Als geluidsman vind ik het zo jammer dat veel bandjes niet meer kunnen spelen in zalen, groot genoeg voor een serieus geluidssysteem. Veel bandjes investeren serieuze bedragen en doen vaak vrienden en familie "te kort". Ze geven vaak persoonlijke wensen op voor muziek apparatuur. Uitgaves waar geen andere inkomsten tegenover staan.
Even over de grens (Duitsland) is dat al anders. Daar zijn veel "onbekende" bandjes die succesvol toeren in hun omgeving en daarmee in ieder geval een leuke neven inkomst creeren. En dus met betaald spelen hun spullen kunnen betalen.
Als geluidsman heb ik diverse aanvragen gedaan voor buiten evenementen. Dingen die heel vaak afgewezen worden. Ook zie ik dat veel horeca ondernemers geen vergunning krijgen voor zaken met meer dan 100 man plaats. De zaken met podia voor circa 400 man krijgen veelal geen vergunning voor een "levend" podium. Al met al kunnen de vele bandjes in Nederland vaak niet meer dan 1x per 2 maanden optreden.
De frustratie die je dan als muzikant hebt is dan hoog. En voor velen een van de redenen om hun mooie hobby nog slechts met familie leden te delen.
Ik vermoed dat dit een van de basisdingen is die de basis vormde voor deze uitspatting. Al keur ik dat af.
Favorieten/bladwijzers