Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 58 van 104 EersteEerste ... 848565758596068 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 571 t/m 580 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Dan vraag ik vriendelijk of het iets zachter kan en leg ik het probleem uit dat ik er in de zaal niks mee kan beginnen. Er zit namelijk een verschil tussen je zelf kunnen horen en je versterker oorverdovend hard zetten. In 99% van de gevallen zet de gitarist 'm iets zachter en speelt ie alsnog lekker, en kan ik ook nog wat doen in de zaal.
    En bij de 1% die niet zachter wil spelen, dan doe ik gewoon m'n best maar zal het nooit lekker klinken. Even goede vrienden, hij verpest hun eigen show, niet die van mij. Ik lig er niet wakker van, ik ga na de show lekker naar huis en stuur m'n factuur.
    Mijn ervaring is dat dat verschil veel groter is. spelen ze zodanig hard dat "iets" zachter niet voldoende is. moet zodanig veel zachter dat ze gaan zaniken met ïk hoor niks meer" en/of "net alsof ik geen versterker heb" of "kan net zo goed niet spelen"

Dit heeft echt ALLES te maken met de afmeting van het podium en hoe hoog de amp staat en hoe dichtbij de gitarist staat van zijn amp.
    meer ruimte tussen gitarist en amp betekend dat hij zichzelf beter kan horen en dus minder hard zou kunnen spelen. dit geld ook voor de amp verhogen.

de amp verhogen kan altijd, verder van de amp gaan staan helaas vaak niet wegens geringe podiumruimte.
    en probeer maar eens een monitormix te maken waarbij de gitarist lekker op kan spelen. onmogelijk lijkt het.

Ook het gebruik van 100 watt bakken in kroegjes is echt een probleem,. gaan pas "lekker" klinken wanneer de amp al veel te hard staat. zo zag ik een gitarist eens zijn speakerkast achterstevoren zetten zodat hij hem harder kon zetten zonder dat het te hard klonk.. beetje gekke oplossing was het maar moet zeggen dat het heeel erg lekker klonk in de mix.. en niks te hard.

Maar om even terug te komen op afstand tussen de gitarist en amp. Hierdoor willen gitaristen de boel ook nog wel eens enorm schel afstellen omdat ze die frequenties gewoon niet horen vanuit hun positie. met als gevolg, pijnlijk schel geluid naar publiek toe.

om aan gitaristen mee te geven: wanneer je een show speelt is de prioriteit nummer 1 met stip het vermaak van publiek en niet om hoe jij je sound ervaart. iets wat te vaak verkeerdom gezien wordt.
    Dat je dan op het podium voor jouw gevoel een wollig zompig geluid hebt betekend dat het in de mix voor publiek heel erg lekker en aangenaam klinkt en je als bandje succesvoller bent in het aanleggen van fanbase, mensen komen dan nog eens terug voor je. als je heel schel speelt omdat jij het dan lekker vind klinken, komen ze niet meer terug vanwege dat vervelend schelle geluid van jullie band.

Dan kun je wel pagina's volzeiken over geluidsmensen die zo irritant zijn maar kijk eerst eens in de spiegel.
    Toooooooooooooooone!!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Maar wat voor tenten speel je dan? 50watt buizen over 2x12 kan namelijk ook áchterlijk hard. Wat noem jij fluisterstand?

En als de 2x12 een gesloten kast is, blijft 'tzelfde overeind staan als werd gezegd over de 4x12. Die hoor je 1 meter van de kast af relatief slecht en 3 meter van de kast af loeihard.
    Met zo'n 2x12 is dat zelfs nog sterker het geval als je 'm niet hoger (en/of schuin) zet. Je staat dan het volume tegen je kuiten aan te blazen en omdat je DENKT dat je niet hard staat, gaat de volumeknop nog maar een stukje verder.
    Als je dan ook nog op een podiumpje staat, krijgen mensen in de zaal een flinke dot meer van jouw speakers voor hun bakkes dan jij .
    Ja tuurlijk dat 50watt buizen over een 2x12 ook achterlijk hard kan. Aangezien ik er dus eentje heb, zal me dat ook wel al opgevallen zijn zeker? . Een JCM800 single channel heeft echter geen 25 watt versie é . Als je zot bent van het geluid van een Ac30 ga je ook geen Ac15 kopen denk ik dan ...

Er wordt hier wel heel wat misbegrepen denk ik. Ik zet mijn versterker EXPRES stil om het de geluidsmensen gemakkelijk te maken én het INTERESSEERT ME NIET om luid te staan op een podium. Mijn punt dat ik wou maken was dat ik mijn versterker niet wil horen maar wel mijn gitaargeluid in de monitor en dat ik niet begrijp hoe je je versterker op een podium kan horen als er grote afstand tussen zit. In jeugdhuizen en cafés hoor ik hem wel natuurlijk als er geen PA aanwezig is. Ik spreek ook enkel over optredens mét PA waar je dus een redelijk grote afstand hebt tussen de verschillende versterkers en bandleden. Bij elke geluidsman op een optreden tot nu toe staat mijn amp nooit hoger dan 1,5 - 2 en dat is niet veel als je versterker naast de drummer staat die flink doormept.

Standaard

Dan zou ik die versterker toch maar gewoon wat harder zetten. Niet op oorlogssterkte, maar dat je hem zelf lekker kan horen. Als de geluidsman gaat klagen moet je eens een andere opstelling proberen (is al genoemd in dit topic) Ik wil mijn gitaar niet uit de monitors horen, dat klinkt altijd kutter dan uit de amp.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Standaard

Koop een flightcase voor de combo of 2x12 voor goed vervoer; bij podium aangekomen amp (dan wel cab) uit de case, case sluiten en op de case zetten... problem solved.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LordOfLager Bekijk bericht
    Koop een flightcase voor de combo of 2x12 voor goed vervoer; bij podium aangekomen amp (dan wel cab) uit de case, case sluiten en op de case zetten... problem solved.
    Bedoel je daarmee dat we een deel van de flightcase voor de versterker moeten zetten? Dan denk ik eerder dat er kwaliteitsverlies zal zijn.
    Of bedoel je OP de flightcase zetten?
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathidal Bekijk bericht
    Bedoel je daarmee dat we een deel van de flightcase voor de versterker moeten zetten? Dan denk ik eerder dat er kwaliteitsverlies zal zijn.
    Of bedoel je OP de flightcase zetten?
    Hij bedoelt de versterker OP de bovenkant van de flightcase.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Hij bedoelt de versterker OP de bovenkant van de flightcase.
    Op een stoel is anders ook best leuk. Weet ik uit ervaring.
    Al was dat wel op een barbecue en was mijn versterker niet sterk genoeg.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

Senior Member

Standaard

beamblockers schelen ook een hoop

Moderator

Music

Beamblockers!
    Kan je cab of combo gewoon lekker op de grond blijven staan (lekkerder voor het laag) en door de betere spreiding van het hoog hoor je jezelf prima. Ik zou niet meer zonder willen.

Aftand is een belangrijk ding. Ik ken ook wel gitaristen die hun amp hoog zetten, maar dan met hun rug naar de amp, horen ze zichzelf minder maar tegelijk verdoven ze het publiek vlak vooraan én zichzelf, ongemerkt.... dus gaat die amp weer harder... en zo ingewikkeld is het toch allemaal niet zou je denken.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Je kan er weinig zinnigs over zeggen. In Paradiso kan je flink blazen, in de Melkweg -ook geen kleine zaal- gaat een amp op een stoel al snel te hard voor de zaalmix, die kan je dan beter op de grond ergens achteraan neerzetten.
    Het verlies aan bas is geen probleem wanneer je je geluid voornamelijk terughoort in de podium mix, een close mike is een close mike. Voor clubgebruik zonder miking altijd op de grond, as a rule. Dan moet je de gitaar zelf in het totaal mixen. Je moet alleen opletten dat je niet recht op het publiek richt, dat je geluid onder je door gaat en de eerste rij de volle laag krijgt.
    Die Fender tilt dingen zijn helemaal zo gek nog niet.

Met miking stel je je gitaar daarentegen af terwijl je vlak voor de speaker staat, dat is het geluid wat de speaker gaat oppakken. Je zou je verbazen hoeveel hoog dat heeft, dan kan de treble een paar streepjes terug dan wanneer op de grond zonder mike.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 21 februari 2010 om 11:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten