Ik heb gehoord dat dat bij gibson vaker is gedaan een flamed top zwart gelakt, en mesnen die de lak eraf schuren zien opeen een prachtige geflamede top tevoorschijn komen
Rood, koper en zwart zijn erg gaaf! blauw en groen vind ik opzich wat minder. Ben je van plan er een burst van te maken? naar de randen toe zwarte burst of iets dergelijks?
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Bedankt voor de reacties mensen! ^^
De douane moest zo nodig m'n pakketje screenen op drugs.. (of iets anders wat je tussen twee planken kan verstoppen). Het uurloon van de douanier zit dus bij in de kosten
De top is nu 2,4 cm dik, die moet echt dunner (zo rond de 1,6 - 1,7 cm dik zal ie worden). Daarna kan het carven beginnen.. Ik ga werken met 'carve'-mallen denk ik: de iso-lijnen van de carve eerst uitfrezen, en daarna alles 'smooth' schuren.
Mijn originele plan was een Custom-kopie, maar ik vind hout mooier dan een dekkende kleur. Vandaar ook mijn keuze voor een gevlamde top. Uiteraard was een 'plain'-top ook mooi geweest, maar ik heb nog nooit een gitaar met wat vlam erin bezeten, dus bij deze
UnDefined, gaaf dat je de top van kleur hebt voorzien, dat geeft voor mij ook een beter beeld weer! Ik zat te denken aan een typische 1959 Les Paul burst, meer naar de oranje/amberkleurige kant toe. Iets als dit:
Maar dan iets donkerder.
Dus meer iets als dit verwerkt in de burst:
Morgen ga ik de top op dikte brengen. Misschien ook al de halshoek etc., dan kan ik snel aan het carven beginnen...
- Daniel
Hallo iedereen,
Vandaag was een belangrijke dag.. Ik heb namelijk de halshoek/pickup-palne uit de top gefreesd!
Maar eerst heb ik de top op dikte gebracht met de freesbak:
En dan.. De halshoek:
De halshoek+ pickup-plane uitgefreesd. M’n ‘oude’ toets ligt erop om de hoek te laten zien (nieuwe toets wordt er een van palissander, met de inlays recht erin, en niet scheef):
Brug hoogte: zo rond de 15 mm (deze moet tussen de 15 en de 16 mm voor een comfortabele hoogte).
En enkele foto’s van de body:
(Per ongeluk een mini-stukje te diep gefreesd in de hoek van cut-away, maar dit verdwijnt eens de toets op de body ligt)
Volgende stap: de top carven. Hier meot ik me eerst mentaal op voorbereiden, lol.. Daarom ga ik de gitaar even met rust laten en misschien volgende week eens aan die carve beginnen.
- Daniel
gaat goed !
Maar je hebt toch lekker weekend? Kun je toch voorzichtig beginnen aan de carve![]()
Als je rustig aan doet, dan gaat het niet te snel en komt het wel goed.
Er zijn vele methoden...beitel + guts (vind ik zelf erg prettig), met zo'n lamellenschuur ding (heb ik geen ervaring mee), en je kunt ook met je freesbak eerst aan de gang zoals MrOrange het gedaan heeft (is HIER heel goed te zien ).
Ik heb dezelfde methode als mrorange gebruikt, maar er is iets fout gegaan..
Het bitje is los getrild uit de freesGelukkig had ik de reflex de frees meteen omhoog te laten gaan, anders was mijn probleem nog groter geweest.
Maar goed, nu zit ik wel met een gat![]()
Ik had al 'reparaties' in m'n hoofd zitten:
- Deuvel met zelfde vlampatroon in lijmen
- Een recurve maken
- Iets inleggen
Op een ander forum werden de eerste twee opties het meest interessant gevonden. Dat, of dekkend lakken (dat ga ik niet doen, ook al valt dit niet te reparen, hout was iets te duur om er een dekkende kleurlaag over te doen!).
Ik heb gewoon aan de carve voortgewerkt, het putje negerend.
Iemand die me wat advies omtrent dit probleem kan geven?![]()
Auw, dat doet pijn om te zien....
Ik weet niet hoe diep het gat is, maar kijkend naar de dikte van de top denk ik dat je maar heel weinig overhoud bij een recarve. Een deuveltje/plakje hout inlijmen lijkt me een makkelijker oplossing, hoewel je dan waarschijnlijk het plekje blijft zien.
Andere oplossing: Bigbsy erop? Die valt volgens mij precies over het gat...
Favorieten/bladwijzers