En we zijn weer een dikke maand verder! Die overigens voorbij gevlogen is. Ondertussen ben ik afgestudeerd aan de middelbare school, over drie maanden begint het ‘echte’ werk: de hogere studies.

Omwille van de examens en Graspop heb ik nog niet veel kunnen doen… Maar toch wel de nieuwe toets afwerken. Omwille van de droogtijd van de lijm heeft dit een paar dagen in beslag genomen:

Eerst ben ik begonnen met de middenlijn van de toets te bepalen. Daarna heb ik het midden van elke positie waar een inleg inkomt bepaald. Hierna heb ik de inlay-vorm uitgesneden uit dikke afplaktape. Die tape heb ik dan op de juiste posities geplakt. Hierdoor kan ik duidelijk zien wat ik weg moet frezen:

Daarna alles uitgefreesd. Deze keer heb ik gebruik gemaakt van een geleider (een dun recht plankje dat ik over de toets had gespannen).

Daarna de inlays op hun plaats gelijmd. Hierbij zijn er twee gebroken, spijtig, maarja. Persoonlijk stoort dit mij niet.

Daarna alles ingesmeerd met een papje van Palissander zagemeel en modelbouwlijm:

Daarna met behulp van een jig alles terug vlakgeschuurd:

Ik ben van korrelgrootte 120 tot 400 gegaan. Nadat de toets getapered (taps toelopend gemaakt) is, ga ik ze opschuren tot 1500 ofzo (dan gaat het parelmoer pas echt mooi glimmen).

En het resultaat:

Detail-fotootje:

Voilà, hiermee is de toets ingelegd. Volgende stappen zijn deze op maat maken en de binding lijmen. Ik heb er bewust voor gekozen geen fret-nibs (waarbij de binding de fret volgt) te maken, omdat deze het spelen hinderen.

Ook heb ik het bouwplan van Eastern Maple Carved Tops ontvangen, waar de hals zeer nauwkeurig op uitgetekend is. Dat ga ik morgen doen, het gedeelte van plan met de hals een paar keer kopiëren zodat ik mallen kan maken. Hierna ga ik de hals uitzagen (bij iemand die een lintzaag, tafelzaag en vlaktafel heeft). Ook ga ik tegelijkertijd de toets op maat maken (met de tafelzaagmethode).

Aangezien ik nu drie maanden niets te doen heb, kan ik doorwerken aan de gitaar!

Groeten,

Daniel