik kan het me bijna niet voorstellen (het is toch mieljaar geen rocket science , niet de zaken overcompliceren), maar als de sound van jouw band zó nauw komt, moet je gewoon een eigen techneut meenemen die op één lijn zit met wat jullie willen, zoals Han ook al suggereerde. Trés simple !

Een belletje met het geluidsbedrijf vooraf doet ook wonderen. Je kunt dan ook enigszins peilen of ze snappen wat jullie zoeken. Als je aangeeft dat jullie een techneut zoeken die goed weet hoe bepaalde muziek zou moeten klinken, kan dat wellicht geregeld worden... op de dag zelf wordt dat al lastiger.

En als je weet dat het zo kritiek komt, maar geen geld hebt voor een eigen techneut. Spreek dan van tevoren met de geluidstechneut af dat jullie graag 45 minuten willen inplannen voor een soundcheck. Ga op de dag zelf rustig bij hem zitten om uit te leggen (en liefst te laten horen) wat jullie bedoelen en hoe het klankbeeld verzonnen is.

En als het voor jullie het beste werkt een maat het publiek in te sturen en dan op een briefje instructies te krijgen wat er aangepast dient te worden... kan ik me daar an sich weinig bij voorstellen... maar OK...
    Echter, dan moet je niet hier lopen te klagen dat geluidstechneuten hun vak (bijna per definitie) niet verstaan... je geeft ze ook de kans niet als ik dit zo hoor !
    Laatst gewijzigd door berolios; 6 januari 2011 om 22:16
    Uitverkoop :
    BSS DPR-404 // Avalon VT-747 // Avalon U5 // Alesis HD-24 + Fireport + XLR multi's + jack multi's // 2 x 8 HE 19" flightcase + multi's + ijzerwerk

Moderator

Standaard

Goed plan, de discussie hoort in dit topic gevoeerd te worden. Ik kan me ook voorstellen dat iemand na een paar slechte ervaringen met geluidstechnici denkt: ik ga het zelf doen want die gasten snappen er geen reet van.

En ik moet je ook eerlijk vertellen dat ik veel geluidstechnici heb meegemaakt in zalen, zaaltjes en stadions die er bizonder weinig van bakten. Hard gaan kunnen ze wel, kwestie van de masterfader naar boven schuiven en de gain knoppen zover dat de lichtjes gaan knipperen.

Ik moest het geluid doen voor een sixties band, enorme tent, enorm PA en ik ging de helft zachter dan de geluidsman/eigenaar van het PA bedrijf. Het publiek kwam weer naar voren en ging voor het podium dansen. Ik kreeg goedkeurende blikken en duimen omhoog omdat er eindelijk eens een geluidsman was die de oren niet aan het wegblazen was.

Anyway, de man waar het om gaat met die speciale eisen moet eens een goede geluidsman gaan zoeken en zelf zijn aandacht gebruiken voor het spelen. De muzikant speelt zo goed mogelijk, de geluidsman doet het geluid zo goed mogelijk, iedereen blij inclusief het publiek.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

communiceren is vaak het sleutelwoord. en dan niet door de microfoon de geluidsman belachelijk maken, maar meer met seintjes als: "naar je monitor wijzen en omhoog of omlaag wijzen" of "als je door de monitor meer bass wilt wijs je naar de bassist en de monitor en dan omhoog" duimpje bij goed dan ben je al heel ver.

vergeet niet dat het geluid op het podium ook heel belangrijk is voor de manier van spelen. ook niet te hard want bij hard geluid word je al gauw vermoeider. bij hard geluid kan het ook opeens niet zuiver klinken op het podium (kijk je naar je stempedaal schijnt alles zuiver te zijn) een geluidsman kan ook veel meer met een "gemiddeld" volume .. de geluidsman vind het vaak ook wel prettig als alles niet in het rood staat te banjeren.

voor de zaalmix tsja. daar kan je best wel eens iemand van bijvoorbeeld de band de zaal in sturen om het te kunnen horen.

ook raad ik aan om een rider te geven vantevoren.

nu ga ik slapen Ciao
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Stratjes zijn voor watjes 

Senior Member

Standaard

Altijd goede ervaringen gehad.
    Moet er bij zeggen dat dat wel met monitormixers is, we hadden namelijk altijd een vaste geluidsman.
    Gitarist van Delain. Vengeance. Tri-Head.

www.facebook.com/timosomers

Timo Somers uses Aristides Guitars & Koch Amps & Dean Markley Strings.

Senior Member

Standaard

Heb wisselende ervaringen met geluidsmensen..

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik ook podiumervaring op heb moeten doen.. Bij de eerste optredens wist ik ook niet wat ik precies wilde, dat moet je gewoon leren!

Tegenwoordig weet ik wat ik wil maar ik kan me ook wel aanpassen als een bepaalde zaal dat vereist. Dan vind ik het wel prettig als de geluidsman dan wat aanwijzingen geeft.

Wat wij altijd doen:
    * Vooraf het optreden vragen we altijd het email adres van de geluidsman zodat we onze stageplan kunnen opsturen.

* Wij stellen ons ALTIJD voor aan de geluidsman. Dat lijkt mij eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld!

* We hebben altijd een setlist extra uitgeprint voor de geluidsman en/of lichttechnicus waar we dan de bijzonderheden opzetten.
    (akoestisch nummer, wisseling van gitaren, etc etc)

* Met de soundcheck weet iedereen wat ie ongeveer wil horen en zo geven we het ook aan.

* Onze aanhang weet precies hoe wij live moet klinken en die vragen we vaak om tijdens het optreden even naar de geluidsman te lopen voor aanmerkingen. Dit geven we vaak wel even van te voren aan zodat diegene niet denkt wat voor een wijsneus nu weer komt beweren dat eht anders moet

* We bedanken de geluidsman na het optreden en als het echt goed klonk geven we ze complimenten..

Zo werkt het bij ons tot nu toe altijd prima!

Het enige waar ik me soms aan kan irriteren bij een optreden is als eenmaal het tweede nummer van de set begonnen is de geluidsman helemaal geen aandacht meer heeft voor de band. Dan probeer ik wel oogcontact te maken of te seinen maar dat lukt gewoon niet!!
    Echt zo'n gevalletje van ik heb m'n werk gedaan zoek het nu maar uit..
    Soms zelfs gezien dat ze gewoon aan de bar gaan zitten!!

Gelukkig gebeurt dit niet altijd...

Kortom mijn ervaringen zijn met deze benadering tot nu toe bijna altijd goed geweest.
    - EBMM Steve Morse Y2D, Gibson Studio Les Paul Premium Plus, PRS tremonti SE (signed by the real Marc Tremonti)
    - Blackstar Stage 100

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laga Bekijk bericht
    H
    * We bedanken de geluidsman na het optreden en als het echt goed klonk geven we ze complimenten..
    Heel belangrijk! Ik vraag ook vaak vanaf het podium een applausje voor de mensen van geluid etc..

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laga Bekijk bericht
    [...]Het enige waar ik me soms aan kan irriteren bij een optreden is als eenmaal het tweede nummer van de set begonnen is de geluidsman helemaal geen aandacht meer heeft voor de band. Dan probeer ik wel oogcontact te maken of te seinen maar dat lukt gewoon niet!!
    Echt zo'n gevalletje van ik heb m'n werk gedaan zoek het nu maar uit..
    Soms zelfs gezien dat ze gewoon aan de bar gaan zitten!![...]
    Een terechte irritatie, dit heeft niks met een professionele houding te maken. Zal veelal in kroegen/cafe/zaaltjes circuit zijn. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de monitor-mixer (ik was als vaste FOH tech mee met een band) best een tijdje naast me stond te ouwehoeren... dat was een show van toch geen onbekende act, dus ik vind dat echt niet kunnen ... heb hem dan ook terug gestuurd... het kan best zijn dat hij zijn shit voor elkaar heeft, maar hij moet wel op zijn plek blijven zitten om in te grijpen als er zich iets voordoet. Lekker onderuit hangen mag best ... maar niet gaan lopen... of zelfs aan de bar gaan hangen !

Echter, deze mensen zul je doorgaans niet kunnen verbeteren tenzij je naast ze staat met een zweep ... vanaf het podium wordt dat lastig en weinig zinvol denk ik... ik zou zeggen dat je er in deze gevalen goed aan doet tevreden te zijn met de acceptabele klank, je er verder niks meer van aantrekken en er als band gewoon een mooie show van maken.... je hebt er op dat moment het maximale uit gehaald.
    Laatst gewijzigd door berolios; 14 januari 2011 om 21:07
    Uitverkoop :

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten