Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 59

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Geldzaken algemeen, als in, de band gaat failliet etc? Of echt specifiek dat dingen uit de bandpot betaald worden maar dat niet iedereen het met de aankopen eens is? Vind het namelijk nogal een slecht onderbouwde uitspraak.
    voorbeelden uit de praktijk die vaker voorkomen.

1) Bandlid met kind komt zo laat mogelijk en gaat zo vroeg mogelijk weg bij optredens. Wegens "de oppas". De rest van de band moet dus wel bouwen, sjouwen, soundchecken, uren extra aanwezig zijn, afbouwen, sjouwen waar dat bandlid niet aan meedoet.
    de band krijgt gage waaruit iedereen evenveel geld krijgt. De band wil op een gegeven moment dus gewoon eens gaan praten over dat stuk "mede-eigendom" van een bandlid die er niet aan bijdraagt. Heel redelijk toch?
    Hij/zij vind dat die oppas al duur genoeg is, en ie dus zijn/haar steentje bijdraagt. De bandleden vinden dat gewoon kosten die bij het opvoeden van een kind horen. "Als je naar de bioscoop gaat betaalt pathe daar toch ook niet aan mee?" En er komen ruzie's...

2) De band koopt een installatie. Na een tijdje blijken de hogetonenspeakers stuk. Dure reparatie volgt. De conclusie van de reparateur is: "jullie toetsenist zijn keyboard stuurt te heet uit, en hij gebruikt veel blokgolven. Daar sloop je zo een installatie als jullie hebben mee". De band wil niet meer dat de toetsenist over de setup speelt. Maar die heeft toevallig wel meebetaald met het idee dat hij dan geluid had. "wie had er ook al weer de installatie uitgekozen? de zanger?" En er komen ruzie's...

3) de band gaat door met repeteren tijdens de vacantie van een bandlid. Op de repetitie is er een vriend uitgenodigd die uiteraard zijn instrument even in de set prikt. Helaas... net die avond gaat de set stuk. Muzikant komt blut terug van zijn vacantie en wordt geconfronteert met een rekening voor een reparatie "toen xxx erop speelde ging ie ineens stuk" En er komen ruzie's...

4) de band houd er mee op, de verdeling gaat plaatsvinden.
    Wie krijgt die lompe 2x15inch zaal speakers waar thuis niemend plaats voor heeft, en wie de goed verkoopbare microfoons? En er komen ruzie's...

Alle bovenstaande gevallen tijdens mijn 7 jaar beheer in een popcentrum langs zien komen. Meer voorbeelden uit de praktijk nodig? ;-)
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Senior Member

Standaard

Dat geloof ik zeker wel, maar in alle gevallen is het geld niet de oorzaak van de ellende:

1) Dit lijkt me een kwestie van tolerantie en wederzijds respect. Als iemand nauwelijks tijd heeft door andere bezigheden die gewoon echt belangrijk zijn, dan kun je in feite blij zijn als diegene nog meedoet met de band.

2) Vooral een probleem van slecht informeren. Als je een zanginstallatie koopt waar de toetsenist ook over moet, dan vraag je je van te voren af of dat wel goed gaat.

3) Ik dacht dat we hier verzekeringen voor hadden, en redelijkheid. Ik heb vaak problemen gehad met mijn versterker, dus is het niet de schuld van de gastmuzikant als de buizen problemen geven. Als het een betrouwbare versterker was, tsjah, dan moeten we eens goed overleggen.

4) Dit gaat niet om geld, maar om bezit. Ervan uitgaande dat die krengen even duur zijn, gaat de ruzie dan om wie welke dingen krijgt omdat je aan het ene meer hebt dan aan het andere, heeft niets met geld zelf te maken.

Dat gezegd hebbende, ik waardeer jouw kijk op de muziekwereld wel.

Smile

Je kunt nou eenmaal niet alle ruzies en onenigheden in het leven voor zijn...
    ik denk, dat je eigen houding bij conflicten cruciaal is voor het wel of niet laten escaleren van meningsverschillen.

Overigens heb je in de meeste bandjes vaak 1 of 2 mensen die zo'n beetje de kar trekken. Dus het boeken van optredens, verzorgen van promotie, het opzetten van het het geluid etc etc de 1001 dingen die er nou eenmaal bij komen kijken...

Ik vind het dan ook de normaalste gang van zaken en prima verkoopbaar, dat zulke regelneven / loopjongens cq zakelijk / artistiek lei(j)ders van een bandje een dubbele gage per gig ontvangen.

Standaard

Sowieso, als je samen in een bandje zit, krijg je met geld te maken. Oefenruimete, spullen, gages, het komt altijd aan bod, en daar zal je als band gewoon zelf uit moeten komen. En uiteraard kan je dan wel eens een conflikt hebben, maar dat is het leven, wen er maar aan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Dat geloof ik zeker wel, maar in alle gevallen is het geld niet de oorzaak van de ellende:
    DEMN man, als je alles in de redelijkheid gaat oplossen. ;-)

Maar even serieus. Ik ben het helemaal 100% met je eens dat je er zo naar moet kijken. Anders wordt je ook uiteindelijk niet een muzikant die het na zijn 25ste nog doet in een band op het toneel.

Alleen als je een band moet regelen. dus "de keuze's maken" of "de richting uitzetten" pleit ik er voor om alvast de meest voorkomende problemen gewoon te omzeilen. Dat is een keuze die op het moment supreme geen moeite kost.

Bij veel vriendenbands blijkt toch dat de scheiding, eh, slecht verwerkt kan worden. Dat is eigenlijk het enige wat ECHT zonde is. Al die goede vriendschappen tussen muzikanten die prachtige dingen hebben gedeelt worden te vaak versachert door iets stoms als "ja maar de bandnaam is ook geld waard en die is van mij" ( ik herinner me een hilarische catfight bij het uiteenvallen van "the icons" uit den haag)

je zal altijd zien dat er dan wel weer iets anders is waardoor het uiteindelijk stopt. Immers vrijwel elke band stopt er op een gegeven moment mee. Maar dat is het leven enzo. glas is half vol niets aan de hand. anders wordt je sacherijnig

ik hou veel van alle "vier jongens in een oude schuit" bands. Die zijn vaak het leukste om te zien. Zelf doe ik inmiddels wel aan risicomijdend gedrag waar het om bijzaken gaat. En voor mij is een PA en gled eigenlijk een bijzaak.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Senior Member

Standaard

Mag ik hier nog even olie op het (al bijna gedoofde) vuur gooien? Dit is een vraagstuk waar ik me vaak over verbaast heb en ben benieuwd naar het antwoord.

Iedereen vind het normaal dat een drummer een drumstel heeft inclusief cymbals en stokken, dat een gitarist een gitaar + versterker heeft etc.
    Waarom hoeft de zanger niet voor zijn eigen apparatuur te zorgen maar moeten anderen dat betalen?
    ------------------------------------
    http://www.acdctribute.nl AC/DC Tribute

Standaard

omdat in veel gevallen de zanger iemand is die ook een paar dure gitaren en dito versterkers heeft en niet perse hoeft te zingen maar dat doet omdat niemand anders wil?

Nou ja, dat is in mijn geval zo.

Standaard

Ben je bekend met het fenomeen ' Singer's disease ' ?

The tendency for the lead singer of a rock band to become egotistical and impossible to work with.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bollocks37 Bekijk bericht
    Mag ik hier nog even olie op het (al bijna gedoofde) vuur gooien? Dit is een vraagstuk waar ik me vaak over verbaast heb en ben benieuwd naar het antwoord.

Iedereen vind het normaal dat een drummer een drumstel heeft inclusief cymbals en stokken, dat een gitarist een gitaar + versterker heeft etc.
    Waarom hoeft de zanger niet voor zijn eigen apparatuur te zorgen maar moeten anderen dat betalen?

Omdat de rest van de band:
    -Ook gebruik maakt van monitoring
    -Een deuntje achtergrond zang meebrult
    -Zijn akoestische gitaar ff inprikt
    -De electrische gitaren toch ff over de PA gooit omdat je dan een "breder" geluid krijgt

Maw, het is niet reeel om de zanger te laten opdraaien voor de complete PA.

(wel vind ik dat hij lekker zelf mag investeren in een goede mic etc, maar dat spreekt voor zich)

Senior Member

Standaard

Ik zat in een band waar een van de gitaristen geen eigen versterker had.
    Die huurde hij (volwassen vent, geen student ofzo hij had een prima baan).
    Als er aan het eind van de avond betaald werd en het geld na aftrek van de huur van de zanginstallatie verdeeld werd wilde hij naast zijn deel ook de huur van de versterker terug.

Is dat redelijk of moet hij gewoon zorgen dat zijn spullen op orde zijn?
    Mijn mening, als je elektrisch gitaar speelt heb je een gitaar en een versterker nodig.
    Als je zingt, regelmatig optreedt en daar geld voor krijgt heb je een microfoon en een versterker nodig.
    Laatst gewijzigd door bollocks37; 10 september 2010 om 10:31 Reden: typo
    ------------------------------------
    http://www.acdctribute.nl AC/DC Tribute

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten