hangt dus van de omstandigheden af. Als iemand alleen zingt zou het een mogelijkheid zijn om de installatie door die persoon te laten betalen. Verder gelden de andere genoemde argumenten ook.
hangt dus van de omstandigheden af. Als iemand alleen zingt zou het een mogelijkheid zijn om de installatie door die persoon te laten betalen. Verder gelden de andere genoemde argumenten ook.
mijn bandje: www.piggyandtheperverts.nl
------------------------------------
http://www.acdctribute.nl AC/DC Tribute
Nou wij huren de zanginstallatie iedere keer weer (1 x puur zang en 4 x achtergrond en ook zang) p.s. meestal is er wel een inst. aanwezig en hoeven we die niet eens te huren.
Microfoons hebben we zelf allemaal gekocht.
Bewust geen zang installatie gekocht juist vanwege het feit dat je om deze zaken gezeik (kunt) krijgen.
Maar een feit blijft dat een gitarist toch zeker zelf zijn versterker moet verzorgen?
Onze toetsenist heeft de keuze of inprikken op het mengpaneel of zelf een verterker aanschaffen, hiervoor geldt dus hetzelfde
Waarom zo moeilijk? Maak goede afspraken (samen) en als je ergens niet uitkomt... tja of je dan nog in die bezetting moet doorgaan, ik vraag het me af.
Muziek maken moet je voor je lol doen, als je een broodspeler wordt.... zoek dan in godsnaam allemaal broodspelers bij elkaar anders gaat het niet werken.
Monitoren/mengpaneel enz. huren wij (vroeger ooit een pa gekocht, na uiteenvallen v/d band alleen maar gezeik om gehad). Versterker voor je instrument zelf voor zorgen (zanginstallatie hebben we hier gezamenlijk van uitgezonderd omdat we buiten de drummer allemaal zingen)
Bump!
Zo, onlangs met de band twee verschillende setjes probeerd. De eerste set was zo'n 'alles-in-een' ding. Aardig zaalgeluid, kost weinig, maar belabberde monitoring (slechts een uitgang waar alles over ging).
Zaterdag gespeeld via m'n eigen mengpaneel. (een 26 kanaals Behringer..). Daarbij had ieder z'n eigen monitor mix, dat was wel erg fijn.
Dus, na enig overleg zijn we tot het besluit gekomen dat ieder die een monitor wil, z'n eigen powered monitor maar moet kopen. En dat we dan gezamelijk voor een paar zaalspeakers kijken, met stands. Zodoende zijn de kosten prima gespreid, en is het gezamenlijk ingelegde deel niet onbenullig groot.
Maar, waar naar te kijken? De monitoring is voorlopig voor 3 bandleden: toetsen, drum (electrische kit) en zang. En wat is een beetje iets voor een zaaltje? Het gaat erom dat het een setje moet zijn voor kleine ruimtes, zoals kroegen, dat soort spul. Verder moet het natuurlijk niet al te duur zijn (duh). Het hoeft geen top of the line te zijn, jullie snappen wel wat ik bedoel.
Enige adviezen? Mijn drummer kwam al met deze dingen (voor zijn kit):
* Medeli AP30
* HXM HSB 010
Het liefst zie ik 3 of 4 dezelfde monitors op het podium, ik hou wel van een beetje strakke presentatie, maar dat zal wel weer niet echt mogelijk zijn..?
wij hebben 4 Mackie powered monitors (de huppeldepup 350) en 2 stuks van de grotere (puntje puntje puntje 450) als zaalboxen, en daarbij een Behringer mengpaneel met 4-voudige toonregeling. Dat laatste is niet onbelangrijk want je kunt de stemmen er mee spreiden.
En wij hebben prima geluid!
mijn bandje: www.piggyandtheperverts.nl
Mackie, dat is wel mooi spul, maar ik ben bang dat dat op het moment wat onbetaalbaar is.
Mijn mengpaneel:
![]()
Wat is ongeveer je budget per monitor speaker en wat wil je ongeveer kwijt aan zaalspeakers?
Tweedehands kan je voor een fatsoenlijke prijs 2 JBL EON15 kopen, een prima speaker met genoeg volume. Ook de Mackie *huppeldepup* 450 zit in hetzelfde prijsgebied en zal iets goeds kunnen bieden als je voor actieve speakers gaat.
Voor monitoring zijn de kleine broertjes van bovenbenoemde speakers ook prima te doen. En anders een goede koptelefoon voor de drummert![]()
voor de meeste bands is het beter in het begin een 6 kanaals mackie of tapco te nemen. Dat is voldoende voor de kroeg en de oefenruimte. En bij een groter optreden een vent met spullen te laten komen.
Het geluidstechnische verschil tussen een mackie en ALLES onder de 1000 euro van behringer, phonic, soundcraft enz is werkelijk dag en nacht.
voor twee zangers, een bas DI een toetsendi en een kickmike heb je gewoon 4 mic ingangen en twee lijn ingangen nodig. Daar heb je voor 250euro nieuw een mackie voor die perfect klinkt en goed is gebouwd.
Leuk een slechte mengtafel op de groei kopen. Maar 12 microfooningangen x gemiddeld 120 euro per microfoon = 1440 euro aan microfoons/DI's.... terwijl jullie om 200 euro budget voor de mixer al zitten te miepen. Hoe realistisch is dat?
Met mijn coverband hebben we voor 10 man 16 kanalen nodig... Doen we gewoon met mackies en mixwizzards. En in de oefenruimte met een tapco van 80 euro. Klinkt perfect... maar dan zitten er wel topmicrofoons op alles die door een schone/transparante mengtafel gaan. Met een drum-bas-2xgitaar-2xzang band heb je tot je een PA gaat huren eigenlijk aan 6 kanalen voldoende. Niet leuk voor je GAS, niet stoer Maar voor het zelfde geld beter geluid. En minder sjouwen.
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
het leven zuigt:
er zijn te weinig goede vocalisten en toetsenisten. En het barst van de gitaristen, drummers e.d.
Daardoor zal bij de ene categorie "eigen installatie en vervoer" verplicht zijn.
en bij de andere helaas een langdurige vacature opleveren. Niet voor niets staat er bijna altijd wel ergens een zanginstallatie... anders verhuur je de oefenruimte gewoon niet.
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
Favorieten/bladwijzers