Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 28 EersteEerste ... 91718192021 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 272
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Kas, ik weet niet of je een oud audiosnoertje in huis hebt met tulpstekkertjes of zo iets. Die kun je namelijk makkelijk splitsen. Stekker eraf knippen en je hebt een mooi stukje voor je amp.

Frans
    Hey Frans, ik gebruik nu een coax kabel, zowel geshield met aluminium folie als met koperdraad, voldoende afstand tot de kern, nog net iets dunner dan een doorsnee gitaarkabel, en de kern is van stug koperdraad. Prima dus, ik zet hem gewoon vast aan bepaalde punten met 'Tie-rippies', Heb de blauwe gitaarsnaar draad al vervangen met die coaxkabel, hij geeft nog heel licht hoge oscillatie,
    maar ik ben ook van plan om de negative feedback 'Oranje richting Presence' draad geshield te doen, evenals de PPIMV draden.

Wel ervaar ik nog rare brommetjes en krasjes als ik aan de potmeters draai. Maargoed, alsof ze zachtjes beginnen te motorboaten maar dat zien we wel weer als ik het helemaal af heb. Ik wist niet dat deze versterker zo gevoelig voor storing en oscillatie zou zijn.

Verder heb ik ergens gelezen dat een 68K gridstopper op V1 ook prima kan ipv de 15k, en dat het nog beter schijnt te zijn voor de gevoelige v1 buis, En ik wil alle resistoren rond V1 vervangen door metalfilm wat het wat stiller rond die regionen maakt. Dan houdt ik de carbon comp voor iets verder in het circuit waar ze lekker zullen distorten.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Hey Frans, ik gebruik nu een coax kabel, zowel geshield met aluminium folie als met koperdraad, voldoende afstand tot de kern, nog net iets dunner dan een doorsnee gitaarkabel, en de kern is van stug koperdraad.
    Goed om het effect te zien van zo'n kabel, daar leer je van. Maar ik heb toch wat te zeuren. De kabel die je nu gebruikt lijkt me iets van antenne kabel voor zeer hoge frequenties. Is natuurlijk leuk maar werkt ook oscilleren in de hand terwijl die hoge frequenties normaal helemaal niet voorkomen in het audiogebied. Een normaal gesplitst audiokabeltje zoals ik voorstelde heeft wat meer capaciteit wat een gunstige uitwerking heeft op de hoogfrequent demping. Het zijn nu net die hoge frequentie's die oscilleren veroorzaken.

Wel ervaar ik nog rare brommetjes en krasjes als ik aan de potmeters draai.
    Waarschijnlijk oscileerd hij toch nog in het onhoorbare gebied. Als je aan de potmeters draaid hoor je alleen de verandering in level of frequentie. De toon zelf is te hoog om te horen.

Verder heb ik ergens gelezen dat een 68K gridstopper op V1 ook prima kan ipv de 15k
    Tuurlijk, je gaat hierdoor de hoge frequentie's dempen. Voor hetzelfde effect kun je een gewoon audiokabeltje nemen kan het niet laten, sorry.

En ik wil alle resistoren rond V1 vervangen door metalfilm wat het wat stiller rond die regionen maakt.
    Daarmee zou je idd een lager ruisgetal kunnen behalen.

Mag ik nu concluderen dat dit project met succes is afgerond?
    In dat geval gefeliciteerd.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Goed om het effect te zien van zo'n kabel, daar leer je van. Maar ik heb toch wat te zeuren. De kabel die je nu gebruikt lijkt me iets van antenne kabel voor zeer hoge frequenties.
    Het is volgens mij zelfde als van TV kabel, maargoed dan gebruik ik maar weer ander draad.... en bedankt

Is natuurlijk leuk maar werkt ook oscilleren in de hand terwijl die hoge frequenties normaal helemaal niet voorkomen in het audiogebied. Een normaal gesplitst audiokabeltje zoals ik voorstelde heeft wat meer capaciteit wat een gunstige uitwerking heeft op de hoogfrequent demping. Het zijn nu net die hoge frequentie's die oscilleren veroorzaken.
    Oké gesnapt.

Waarschijnlijk oscileerd hij toch nog in het onhoorbare gebied. Als je aan de potmeters draaid hoor je alleen de verandering in level of frequentie. De toon zelf is te hoog om te horen.
    Lekker voor de eindbuizen zeker. Kan daar nog iets aan gedaan worden? circuits inspuiten met shieldingspray?

Mag ik nu concluderen dat dit project met succes is afgerond?
    In dat geval gefeliciteerd.
    Lijkt er op, maar niet te voorbarig he, moet hem eerst nog testen, dat gebeurd morgen, hij is in ieder geval nu al een stuk verbeterd en daarvoor ontzettend bedankt want zonder jou hulp was het mij niet gelukt.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.

Senior Member

Standaard

Lekker voor de eindbuizen zeker. Kan daar nog iets aan gedaan worden? circuits inspuiten met shieldingspray?
    Leuk idee maar voor zover ik weet bestaat er geen spray tegen oscilleren

Einbuizen krijgen flink op hun donder bij oscilleren evenals de voeding. Ook de speaker zou het wel eens moeilijk kunnen hebben. Eventuele tweeters blaas je zomaar op in dat geval. De TV kabel met vaste kern heeft geen lang leven in jouw amp, het zal niet lang duren voor het soldeer breekt. Die kabel heeft de hardnekkige eigenschap dat hij zich wil strekken.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Wel ervaar ik nog rare brommetjes en krasjes als ik aan de potmeters draai. Maargoed, alsof ze zachtjes beginnen te motorboaten maar dat zien we wel weer als ik het helemaal af heb. Ik wist niet dat deze versterker zo gevoelig voor storing en oscillatie zou zijn.
    Op de potmeters mag geen DC spanning aanwezig zijn behalve op een presence potmeter.
    Dat zou je ook nog makkelijk eerst kunnen controleren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto Bekijk bericht
    Op de potmeters mag geen DC spanning aanwezig zijn behalve op een presence potmeter.
    Dat zou je ook nog makkelijk eerst kunnen controleren.
    Volgens mij was er ook iets met die Volume Pot aan de hand, want ik heb hem nu vervangen voor een andere, en het gekraak is weg. Het is echter wel een 250K dus 1M moet ik nog even bijbestellen, scheelt ook weer in de oscillatie trouwens. Feedbackdraad ook geshield en oscillatie is nu praktisch weg. Alleen de PI draden nog even shielden en dan is het klaar.
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Oké, ik heb hem even getest, er zit verbetering in, de potmeters reageren beter op het geheel, Ik heb de PPIMV naar de achterkant verplaatst want vlakbij de input begon hij te loeien. Wel heeft hij nog issues,

1. Hij ruist nogal,
    2. Bij potmeterstanden gaat de ruis om in brom, daarna weer in ruis,
    3. De bright switch gaat in één van de standen vrijwel direct oscilleren.
    4. De sound begint vrij snel na de aanslag te stotteren, een soort van nevendistortion en uiteindelijk blijft het over op een fundamentele cleane toon. (Elco Probleem?)

Zit nog aan een aantal dingen te denken;

1. vervanging van bepaalde Elco's.
    2. De Heater Wiring wat ruimer gelegd, minder om de buisvoeten heen.
    3. Wellicht de Choke 'weerstand' op een andere plek.
    Laatst gewijzigd door kassie; 28 oktober 2010 om 11:59
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

1. Hij ruist nogal,
    2. Bij potmeterstanden gaat de ruis om in brom, daarna weer in ruis,
    3. De bright switch gaat in één van de standen vrijwel direct oscilleren.
    4. De sound begint vrij snel na de aanslag te stotteren, een soort van nevendistortion en uiteindelijk blijft het over op een fundamentele cleane toon. (Elco Probleem?)
    1 kan een neveneffect zijn van 3.

2 idem

3 is heel verklaarbaar. Je gaat in de bewuste stand de gain speciaal voor het hoog bevoordelen. Dit werkt feedback naar de eerste gainstage in de hand. Je hebt dus duidelijk nog last van feedback. Je hebt de amp waarschijnlijk wel goed gebouwd maar het zit nu alleen nog in de positie van de componenten en de soort bedrading. In en uitgang mogen elkaar beslist niet "zien". Mooi voorbeeld is het berijkte resultaat van het verplaatsen van de MV regelaar.

4 wederom verwijs ik naar 3. Pas als dat is opgelost kun je verder debuggen.

Frans.

edit
    Om hem stil te krijgen kun je op de eerste twee trappen tussen 1-3 en 6-8 een capje plaatsen van 100pF. Het zou kunnen dat hij dan wat soepeler in de omgang wordt. Heb je geen 100pF in voorraad mag je ook iets groter nemen. Kost je wel wat scherp "hoog"
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 oktober 2010 om 13:18
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

.....edit
    Om hem stil te krijgen kun je op de eerste twee trappen tussen 1-3 en 6-8 een capje plaatsen van 100pF. Het zou kunnen dat hij dan wat soepeler in de omgang wordt. Heb je geen 100pF in voorraad mag je ook iets groter nemen. Kost je wel wat scherp "hoog"
    /edit
    Hee, bedankt voor de tip

Senior Member

Standaard

Ik denk dat ik de preamp sectie om ga gooien, de blauwe draad die ik geshield heb schoot het van op namelijk, maar omdat daar blijkbaar een of ander magnetisch veld heerst pikt de bright switch, die zich daar ook bevindt, dat natuurlijk op. In de filosofie dat de eerste gainstages zo ver mogelijk van dat soort velden moeten bevinden ga ik de lay out in precies de tegenovergestelde richting doen. Dus V1 daadwerkelijk het verst van de powersupply zoals doorgaans ook de norm is. Weer een hoop werk maar daar moet het beter van worden verwacht ik.
    Te Koop:

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten