Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 50 van 76 EersteEerste ... 40484950515260 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 491 t/m 500 van 752
    Senior Member

Standaard Eikenhout?

Hallo gitaarbouwers

ik was vandaag tussen ons hout aan het zoeken naar een stukje hout voor een armsteun voor mijn western - niet gevonden - maar, ik vond wel wat anders

een plank eiken, 4-5 cm dik, en precies groot genoeg om een gitaarbody uit te halen

jullie begrijpen al waar ik heen wil...

maar ik wil eerst vragen of iemand ervaring heeft met eikenhouten bodies?

ik meen me te herinneren aaronstonebeat eens een eiken hals heeft gebruikt,
    maar ik heb nog iets gelezen over eikenhouten bodies, en ook met de zoekfunctie vond ik niks nuttigs,

dus, iemand ervaring met eikenhouten bodies? hoe klinken ze? zijn ze te zwaar?

alvast bedankt

Standaard

Volgens mij is die gitaar van Brian May eiken.
    Is wel heel zwaar, dus misschien niet helemaal massief laten.
    Tic Nerveux

Standaard

Ik heb inderdaad een paar halzen van eiken gemaakt. Die houden zich heel goed. Heb ook mijn eerste complete zelfbouw helemaal van eiken gemaakt (zelfs de brug), op de toets na. Het is redelijk zwaar, maar niet zwaarder dan esdoorn of mahonie; op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel kun je een hoop details vinden.

Ik heb het gebruikt voor top en toets van mijn LP-achtige; voor de hals, rand en centraal blok van mijn ES335-afgeleide en voor het frame van mijn Aaronphone. Ik ervaar er geen problemen en nadelen mee. Het eiken dat ik heb is wel redelijk oud; het heeft voordat ik het 'oogste' 17 jaar in de oude keuken van ons huis gezeten; en dat is onderhand ook alweer vier en een half jaar geleden.
    Een recent forumlid heeft lang geleden ook een semi-hollow van eiken gemaakt maar die is wel wat gaan werken, de body is wat bol gaan staan. Maar als ik het juist heb, waren dat behoorlijk dosse gezaagde stukken die misschien ook nog niet helemaal goed droog waren.

Het centrale blok in Brian May's gitaar is inderdaad ook eiken; de toets eveens dacht ik, en dan zwart geverfd.

Wat mij betreft heeft het absoluut mogelijkheden.

Deze gitaar bestaat voor het grootste deel uit eiken:
    http://www.youtube.com/watch?v=nLUkgNu_onM
    http://www.youtube.com/watch?v=Ey4eRzjIuQ4
    Toets is wenge
    Voor- en achterkant het een of andere multiplex; aan de geur te oordelen dacht ik tijdens de bouw aan iets ceder-achtigs (heeft oorspronkelijk ook een beetje een sigarenkistjes kleur)
    Brug: wenge + been
    Staartstuk: wenge + messing
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 23 juli 2010 om 02:31
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Lijkt me inderdaad wat zwaar en lastig te bewerken... ik denk dat ie ook een vrij schelle respons gaat geven maar dat is piskijkerij. Eiken is mooi spul, kan je die plank niet bookmatchen (schulpen) en er een paar mooie tops uithalen?
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

we moeten nog een aantal van die planken hebben denk ik,

dus als ik hiermee doorga wordt de eerste gewoon uit die plank wat ik gevonden heb gehaald, en daarna ga ik wel die moeilijkere dingen doen, het wordt immers mijn eerste echte zelfbouw
    ik ga ook de hals gebruiken van mijn beginnersset strat, wat het enige goede is aan deze gitaar,

de plank komt van een oude kast trouwens, die er al van voor mijn geboorte, dus al minstens 16 jaar stond.

Senior Member

Standaard

Zorg dat je goed gereedschap gebruikt. Het zou zonde zijn zo'n mooi stukje hout te vern..ken.

Suc6. Ik vind het knap als een 16 jarige zo'n plan onderneemt. Toen ik jouw leeftijd was had ik ook zulke plannen moeten ondernemen. Zorg wel dat je het budget hebt om alle onderdelen aan te schaffen. Niks zo frustrerend als een project wat je in de kast moet leggen wegens geldgebrek.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

onderdelen kosten me ongeveer 150 euro, ik heb nog een hals met redelijke stemmechanieken,

dus het wordt sowieso nog even wachten, 1 augustus krijg ik mijn salaris, maar ik ben weg tot halverwege augustus, dus ik wacht denk ik tot september of zo, dan heb ik zeker genoeg geld

maar dan heb ik nog genoeg tijd om een ontwerp en zo te maken

gereedschap wordt geen probleem, een vriend heeft me al een paar keer aangeboden dat ik in zijn werkplaats kon gaan werken, zijn opa was timmerman en zij wonen nu in dat huis,
    en de vader van een andere vriend van me is instrumentenbouwer van beroep (Knooren, misschien bekend bij iemand hier?)
    Laatst gewijzigd door tostiapparaat; 23 juli 2010 om 10:45

Senior Member

Standaard

Je kan altijd een donorgitaar scoren via marktplaats e.d..
    De rommelmarkten van nu zijn ook heel mooie plaatsen om iets te scoren.

Een element kun je vaak opnieuw wikkelen. Je neemt koperdraad en legt dat in was, waarna je het kan wikkelen.

Zoals ik het nu van je begrijp ga je een body maken en schroeft daarop standaard hardware en je schroeft daarop de nek.

Dat is een heel mooie manier om te starten. Misschien is een refret van de hals een mooi project hierbij.

Met aluminium folie kun je de holtes beplakken in de body. Dit zorgt voor een goede afscherming. En scheelt je heel veel brom.
    Er is ook buigbaar koper in de handel met een plaklaag. Dat is wel wat duurder. Plak ook wat van de aluminium folie onderaan de slagplaat als je
    een tele of strat soort gitaar zou maken. De folie kun je verbinden met de min van de jack aansluiting. Daarmee creeer je een aardeverbinding met het geaarde chassis van je gitaarversterker en dat voorkomt brom en een "vals aardecircuit".
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 23 juli 2010 om 11:05
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Een element kun je vaak opnieuw wikkelen. Je neemt koperdraad en legt dat in was, waarna je het kan wikkelen.
    Die methode ken ik nog niet. Licht eens wat verder toe
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Junior Member

Standaard

Nog even een kleine update van het salontafel verhaal.
    Ik heb deze gisteravond afgemaakt. Ik zal snel foto's plaatsen.

Uiteindelijk heb ik lekker origineel een steigerplank genomen, deze eerst stofvrij gemaakt met een handstaalborstel, vaders heeft een nieuwe nodig nu voor z'n bbq :P Daarna het zichtbare deel bewerkt met een staalborstel voor op m'n accutol, ging nog best lekker, al moet je wel uitkijken dat je niet te grote stukken hout eruit laat springen. Vervolgens de boel flink opgeschuurd met een standaard schuurapparaat en hier ook de hoeken mee afgerond. Het hout heb ik vervolgens met transparante meubellak bewerkt. Het verkleurde wel een beetje maar heel erg is het niet.

Het onderstel is door de naaste omgeving vervaardigt uit standaard staal. Deze heb ik vervolgens geschuurd en stof/vet-vrij gemaakt (wat een takkeklus! -_-') wat gaatjes in geboord en 3 lage transparante lak gegeven. Het staal ziet hiermee er nog precies hetzelfde uit, maar is wel beschermd tegen roest.

Uiteindelijk de plankies erop geschroefd en maar genieten! Het resultaat is een lekker grof stoer tafeltje maar wel met een zekere mate van strakheid. Ik ben er persoonlijk wel trots op en had niet verwacht dat ik het kon maken, aangezien ik niet zoveel klus.

Nogmaals, ik zal binnenkort eens foto's plaatsen.

Gr. Timme

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten