Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 13 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 122
    Senior Member

Standaard

Wat bedoel je met naar beneden laten 'kijken' ?

Linda manzer, een van de eerste die zo een offset body bouwde, voor path metheny, schrijft op haar site dat er geen verschil is in volume (een dikkere baskant betekend niet meer bas, omdat het heel de klankkast is die volume/klank produceert)

Nu kantelt de gitaar richting de speler (baskant is smaller), je hoeft met je rechter arm niet meer zo ver te reiken over het instrument.

Ik wil ooit nog een gitaar bouwen waarbij de hals de andere kant opdraait, zodat ook de linkerhand minder moeite moet doen, maar daar ben ik helemaal nog niet uit ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

Hetzelfde als jij bedoelt met 'de andere kant op'. Vooral gedacht vanwege de positie van de frethand.

Ik vind het zelf 't makkelijkst spelen als ik de voorkant van de gitaar niet zie.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Mooi werk, Stijn, echt.

Twee opmerkingen/vraagjes:

Misschien wat muggenziften, maar waarom leg jij je lijmrepen/blokranden met de blokjeskant tegen de zijkant? Mij lijkt het dat je dan minder lijmvlak verkrijgt. Wanneer je ongeveer één millimeter ruimte tussen elk blokje rekent krijg je algauw een paar centimeter lijmoppervlakte verlies, niet?

Wat bedoel je met de moeilijkheden om de randinleg rond de rug in te frezen? Hoewel ik het zelf nog nooit gedaan heb (vandaar mijn vraag), zou ik voor een kleine bovenfrees met een dergelijk hulpstuk opteren. Moet toch lukken?

Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

@ASB:
    ahaa, ik snap wat je bedoeld, maar het gaat hier om een klassieke gitaar, die wordt gesteund op de 2 dijbenen, terwijl elektrisch en een staalsnaar gitaar meestal op het rechterdijbeen wordt gesteund. Dus ook de houding van de frethand is anders.

@ loose-fur:
    Over die lijmreepjes:
    1.) zo heb je meer stevigheid, de doorlopende buitenkant zorgt ervoor dat de zijkant veel stugger wordt (is vooral handig bij het bouwen)
    2.) je krijgt ook geen kleine hoekjes waarachter de klank kan 'blijven hangen'.
    Dit is een subjectieve uitleg natuurlijk, maar ik weet van lessen akoestiek dat de binnenkant van een akoestisch instrument best zo 'glad' mogelijk is.
    3.) ik vind het ook gewoon mooier

Over de kanten frees: omwille van de hoek die de rug maakt t.o.v. de zijkanten is het niet mogelijk om een freesopstelling te hanteren waarbij de machine over de rug geleidt. Het kanaal dat dan ontstaat is totaal niet evenwijdig aan de zijkanten, wat wel een vereiste is, om een mooie binding te kunnen leggen. Ik zal iets moeten maken waarbij de frees tegen de zijkanten geleidt, en enkel met een miniem oppervlak over de rug glijdt, waarbij dat deel enkel als diepte geleiding werkt.
    Wordt vervolgt ...

s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 11 april 2010 om 16:50

Standaard

Zo had ik het nog niet gezien, Stijn, maar zo'n blokrand geeft op die manier verlijmd inderdaad veel meer stevigheid. Vreemd dat dit niet vaker op die manier gebeurd, althans zo lijkt het me, na m'n ge-youtube en ge-google, op zoek naar gitaarbouw tips en -tricks, van de afgelopen maanden..
    Tee.

Standaard

Bij klassieke gitaar denk ik snel aan matadoren als deze:

Maar dat is niet klassiek hè, da's flamenco.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    ....Over de kanten frees: omwille van de hoek die de rug maakt t.o.v. de zijkanten is het niet mogelijk om een freesopstelling te hanteren waarbij de machine over de rug geleidt. Het kanaal dat dan ontstaat is totaal niet evenwijdig aan de zijkanten, wat wel een vereiste is, om een mooie binding te kunnen leggen. Ik zal iets moeten maken waarbij de frees tegen de zijkanten geleidt, en enkel met een miniem oppervlak over de rug glijdt, waarbij dat deel enkel als diepte geleiding werkt.
    Wordt vervolgt ...

s.
    Ik ben toevallig sinds een weekje bezig met zo'n freesopstelling. Ik baseer hem op de 'true channel' van Stewmac (die vrij duur is) en maak er vermoedelijk gelijk een paar. Als ik het op tijd af heb voor de DGBM dan zal ik het meenemen.

Het is deze opstelling : filmpje

Senior Member

Standaard

Ik zag er wat tegenop om zoiets te bouwen, maar was er al stilletjes over aan het brainstormen. Dan moet ik eerst een kantenfrees aanschaffen, want het dremeltje waarmee ik het eerst deed, vind ik eigenlijk iets te zwak daarvoor.
    Maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met je eigen concept.

s.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Zeer duidelijk zichtbaar, het schilt ongeveer 2 cm (10cm aan treble, 8 cm aan de baskant)

s.
    verkeerd gekeken dus

Standaard

Ik snap het probleem in verband met het infrezen van de zijkanten, heb ik ook nog voorgehad, maar dan niet bij een gitaar..
    De oplossing die Stewmac aanbiedt is mooi, maar ik denk niet dat je het zo ver -en duur- moet gaan zoeken. Ik deed het als volgt:
    Ik maakte een soort haakse geleider in een restje multiplex waarop ik de kantenfrees vastschroefde -inderdaad, je moet dan twee gaatjes in de zool van de kantenfrees gaan boren. De haakse geleider is een prima handvat die je mooi langs de te frezen zijkant kan duwen/geleiden.
    Ik heb een poging ondernomen om het geheel te schetsen. Eén ding is niet goed aan deze tekening, het platte stukje multiplex waarop de bovenfrees is vastgeschroefd moet wat breder zijn, het moet tot over de freesbit komen. Je leidt dus met dit stukje plaat over de bovenkant van de body, en niet met de voetplaat van de kantenfrees zelf, anders krijg je problemen bij de kant met de stompe/negatieve hoek. Die multiplex of mdf voetplaat moet immers ook niet zo dik zijn als op de (slechte) tekening, 8 à 10 mm is genoeg, anders moet je een langere freesbit gaan zoeken.

Dit werkt echt heel simpel en goed(koop):

Tee.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten