Heej nico, bedankt voor je reactie weer. Volgens mij ben je nog een van de weinig die het topic bekijkt en die nog de moeite wilt nemen een zinnige reactie te geven. Hoewel ik er goed in kan komen dat de rest weinig zin heeft te reageren.

Ik begin het wel te begrijpen hoe het gaat met stromen en spanningen door een buis maar ik zie het gewoon nog niet goed.
En ik weet niet goed waar ik nou moet beginnen. Want ik snap het principe van het rekenen aan een buis. Maar dan is de spanning bekend. En nu zijn er eigenlijk allemaal onbekende. Want als ik kathode weerstand wil berekenen moet ik de spanning weten. Maar de spanning is ook weer afhankelijk van de kathode weerstand in principe. Want de bepaald mede hoeveel stroom en zal gaan lopen en dus hoeveel spanning er valt.

Als ik de vervangende weerstand van het schema heb kan ik de stroom uitrekenen en kan ik de B+ spanningen berekenen. Maar de vervangende weerstand van het schema is niet duidelijk omdat ik die kathode weerstanden nog niet weet.

Dus ik ben momenteel beetje helemaal het spoor kwijt wat nu het eerst volgende is wat ik moet gaan doen...