Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 32 EersteEerste ... 7151617181927 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 318

Discussie: Impedantie FAQ

Senior Member

Standaard

Dat maakt niet veel uit.
    Als je parallel wilt, verbind je de tip en ring v.d. input jack door naar de tip en ring v.d. output jack, die je weer naar de volgende speakerkast doorlust.

Serieel is iets lastiger.
    Daarbij moet je vanaf de laatste speaker de draden doorverbinden naar de jack-output.

Standaard

Ik wil graag even reageren op wat eerder geschreven werd: "Moet de box zwaarder zijn dan de versterker (in Watts)?
    Over het algemeen juist niet. Een versterker van bijvoorbeeld 500W continu aan 8 Ohm kan tijdens muziekweergave een maximaal vermogen bereiken van ongeveer 15% boven deze waarde ~600W. Aangezien er in de meeste muzieksoorten echter nog zoiets zit als dynamiek zal het door de versterker geleverde vermogen gemiddeld veel lager liggen. Daardoor kan in de praktijk een versterker gebruikt worden die ongeveer 1,5-2 x zo zwaar is als het door de fabrikant opgegeven RMS (~continue) belastbaarheid van de luidspreker. Let wel op dubieuze luidsprekermerken die zich niet aan deze RMS meting houden. Koop overigens sowieso geen luidsprekers zonder gegevens; daar heb je helemaal niets aan. "

Mijn info nu

De PRAKTIJK:
    JUIST OMDAT er zoiets bestaat als dynamiek in de muziek EN de meeste mensen ook nog eens met hun toonregeling spelen (het versterken, cq. verzwakken van bepaalde frequenties, en meestal wordt de boel de plus in gedraaid...), moet je speaker meer vermogen aan kunnen dan je versterker levert. Op die manier kun je ze ook niet opblazen (hoewel door onkundig gebruik alles kapot kan!), hoeft de speaker ook niet zo hard te werken (lees: hitte spreekspoelen)
    Vuistregel: twee keer zo veel speakervermogen aan je versterker hangen, dus een 50 W (sinus) versterker, heeft 100 W (RMS/sinus) aan speakers nodig. (want die versterker levert vaak 100 W piekvermogen en het zou jammer zijn als je er dus een
    50 W speaker aanhangt die dan gaat vervormen etc. eigenlijk heel logisch)

Ik ken iemand die persé de 200W Multitone (www.multitone.nl) buizenbak voor basgitaar liet bouwen (ipv de aanbevolen 100 W) en die heeft uiteindelijk 4 kasten met elk 4x10 inch, 100W (dus 400 W per kast, totaal 1600 W) gebouwd en toen zei ie: "Ja, nu kan ik er lekker op spelen"
    Buizenbakken zijn qua vervorming veel stabieler en leveren als ze de vervorming in gaan (wat gitaristen juist zo lekker vinden klinken) nog steeds een sinusvorm, terwijl een transistorbak een blokgolf gaat geven en dat is funest voor je speakers.

Succes!

Senior Member

Standaard

misschien dat deze vraag al is geweest, maar heb geen zin om 17 bladzijdes door te lezenn

ik heb 2 cabs, line 6, en rocksonn (kreeg die gratis bij 'n versterker).

als ik ze alletwee aansluit, dan gaat de line 6 cab harder dan de rocksonn cab. dit is te verklaren doordat de line 6 4 ohm 'trekt' en de rocksonn 16 ohm.
    Het is me dus duidelijk hoe het komt, maar ik wil graag weten of dit te verhelpen is? Ik heb al geprobeerd om de output van de line 6 head in de rockson te steken, en dan de output van de rockson in de line 6 cab. maar het hielp niet iemand 'n idee?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Onder het motto: ik kom beter klaar met een gitaar en alles went behalve een vent.

Moderator

Music

Het fenomeen van afwijkende impedanties staat al in de eerste post te lezen. Wat nou 17 pagina's?
    Een impedantie verschil tussen twee speakers los je niet op. Dat werkt niet.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

sorry, de eerste post was me niet duidelijk genoeg.
    dus ook niks in de cab zelf kan ik veranderen zodat het wel gaat?(kip)
    Onder het motto: ik kom beter klaar met een gitaar en alles went behalve een vent.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laszlov2 Bekijk bericht
    sorry, de eerste post was me niet duidelijk genoeg.
    dus ook niks in de cab zelf kan ik veranderen zodat het wel gaat?(kip)
    Misschien helpt het als je vertelt wat voor cabs het zijn en welke versterker je hebt?(dwergkonijn)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Misschien helpt het als je vertelt wat voor cabs het zijn en welke versterker je hebt?(dwergkonijn)
    laney Tfx3h head - Line 6 head - line 6 cab(4ohm mono)/ rockson cab(8 of 16 ohm mono).

(rockson cab kreeg ik gratis bij de laney)

Standaard

Hey,
    Ik vond het nergens met zoeken dus ff vraagje:
    wat is het verschil tss een combo met transistorversterker en modeling combos?

grtjs

Standaard

Transistor is gewone versterking met een opamps en dergelijke, meestal niet veel 'digitaal'. Modelling versterkers hebben digitale circuits en vormen het geluid digitaal om, vooralleer het wordt versterkt. Ook effecten kunnen worden toegevoegd ed.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pippa Bekijk bericht
    Hey,
    Ik vond het nergens met zoeken dus ff vraagje:
    wat is het verschil tss een combo met transistorversterker en modeling combos?

grtjs
    Ze zijn in principe hetzelfde, ook modelling versterkers gebruiken (meestal) transistors voor de versterking. Modeling amps hebben echter (meestal) digitale circuits aan boord om de toon te (ver)vormen.
    pokkel'n

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten