Helemaal kaalschuren die plank, vlammetje er overheen en aflakken met een transparante lak.![]()
Helemaal kaalschuren die plank, vlammetje er overheen en aflakken met een transparante lak.![]()
Riep iemand brand?
Mooi werk Geert!
Als je je verveelt heb ik nog een Dot liggen met beginnende neckcrack (bij de headstock)![]()
Ja dat klopt, een dun laagje, maar je moet niet alles er tussenuit persen
Ik heb dit vaker gedaan
De truc is om een lijmfilm te laten ontstaan die niet dik is, maar genoeg om beide delen goed te hechten.
Je moet klemmen, maar niet zo hard dat je alle lijm er tussenuitperst,
Edit: ik heb houtbewerking van mijn vader geleerd die in zijn jonge jaren meubelmaker en timmerman was.
Laatst gewijzigd door geert1976; 16 maart 2010 om 20:03
mijn vader heeft de blaren op zijn handen als hij met houtklemmen bezig is geweest. De lijm moet wel overal zitten, maar het laagje moet zo dun mogelijk zijn.
Hij heeft geen zin om hier te reageren maar zoiets zij hij:
Lijm is zwakker dan hout, dus je moet zo weinig mogelijk lijm gebruiken om die zwakke schakel kleiner te houden. De verbinding hout op hout is super sterk. Dus zo min mogelijk lijm.
Voorbeeldje: Als je een muur metselt, moet de laag niet centimeters dik zijn, want dan duw je de muur alsnog zo omver. Maar als je er een niet te dik laagje specie tussen doet, krijg je een heel stevig geheel.
Edit: Mijn vader is niet alleen in zijn jonge jaren, maar later ook nog scheepstimmerman geweest. En meestal is dat toch een preciezer werkje dan gewoon timmerman. Hij heeft o.a. wel op miljoenenschepen van rijke arabieren gewerkt. Met gouden kranen, deurknoppen en al.
Laatst gewijzigd door Jasper.; 16 maart 2010 om 20:20
blaren op zijn handen?, ik draai ze strak aan hoor, maar blaren heb ik niet.
De stelling die jij geeft dat lijm de zwakke schakel is in de hechting klopt naar mijn mening niet, want cracks onstaan niet in de verlijming, maar altijd er naast, deze gitaar is een goed voorbeeld, de hiel is geknakt in het hout maar zeker niet in de lijmverbinding.
als een headcrack gerepareerd is knapt die nooit in de lijmverbinding, altijd er net naast.
De lijm die ik gebruik wordt knetter hard en heeft een treksterkte van 50 kg per vierkante centimeter
Nou ja, ik kan het verder ook niet uitleggen, maar wat mijn vader net zei klonk me behoorlijk logisch in de oren. Maar je kan het wel testen als je er benieuwd naar bent. Gewoon twee latten hout met de uiteindes op elkaar lijmen, en dan 1 keer met de lijmklemmen zo strak mogelijk, dat de lijm die er tussenuit kan er ook tussenuit is, en 1keer met de manier hoe jij het doet. En dan als het uitgehard is de plank tegen de muur slaan en dan zien wat er gebeurt. Persoonlijk zou ik daar niet de moeite voor doenmaar als je benieuwd bent kun je het altijd proberen.
(die cracks die weer ontstaan, hoever naast de lijmverbinding is dat meestal, spreek je dan van enkele millimeters, of op bepaalde plekken ook tegen het lijm aan, maar dan dat de lijmlaag wel intact blijft)
Favorieten/bladwijzers