Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 33 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Daar moet ik nog het een en ander over opzoeken. Het rekenen aan eindbuizen penthode aangesloten.

Preamp buisjes begrijp ik wel aardig nu dankzij jou topic nico.

Heb ik voldoende denk je aan een 15watt output transformator? en kan ik met een 15watt output ook nog steeds een EL84 buis gebruiken? Of heeft die te weinig vermogen voor deze output trafo?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Daar moet ik nog het een en ander over opzoeken. Het rekenen aan eindbuizen penthode aangesloten.

Preamp buisjes begrijp ik wel aardig nu dankzij jou topic nico.

Heb ik voldoende denk je aan een 15watt output transformator? en kan ik met een 15watt output ook nog steeds een EL84 buis gebruiken? Of heeft die te weinig vermogen voor deze output trafo?
    Dat gaat prima.
    Nico

Senior Member

Standaard

Ik heb vandaag nog eens goed het schema zitten bestuderen. Is de kathode weerstand de enige weerstand die veranderd wanneer ik een andere voedingstrafo gebruik dan in het schema? De elco's in de powersectie heb ik al 500V gepakt ipv 350v zoals in het schema.
    De elco's aan de kathode van de buizen is 25V nog steeds toereikend genoeg lijkt me. Alleen bij de eindbuis misschien niet maar dat kan ik nog even berekenen. Maar verder veranderen de waarden niet lijkt me toch?
    Nog even deze vraag een keer quoten.

Heb trouwens volgende week een datum geplant om het een en ander door te nemen met een leraar bij ons op school. Hij had geen ervaring met buizenversterkers maar geeft wel de theorie lessen over opamps en scheidingsfilters enzo dus hij wilde wel kijken of hij me kon helpen.

Senior Member

Standaard

Nog even deze vraag een keer quoten.

Heb trouwens volgende week een datum geplant om het een en ander door te nemen met een leraar bij ons op school. Hij had geen ervaring met buizenversterkers maar geeft wel de theorie lessen over opamps en scheidingsfilters enzo dus hij wilde wel kijken of hij me kon helpen.
    Als je de spanning naar de pre-amps gelijk wil hebben dan zal er in de voedingsketen vermoedelijk nog een weerstand vergroot moeten worden.
    Vwb. de Eindbuis zal er niet veel wezenlijk veranderen. En dat klopt ook als je de curve van een penthode bekijkt zie je dat de lijnen bijna vlak worden na de knik. Dus de spanning kan wel toenemen, maar de stroom wijzigt bijna niet. Op een goede buizentester (waar je dus de spanningen kan instellen) is dit goed te zien. De anode spanning omhoog zetten, maar de stroom blijft vrijwel constant.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als je de spanning naar de pre-amps gelijk wil hebben dan zal er in de voedingsketen vermoedelijk nog een weerstand vergroot moeten worden.
    Vwb. de Eindbuis zal er niet veel wezenlijk veranderen. En dat klopt ook als je de curve van een penthode bekijkt zie je dat de lijnen bijna vlak worden na de knik. Dus de spanning kan wel toenemen, maar de stroom wijzigt bijna niet. Op een goede buizentester (waar je dus de spanningen kan instellen) is dit goed te zien. De anode spanning omhoog zetten, maar de stroom blijft vrijwel constant.
    Ik maak eerst het P1 schema. Deze heeft maar 1 preamp en daar gebruiken ze B+3 voor. Wanneer ik de kathode weerstand aanpast kan de spanning op de anode anders zijn dan in het schema toch? Of kan ik beter de B+3 stroom reduceren tot dezelfde spanning als in het schema?

De B+2 is de grid van de eindbuis en B+1 is via de outputtrafo de anode spanning.

Hoop dat de leraar me uit kan leggen hoe ik het geheel goed gesimuleerd krijg in multisim. Dit werkt wel makkelijk lijkt me. Dan kan ik gewoon in de simulatie meten wat de stromen en spanningen zijn overal.

Is het eventueel mogelijk om de powersectie te bouwen (de elco's weerstanden en condenstoren) en vervolgens de B+ spanningen daaruit te meten?

Senior Member

Standaard

Of kan ik beter de B+3 stroom reduceren tot dezelfde spanning als in het schema?
    Als je maar let op de maximale Vak spanning van de pre-amps.

Dan kan ik gewoon in de simulatie meten wat de stromen en spanningen zijn overal.
    kan een goede start zijn

Is het eventueel mogelijk om de powersectie te bouwen (de elco's weerstanden en condenstoren) en vervolgens de B+ spanningen daaruit te meten?
    Dat kan altijd. De meeste Fenders bijv. hebben de powersectie boven op het chassis zitten onder een metalen deksel.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als je maar let op de maximale Vak spanning van de pre-amps.
    Sorry dat ik het vraag maar wat bedoel je precies met de maximale Vak spanning?

Nico nogmaals echt ontzettend bedankt voor alle uitleg die je geeft en de rest natuurlijk ook. Ik voel me soms echt tot last hier als nieuweling in de versterkerbouw :P
    Het is ook stuk moeilijker dan ik had verwacht maar ik heb er al een hoop over geleerd inmiddels en er zullen ook nog wel een hoop problemen voorkomen voordat ik een mooi versterkertje werkende heb. Maar ik denk dat het wel een goed leerproces is en dat ik er een stuk meer van opsteek dan een bouwpakketje in elkaar zetten.

Senior Member

Standaard

Het is niet ingewikkeld. Je "ziet" het nog niet. Komt vanzelf als je er meer vertrouwd mee word.

Vak is de spanning tussen de anode en de kathode. als jij bijvoorbeeld koud gelijk de spanning op de pre-amps zet (dus geen standby gebruikt), loopt er practisch geen stroom. Dan staat er op de Anode de volle B+ (B3+ bij jou). Immers geen stroom door de weerstand betekent geen spanningsval over de weerstand.
    Idem voor de kathode. Geen stroom door de kathode weerstand betekent geen spanningsval over die weerstand. Dus is de kathode 0V.

als jou voeding bijv. 400V gaat leveren en de buizen zijn ijskoud, dan heb je grote kans dat er gelijk 400V op de Vak, staat. Niet alle 12AX7 kunnen daar tegen. Gevolg... Spark (doorslag in de buis) en einde buis.

Dit is ook een van de redenen dat koppelcaps 400-600V werkspanning nodig hebben. Het signaal door koppelcaps bij pre-amps is hooguit 10Vpp. Daar zou je elke willekeurige cap kunnen gebruiken. Echter als de buis koud is, dan staat de volle B+ op de anode, dus ook aan de ene kant van de cap. Er loopt geen stroom, dus de grid lek weerstand (of potmeter) heeft een spanning van 0V erop staan. Dus staat er dan de volle B+ op de caps.
    Zodra er stroom loopt, zakt de anode spanning meestal naar rond de 150-200V met daar boven op een signaal van 10Vpp.
    Nico

Senior Member

Standaard

Ok ik snap idd wat je bedoeld denk ik.

Ik ben vanmiddag vollop bezig geweest met simuleren van de schakeling in multisim. Op school werkte het allemaal wel en daar stonden ook de buizen in dus het lag toch aan de versie die ik thuis had dat het niet wilde lukken. Ik heb inmiddels de schoolversie thuis kunnen installeren met een studenten licensie.

Hieronder het resultaat tot nu toe. Ik ben in het schema uitgegaan van een 6L6GC buis. Verder heb ik dezelfde kathode weerstandswaarden gepakt als in het schema maar deze zullen straks waarschijnlijk dus aangepast moeten worden.
    Ik zit alleen nog met een probleem om de transformatoren er goed in te krijgen. De voedingstrafo krijg ik niet aangepast op de juiste overbrengingst verhouding en de output trafo krijg ik er helemaal niet ingezet zoals hij in het schema staat eigenlijk... Weet niet of hier iemand is die multisim een beetje kent? Anders ga ik het volgende week even aan die leraar vragen.

Senior Member

Standaard

Ondertussen bezig met het ontwerpen van de headcase. Head heb ik in principe al af in solidworks getekend. Maar vandaag in autocad beetje zitten rotzooien met de faceplate.
    Heb zat ruimte (chassis van 40cm breed en maar 6 knoppen straks) dus heb het redelijk ruim op kunnen zetten. Maar het ziet er wel netjes uit vind ik zelf.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten