Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 33 EersteEerste ... 4121314151624 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Dat lijkt me zeker een goed plan idd! Was toch idd wel van plan het boek te bestellen.
    En eventueel mooi verjaardagscadeautje (dat is in augustus al weer en ondanks je jarig bent moet je nog steeds zelf verzinnen wat je wilt krijgen..)
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Boek bestellen kan hier (25E totaal)

Heb zelf hier al heel wat boeken besteld. Je zult misschien niet de mooiste druk krijgen wat betref papier e.d. maar het is het geld zeker waard. Gratis verzending is ook echt gratis hier, dus dat scheelt.

Verder interessant boek! Ben pas net begonnen, maar zeker een mooie combi van de basis met wat theorie erachter.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Clox Bekijk bericht
    Boek bestellen kan hier (25E totaal)

Heb zelf hier al heel wat boeken besteld. Je zult misschien niet de mooiste druk krijgen wat betref papier e.d. maar het is het geld zeker waard. Gratis verzending is ook echt gratis hier, dus dat scheelt.

Verder interessant boek! Ben pas net begonnen, maar zeker een mooie combi van de basis met wat theorie erachter.
    Damn... teveel betaald...
    Ik heb al eens een boekbespreking gehouden over dit boek. Tijdje terug.

Maar het idee om er een soort sticky van te maken waarin vragen betrekking hebbende op dit boek niet eens zo'n gek idee is. Ook vanwege de taal barrière voor sommigen.
    Mods Kan dat?
    Nico

Banned

Standaard

Ik kan hem niet stickey maken in de Werkbank... helaas, dar moet je een werkbankmod voor hebben. Maar als er animo voor zo'n boekbesprekingstopic is, dan maken we die toch gewoon.

Senior Member

Standaard

Vandaag kwam ik bij de readshop blaadje tegen van elektuur. Een audio special over buizenversterkers en luidsprekers.

http://www.elektor.nl/products/magaz...-1.12167.lynkx

Best een leuk blaadje wel waarin wat zelfbouw projecten worden uitgelegd. Zowel versterkers als voor luidsprekerboxen bouw. Het gaat wel over hifi audio maar principes zijn vrijwel het zelfde. Vond het wel leuk om mee te nemen.

Senior Member

Standaard

Niets ten nadele van artikelen, maar vaak merk je dat er allerlei dingen toegevoegd worden (elk met zijn eigen redenen) en dan loop je de kans om stuk te lopen door gebrek aan kennis en ervaring. Ik heb zelf onlangs een workshop bijgewoond van Menno van der Veen. Dan merk je toch dat er een aantal tussen lopen die ook duidelijk gehinderd worden door inhoudelijke kennis. Kijk en als je nog bezig bent om de basis te begrijpen en om dan gelijk nog wat geavanceerder er mee om te gaan......
    Ik zeg wel eens zolang je nog niet in staat bent om een champ schakeling of een AX84-P1 te verklaren, waarom dan gelijk moeilijker zoeken?
    Tenslotte, zou ik toch adviseren dat als je daadwerkelijk er meer vanaf wilt weten, zoek een 2e hands scope. Philips heeft nog prachtige 10Mhz dubbelstraals scopes op de 2e hands markt. Kosten niet veel (20-40 euri oid) en een toongenerator (eveneens zoiets) en ga "leren" wat er gebeurt.
    Leer te begrijpen hoe een buis werkt en je zult merken dat de "onzekerheden" over buizenamps gaan verdwijnen. En dan kom je vanzelf in de sneltrein terecht.
    Nu lees ik nog veel te veel kreten gebaseerd op "van horen zeggen". Als je de basis snapt (echt snapt) dan weet je dat het niet klopt of kan kloppn.
    En uiteindelijk leer je in buizentermen te redeneren. Want vaak is dat al voldoende om het op te lossen.
    Nico

Senior Member

Standaard

Bedankt voor de tip nico. Heb vandaag mijn engl versterker naar G.A. parts in hoogerheide gebracht om hem een keer na te laten kijken voor die vervelende brom. Heb even met hem staan praten over buizenversterkers en hoe zijn hobby uit is gegroeit tot eigenlijk een 'bedrijfje' in de avond uren.
    Hij adviseerde idd te beginnen aan simpel bouwpakketje of projectje. De ax84 was ideale instap zei hij. Heb het ook met hem een beetje gehad over de gainstages. Dat is opzich aardig gelukt nu volgens mij.
    Ik heb afgelopen tijd weinig aan gedaan omdat mijn vriendin in het ziekenhuis lag. Ga binnenkort nog een keer de handleiding van ax84 doorlezen om te kijken hoe het zit met eindbuizen. Ik begrijp nu dat het een zelfde soort buis is alleen 2 extra 'screens' heeft.
    Zijn eindbuizen lastiger om aan te rekenen met die extra screens erin of komt het in principe op het zelfde neer als de pre-amp buizen?

Senior Member

Standaard

Een buis is een buis. Ze werken allemaal hetzelfde. De extra roosters hebben tot doel het miller effect (capaciteit tussen electrodes) te verminderen echter door dat te doen hebben ze een extra versneller toegevoegd door G2 positief te maken.
    Het rekenen is wat lastiger omdat de grafieken vaak instellingen geven bij een vaste G2 spanning en je zult merken dat jij net andere waardes hebt,
    Het principe is echter gelijk met dien verstande dat je nu een hele lage anode weerstand hebt door de transformator die ook nog eens een veranderende waarde heeft afhankelijk van de frequentie (Wijzigende impedantie van de speaker bij andere frequentie [check maar eens een datasheet van een speaker] alsmede de inductie van de primaire wikkeling.
    Als je straks gaat meten zùl je merken dat de spanning op de anode van de eindbuis bijna even groot is op beide kanten van de primaire wikkeling van de uitgangstrafo. Het verschil zit hem in de DC weerstand van het koperdraad.
    Nico

Senior Member

Standaard

wauw dat moet ik nog eens even paar keer goed lezen en beredeneren om te begrijpen wat je zegt haha.

Senior Member

Standaard

Ok een paar vraagjes over de eindbuis in mijn project. Ik wil een 6L6GC gaan gebruiken. Hier heb ik datasheet van opgezocht. Nu resulteren mij een paar vraagjes nog.

- Mag ik er vanuit gaan dat de spanning die ik op de primaire kant van de uitgangstrafo zet hetzelfde is op de plate van de eindbuis? of geeft de primaire spoel een weerstand waar ik rekening mee moet houden voor het bepalen van anodespanning?

- In het schema maken ze gebruik van een fixed bias (als ik het goed heb noemen ze dat zo). Is het mogelijk om hier een potmeter van te maken? en zo ja moet ik hier dan een ander schakeling voor hanteren? en wat voor potmeter kun je hier het beste voor gebruiken.
    Ik zou dit graag willen doen dat ik eens beetje kan bekijken wat nu warmer en kouder biassen ongeveer met je sound doet.

- Hoe bepaal ik de waarde van de weerstand die aan het screengrid hangt?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten