Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 82 van 164 EersteEerste ... 3272808182838492132 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 811 t/m 820 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik merk dat dat bv double action spuitjes steeds goedkoper worden.
    heb nu zelf een nieuwe voor 20 euro gekocht met volgende specs
    - Naalddikte - nozzel 0.35 mm - Druk 1,4 tot 2 bar - Gewicht +/- 90 gram - Metalen verfbeker 10 ml. - Glazen verfbeker 50 ml.
    Hey No 1 Hops,
    Welke heb je precies gekocht? De specs van je foto zeggen Pinearts?
    Ben je 'r tevreden over? Werk je met een compressor of busjes geperste lucht?
    Kan je 't gebruiken voor cellulose lakken?
    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door knarf; 1 april 2010 om 12:50

Senior Member

Standaard Hals + polyurethaan vernis = Do or Don't ?

Lieve mensen die allemaal slimmer zijn dan ik,

Ik heb een vraag voor jullie. Ik ben bezig met het maken van de hals voor mijn zelfbouw en ondertussen denk ik aan de afwerking.
    Ik heb hier nog een half potje polyurethaan vernis (van het merk Linitop, mocht dat er toedoen) en een nog een restje parketvernis (van V33 - en ook polyurethaan zo blijkt) staan.
    Ik heb beide geprobeerd op een reststukje esdoorn. De vernis van Linitop lijkt in het hout te trekken en verkleurt het hout wel een beetje, de parketvernis lijkt meer een filmlaagje op het hout te leggen. Qua feel gaat mijn voorkeur uit naar de vernis van Linitop, maar is polyurethaan vernis wel geschikt voor halshout ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ja hoor geen probleem, waar je uit de buurt van wil blijven is bijvoorbeeld jachtlak (en dan met name voor de neck) die lak wordt weer zacht door wrijving en de kans daarop bij een neck is nogal groot maar parketlakken (poly) e.d. werken prima
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knarf Bekijk bericht
    Hey No 1 Hops,
    Welke heb je precies gekocht? De specs van je foto zeggen Pinearts?
    Ben je 'r tevreden over? Werk je met een compressor of busjes geperste lucht?
    Kan je 't gebruiken voor cellulose lakken?
    Alvast bedankt!
    eerlijk gezegt heb ik hem nog neit gebruikt met verf.
    alleen maar om werkstukken schoon te blazen.

in de onderdelen tekening zit een o ring, en ik meende dat fred daar wat over gezegt had betreffende oplosmiddelen.
    het enige lastige is de kleine open cup die erbij zit, als je wat tever naar voren gaat zou de vloeistof eruit kunnen lopen.

ga eerst eens met ecoline of iets dergelijk ervaring opdoen en daar is deze heel geschikt voor.
    verder heb ik er een silent compressor bij die ik tweedehands op de kop getikt heb.

pinearts is het bedrijfje waar ik hem wegheb.

Senior Member

Standaard

fred, even een vraag over motip acryl.
    moet een benzinetank van een motorfiets opknappen en zit te denken om de ondergrond met een metallic lak van motip te doen en dan met talens decorfin evt verfraaiingen op te maken.

de metallic lak moet iedergeval afgelakt worden met hun blanke lak vanwege de benzine die erop kan spatten, dus denk dan dat ik de combinatie van metallic en decorfin ook zo kan beschermen.
    lijkt jouw dat logisch?

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik ben bang dat je voor aflakken aan de 2 komponenten moet, de benzine heeft de neiging bij morsen het acryl op te lossen en daarom is motip acryl blanke lak niet geschikt hiervoor (de metallic dus wel, als je maar met een "betere" lak aflakt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ik ben bang dat je voor aflakken aan de 2 komponenten moet, de benzine heeft de neiging bij morsen het acryl op te lossen en daarom is motip acryl blanke lak niet geschikt hiervoor (de metallic dus wel, als je maar met een "betere" lak aflakt
    wat gek, bij de automaterialen winkel zei men juist dat deze blanke lak ter bescherming voor de metallic was.

en bedoel je betere lak dus 2 componenten of heb je wat anders in gedachten?

Senior Member

Standaard

Ik heb ook nog een vraagje;

Fender heeft ooit Fullerplast gebruikt (vanaf 63-64 geloof ik). Lijkt me ook gewoon een plastic coating. Fender gebruikte dit echter als een grainfiller. Daarom is mijn plan nu om Rustins plastic coating te gaan gebruiken als grainfiller. Ik ben er echter niet zeker van dat ik over deze coating nitro cellulose kan spuiten. Iemand een idee?

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wat gek, bij de automaterialen winkel zei men juist dat deze blanke lak ter bescherming voor de metallic was.

en bedoel je betere lak dus 2 componenten of heb je wat anders in gedachten?
    je moet in ieder geval de metallic aflakken (anders gaan de metaaldeeltjes oxideren) maar voor een benzine tank dus liever niet met acryl omdat benzine de blanke lak aantast

en daarom inderdaad het liefst aflakken met een lak die chemisch uithard (bijvoorbeeld dus een 2 K lak)

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brent Ray Vaughan Bekijk bericht
    Ik heb ook nog een vraagje;

Fender heeft ooit Fullerplast gebruikt (vanaf 63-64 geloof ik). Lijkt me ook gewoon een plastic coating. Fender gebruikte dit echter als een grainfiller. Daarom is mijn plan nu om Rustins plastic coating te gaan gebruiken als grainfiller. Ik ben er echter niet zeker van dat ik over deze coating nitro cellulose kan spuiten. Iemand een idee?
    niet alle "plastics" are made equal, ik zou daarom niet snel de verbinding maken tussen fullerplast en rustins, fullerplast was volgens mij een polyurethaan laag en dat kan na uitharding prima met cellulose, met rustins heb ik eerlijk gezegd geen idee, kwestie van uitproberen ben ik bank

nog een speciale reden waarom je Rustins wilt gebruiken ?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten