Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 57 van 104 EersteEerste ... 747555657585967 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 561 t/m 570 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    .. Zet je versterker iig op een verhoging, dat scheelt al een hoop...
    Dat werkt voor mij dus voor geen meter. Onlangs per ongeluk nog een keer gedaan en meteen weer langdurig genezen Ook op wat grotere podia zet ik 'm lekker dicht bij (2m), op de grond en dwars over het podium. Voor mij heb ik dan het beste geluid. En ik heb ook altijd een plexiglaasje bij me (of de fx-koffer oid). Maar nooit meer omhoog voor mij met deze amp (Fender SR).
    *Blues; de mooiste cliche's ter wereld! *
    *Bandsite: www.lbbb.nl *
    *Facebook: http://www.facebook.com/pages/Low-Bu...75959775756438 *

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bouke Bekijk bericht
    Dat werkt voor mij dus voor geen meter. Onlangs per ongeluk nog een keer gedaan en meteen weer langdurig genezen Ook op wat grotere podia zet ik 'm lekker dicht bij (2m), op de grond en dwars over het podium. Voor mij heb ik dan het beste geluid. En ik heb ook altijd een plexiglaasje bij me (of de fx-koffer oid). Maar nooit meer omhoog voor mij met deze amp (Fender SR).
    Ja ok, maar bij jou gaat het er dan niet om dat je jezelf niet hoort maar dat je vindt dat het geluid minder fijn wordt. Maar als je jezelf niet hoort dan heb je toch liever een minder goed geluid dan helemaal niks. toch?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M.COM Bekijk bericht
    Ik kan mezelf wel horen als er niemand anders speelt, maar als de drummer en bassist invallen om even op te warmen vb. dan hoor ik mezelf niet. Ik zei dit maar als reactie op je bericht van dat "je eerst moet zorgen dat je akoestisch een goede balans vindt". Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt (of bedoel je een goede balans zonder drum?) maar ik ga sowieso eens proberen om de versterker op de zijkant te zetten, goed idee!
    In dit geval moet je je versterker gewoon harder zetten. Als je'm dan aan de zijkant over het podium laat blazen kan dat makkelijk, dan heeft de FOH-tech er ook veel minder last van.
    Ik heb als geluidstechnicus liever een gitarist die hard op het podium staat maar wel lekker speelt dan een gitarist die zichzelf niet eens hoort en daardoor kut speelt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Ik heb als geluidstechnicus liever een gitarist die hard op het podium staat maar wel lekker speelt dan een gitarist die zichzelf niet eens hoort en daardoor kut speelt.
    Dit maakt jou een unieke geluidsman, 9999 van de 10000 keer is het andersom namelijk..

Maar wat nou als hij zo hard staat te spelen dat jij er niks meer mee kan beginnen in de mix? hoe los je dat op dan?
    Toooooooooooooooone!!!

Standaard

Ik kan mezelf wel horen als er niemand anders speelt, maar als de drummer en bassist invallen om even op te warmen vb. dan hoor ik mezelf niet. Ik zei dit maar als reactie op je bericht van dat "je eerst moet zorgen dat je akoestisch een goede balans vindt". Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt (of bedoel je een goede balans zonder drum?) maar ik ga sowieso eens proberen om de versterker op de zijkant te zetten, goed idee!

En ja, dit kan arrogant klinken als het om hobbymensen gaan die zich er niet professioneel mee bezig houden. In dat geval is het natuurlijk alleen maar kwestie van het gezellig te houden en vriendelijk met elkaar om te gaan als er iets fout loopt. Die staan er dan idd ook alleen maar om jou van versterking te voorzien uit vrije wil.

Ik vind echter als een jeugdhuis/organisatie/etc. een PA-bedrijf inhuurt (en er zwaar geld voor betaalt) dat er voor moet zorgen dat de klank tip top is, er wel enigszins sprake van professionalisme mag zijn. Je hebt altijd mensen die beu doen, zowel aan het geluid als muzikanten. Je mag echter ook niet vergeten dat je als band meestal al minstens een jaar bezig bent met songs schrijven e.d. en dat het soms met een slechte PA lijkt alsof er niks van werk is in gestoken. De geluidsmensen staan er voor jou, maar als muzikant is het voor 3/4 van het publiek in de eerste plaats jouw schuld als er iets fout loopt op podium. Vrienden van mij bekijken mij altijd raar als ik dingen zeg als: "Jammer dat ze die bas niet wat luider zetten!". Zij zien louter de band en als de balans niet klopt of er technische problemen zijn, steken ze op de band zelf.

Een goede samenwerking met de geluidsmensen is dus zoals eerder gezegd broodnodig. Ik kan er gewoon niet goed tegen als er domme fouten gemaakt worden die vermeden kunnen worden. Ik post hieronder een kleine anekdote die me nu pas te binnen schiet .

Als band steek je veel tijd in het repeteren van nrs en om een show neer te zetten, dus vind ik dat je als ((semi-)professionele geluidsman dan ook wel je best mag doen. Hoe beter de relatie tussen beiden, hoe beter het geluid!

als jullie het onderling al niet goed krijgen kan zo'n geluidsman er ook niet veel mee.
    Speel je inderdaad over een 100 watter met een 4 x 12"? Misschien is het dan handig om een versterker met een lager vermogen en minder speakers te nemen?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    als jullie het onderling al niet goed krijgen kan zo'n geluidsman er ook niet veel mee.
    Speel je inderdaad over een 100 watter met een 4 x 12"? Misschien is het dan handig om een versterker met een lager vermogen en minder speakers te nemen?
    100 watt is overkill. Heb een 50 watter (JCM800) met een 2x12 (Orange) en zelfs dat is al op het randje (trop voor een optreden).

Maar serieus, wie van jullie staat wel deftig op elkaar afgesteld op een podium? In alle gevallen die ik al heb meegemaakt mogen beide gitaristen (bas+gitaar) nooit luider staan dan gefluister bij wijze van spreken en drummer zit tussen beiden in. Btw, het maakt mij geen bal uit hoe luid ik sta, ik vraag het toch altijd in de monitor maar op het podium hoor je mekaar toch totaal niet zonder monitors als het moet afgesteld staan volgens PA-normen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lindstrom Bekijk bericht
    Dit maakt jou een unieke geluidsman, 9999 van de 10000 keer is het andersom namelijk..
    +1285468755

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lindstrom Bekijk bericht
    Maar wat nou als hij zo hard staat te spelen dat jij er niks meer mee kan beginnen in de mix? hoe los je dat op dan?
    Zou ik ook wel willen weten

Moderator

Standaard

Maar serieus, wie van jullie staat wel deftig op elkaar afgesteld op een podium? In alle gevallen die ik al heb meegemaakt mogen beide gitaristen (bas+gitaar) nooit luider staan dan gefluister bij wijze van spreken en drummer zit tussen beiden in.
    Maar wat voor tenten speel je dan? 50watt buizen over 2x12 kan namelijk ook áchterlijk hard. Wat noem jij fluisterstand?

En als de 2x12 een gesloten kast is, blijft 'tzelfde overeind staan als werd gezegd over de 4x12. Die hoor je 1 meter van de kast af relatief slecht en 3 meter van de kast af loeihard.
    Met zo'n 2x12 is dat zelfs nog sterker het geval als je 'm niet hoger (en/of schuin) zet. Je staat dan het volume tegen je kuiten aan te blazen en omdat je DENKT dat je niet hard staat, gaat de volumeknop nog maar een stukje verder.
    Als je dan ook nog op een podiumpje staat, krijgen mensen in de zaal een flinke dot meer van jouw speakers voor hun bakkes dan jij .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Maar wat voor tenten speel je dan? 50watt buizen over 2x12 kan namelijk ook áchterlijk hard. Wat noem jij fluisterstand?

En als de 2x12 een gesloten kast is, blijft 'tzelfde overeind staan als werd gezegd over de 4x12. Die hoor je 1 meter van de kast af relatief slecht en 3 meter van de kast af loeihard.
    Met zo'n 2x12 is dat zelfs nog sterker het geval als je 'm niet hoger (en/of schuin) zet. Je staat dan het volume tegen je kuiten aan te blazen en omdat je DENKT dat je niet hard staat, gaat de volumeknop nog maar een stukje verder.
    Als je dan ook nog op een podiumpje staat, krijgen mensen in de zaal een flinke dot meer van jouw speakers voor hun bakkes dan jij .
    Mijn ervaring is dat mensen die fullstack spelen relatief ook zachter spelen omdat ze zichzelf veel beter horen spelen.
    dit komt omdat de speakers dan op oorhoogte staan.

Ik zie wel eens bandjes met 2 gitaristen waarvan 1 een half stack speelt en de ander fullstack. en veelal staat de halfstack veel te hard in verhouding met de rest van de band.

een logisch gevolg eigenlijk.
    Toooooooooooooooone!!!

Standaard

+1285468755

Zou ik ook wel willen weten
    Dan vraag ik vriendelijk of het iets zachter kan en leg ik het probleem uit dat ik er in de zaal niks mee kan beginnen. Er zit namelijk een verschil tussen je zelf kunnen horen en je versterker oorverdovend hard zetten. In 99% van de gevallen zet de gitarist 'm iets zachter en speelt ie alsnog lekker, en kan ik ook nog wat doen in de zaal.
    En bij de 1% die niet zachter wil spelen, dan doe ik gewoon m'n best maar zal het nooit lekker klinken. Even goede vrienden, hij verpest hun eigen show, niet die van mij. Ik lig er niet wakker van, ik ga na de show lekker naar huis en stuur m'n factuur.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten