Je opmerking is volledig terecht. Ik wil het inderdaad niet andersom, ik was mis in mijn verwoording.De neck warm, en de bridge crunchy.
Heb je een suggestie voor een mooie combinatie te maken, voor een redelijk(e) (lage) prijs? ( De bedoeling is om ervaring op te doen in het gitaarbouwen, daar ik mijn oude gitaar aan het herstellen ben, dus erg hoge kwaliteit hoef ik niet want de kans dat ik iets verknoei is reëel)
Ik heb het idee om op de neck pickup een single coil te zetten, en op de brug een humbucker. En dat op een strat met een 3-way switch.
Ik denk dat dit idee vrij vreemd is, aangezien ik tot op heden nog geen wiring diagrams heb gevonden ( ook niet op seymour duncan ) hiervoor. Ik hou niet echt van die 5 verschillende geluiden. Zoals een gibson vind ik 3 verschillende klanken goed genoeg.
EDIT #1:
als je met gfs de pickups bedoelt: ik heb zonet een filmpje gezien dat de power rocks behandelt. Die klank is strak, niet zo goofy-achtig geluid als de fender pickups. Dit is een optie! En voor de hele set 100€, ik denk dat dit wel een sterke prijs is?
EDIT #2:
ik heb net een topic gevonden over GFS. Hartelijk bedankt Orpheo, heilige man ( of vrouw )!
Laatst gewijzigd door imbzy; 15 september 2010 om 11:19
Ik zou altijd nog een review maken van de Lollar's die ik nu in m'n stratocaster heb zitten, dus hier komt ie:
Heb de Lollar Blackface pickups van forumlid Aca Ilic overgekocht en ze zelf in m'n Fender Classic '60s (dus niet de Player versie) gezet en was een makkelijk klusje, lukt iedereen wel.
In het begin merkte ik nog niet zo veel verschil, het klinkt immers weer als een strat, maar hoe meer spelen hoe meer je merkt. Nu merk ik het verschil dermate goed, waardoor het een prachtige upgrade is geworden die zeker het geld waard is. Hij heeft precies ervoor gezorgd wat ik miste in de oude pickups.
Ze klinken veel warmer, dat is het grootste verschil.
Daarnaast reageren ze ontzettend goed op je aanslag: hard aanslaan zorgt voor een krachtige, volle sound. Wil je meer pingelen met mooie, brighte noten, sla je het meestal wat zachter aan en vullen de Lollar's goed aan met wat je wilt. Ook reageren ze supergoed op je volumepot vd gitaar. Het is met deze pickups mogelijk om je clean en overdrive sound te regelen met de volumepot als je versterker of pedaal aan hebt staan op overdrive. Klein beetje terugdraaien en je hebt clean, van helemaal clean tot een randje.
De oude pickups van de Classic '60s zorgde ervoor dat ik het altijd wat schel vond klinken en ontzettend vaak het toch nét even niet helemaal lekker vond klinken. Dat is hiermee verleden tijd. Ze leveren die echte 'vintage' sound en dus zijn ze ook wat 'doffer' en minder bright dan hoe de huidige strats vaak klinken. Neem dit niet al te letterlijk, het verschil is niet zo heel groot en met wat meer treble/middle kun je dit denk ik ook weer wegnemen. Voor mij is het met mijn muzieksmaak à la Hendrix, SRV en Mayer precies wat ik wil en is vind ik dat 'doffere' mooier klinken.
Ook scheuren de Lollar's zeer lekker, de sounds van de net genoemde artiesten is wat je je moet voorstellen. Ze klinken dus niet modern en heel strak, maar juist lekker bluesy.
Ook zijn alle standen van de pickup-switch nu nuttig en goed te gebruiken. Het middelste element klinkt wat feller dan de hals en kan soms erg fijn zijn, SRV schakelde soms ook naar zijn middelste element voor solo's en dat is precies het verschil en de sound die de Lollar's ook hebben. Het brugelement is ook stukken warmer en niet zo schel als de oude pickups, al vind ik het soms als ik schakel van hals naar brug nog steeds wat schel klinken, maar vaak moet je even wennen omdat het zo'n overgang is en ik speelde hiervoor vrijwel nooit op het brugelement. Een baseplate is dus niet nodig, misschien kan het wel fijn zijn, en ga het er misschien nog op zetten, "Aca Ilic" heeft me er ook een meegegeven, maar het voldoet nu ook prima.
Tussenstand tussen hals en midden is wat meer Hendrix sound en is voor nummers als Castles Made of Sand erg mooi.
Kortom, super upgrade! Ben misschien nog wat dingen vergeten te zeggen maar die voeg ik desnoods nog toe. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mijn omschrijvingen snappen, het blijft natuurlijk altijd moeilijk om de verschillen en de sounds uit te leggen in woorden.
En voor vragen: ----> vraag maar raak!
Bedankt Alex!
Gibson lp studio over een marshall jcm 800 1987 non-mastervolume. Ik speel (Hard)rock/grunge. Ritme gitarist.
Momenteel zitten er 490r (neck) en 498t (brug) pickups in.
Ik ben vooral niet tevreden met de neck pick up. Deze klinkt te modderig. Alsof er een deken over de versterker heen ligt. Ligt niet aan de versterker, merk het bij meerdere versterkers. Het mag dus transparanter en helderder, maar graag zonder dat het iel gaat klinken.
Dacht eerst aan burstbuckers aangezien deze wel wat transparanter zijn. Heb deze in een standard gehoord. Maar wil verder kijken dan de pickups van Gibson. Ben me nu aan het oriënteren op sd pickups http://www.seymourduncan.com/comparetones (handige site om hun pickups te beluisteren.
Iemand een voorstel?
Zit er een kapje overheen? Zo ja, dan zou ik dat eerst eens verwijderen; het kan immers niet goedkoper.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Modderig neck geluid, een vaak voorkomend euvel. Er is een hoop te koop daarvoor, vraag het Orpheo, die weet daar wel wat van af.
Ik liet Lollar daar special een pickup voor winden maar ik vond mijn oude Gibson Ttops transparanter en helderder. Of een Ibanez Super 58, die komen nog wel eens voorbij, die verschillen niet zo veel daarvan.
ja, ik heb een voorstelde air norton, de screamin demon (maar die is wel warm) de jazz natuurlijk. de jazz met een alnico5 zou ik proberen, de alnico2 is wel behoorlijk warm. de bill lawrence l500r is ook goed te doen. Ik vermoed dat je niet zo'n sleutelaar bent, anders had ik gezegd, koop een jb/jazz set, koop 2 losse kapjes, en haal de spoelen los van de jb en de jazz. plaats een van de spoelen van de jb naast een spoel van de jazz, en de 2 andere spoelen (dus ook een jb spoel en een jazz spoel) op de andere baseplate. effe 8 draadjes solderen, juiste magneet eronder prakken, en je bent klaar. ik heb gemerkt dat die hybrid pickups eigenlijk heel erg goed werken in les pauls. ik wilde dat al eerder posten hier, maar ik kwam er niet aan toe.
@aaron: kapje eraf halen helpt maar heel, heel weinig hoor, zeker de nieuwe kapjes, die trekken echt heel weinig hoog weg.
De Jb/Jazz Hybrid
In een van mijn favoriete les pauls heb ik al heel lang het probleem gehad dat ie gewoon niet klonk hoe hij moest klinken. Pickupset na pickupset heb ik erin geprakt (wat natuurlijk zijn weerslag heeft op het lakwerk!), en het werkt allemaal gewoon niet hoe ik het wilde. Uiteindelijk kwam er een jb in de brug, en een jazz in de hals, maar de jb was te knarserig, en de jazz te slap. Uiteindelijk viel de keus op een hybrid van de jb en de jazz. Het transparante van de jazz en de 'fluidity' van de jb. En dat pakte WEL goed uit, maar er waren nog wel wat issues. Het laag werd flubberig, hals was nog te soft, het mid drukte niet lekker door. de halspup had overigens een alnico8 gekregen, en de brug een alnico5
Ik begon met een alnico8 in de brug. Het laag werd wel strakker, maar om een of andere reden vond de halspickup het plots nodig om een boomy bitch te worden. Compleet onbruikbaar. de pickup naar beneden schroeven leverde een verlies van dynamiek op. polepieces omhoog hielp niet, want dat gaaf alleen maar meer bite, halspup ging dus meer klinken als de brugpickup; not really right, huh?
De halspup had overigens al een alnico8, en daar klonk ie goed mee, tot de brug een a8 kreeg!
Ik vind het lekker als mijn pickups zo dynamisch zijn dat ze wat compressie geven als ik harder aansla, en na wat heen en weer jojoen met alnico2, alnico4 en nog eens alnico5 viel de keus op iets enorm onorthodox.
De halspup klonk goed met een a8 en alleen als de brug een a5 had. de brug klonk te zwak met a5, het mid drukte niet door. Wat nu als er eens meer weerstand zat in die brugpup? dus... Ik pakte een losse spoel van een naamloos element, en plaatste die onder het brugelement. Wat simpele tests leverde op dat dat spoeltje met een magneetje erbij (van het normale brugelement dus!) nauwelijks signaal doorstuurt naar de amp. echt, nauwelijks. Dat is natuurlijk goed, want die pup moet het signaal moduleren dat uit de 'normale' brugpup komt! En verdraaid; het project werkte! Het geheel werd wat vettiger, wat dynamischer, wat dikker, en iets meer output. niet bijzonder veel, maar wel wat. genoeg om de halspup met die dikke alnico8 bij te benen.
Toch was ik niet tevreden. de halspup ging me steeds meer tegenstaan, alsof m'n tonepot half dicht was, maar ik heb helemaal geen tonepot aangesloten op de halspup...
Uiteindelijk ben ik gaan settlen voor een setje standaard ceramische magneten voor beiden, met die fake spoel aan voor de brugpup alleen. Ik heb een aversie richting ceramisch, vanwege de associatie (hard, harsh, bijterig), maar soms is het precies het juiste element in de hele mix. Soms is een leap of faith nodig om te doen wat uiteindelijk het juiste is. Ik heb vrachtladingen magneten, en ontweek altijd ceramisch, maar in dit geval werkt het. De brugpup is lekker soepel, direct, dynamisch, met een fijne dosis compressie. de halspup is smooth, gearticuleerd, direct, beetje boomy, alsof je een kopstoot van mike myers krijgt :P maar niet zo erg dat het onbruikbaar is.
moraal van het verhaal? kijk voorbij je comfort zone, en probeer eens wat anders. alnico is niet heilig.
Overigens, de jb/jazz set met een ceramische magneet is een ver-duncan-ised versie van de superdistortion, maar in essentie (magneet en draaddiktes!) is het de superD, en TOCH klinkt ie volkomen anders. Hij klinkt wat minder vet, wat minder dik, iets helderder en moderner.
Favorieten/bladwijzers