Oorspronkelijk geplaatst door
M.COM
Ik kan mezelf wel horen als er niemand anders speelt, maar als de drummer en bassist invallen om even op te warmen vb. dan hoor ik mezelf niet. Ik zei dit maar als reactie op je bericht van dat "je eerst moet zorgen dat je akoestisch een goede balans vindt". Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt (of bedoel je een goede balans zonder drum?) maar ik ga sowieso eens proberen om de versterker op de zijkant te zetten, goed idee!
En ja, dit kan arrogant klinken als het om hobbymensen gaan die zich er niet professioneel mee bezig houden. In dat geval is het natuurlijk alleen maar kwestie van het gezellig te houden en vriendelijk met elkaar om te gaan als er iets fout loopt. Die staan er dan idd ook alleen maar om jou van versterking te voorzien uit vrije wil.
Ik vind echter als een jeugdhuis/organisatie/etc. een PA-bedrijf inhuurt (en er zwaar geld voor betaalt) dat er voor moet zorgen dat de klank tip top is, er wel enigszins sprake van professionalisme mag zijn. Je hebt altijd mensen die beu doen, zowel aan het geluid als muzikanten. Je mag echter ook niet vergeten dat je als band meestal al minstens een jaar bezig bent met songs schrijven e.d. en dat het soms met een slechte PA lijkt alsof er niks van werk is in gestoken. De geluidsmensen staan er voor jou, maar als muzikant is het voor 3/4 van het publiek in de eerste plaats jouw schuld als er iets fout loopt op podium. Vrienden van mij bekijken mij altijd raar als ik dingen zeg als: "Jammer dat ze die bas niet wat luider zetten!". Zij zien louter de band en als de balans niet klopt of er technische problemen zijn, steken ze op de band zelf.
Een goede samenwerking met de geluidsmensen is dus zoals eerder gezegd broodnodig. Ik kan er gewoon niet goed tegen als er domme fouten gemaakt worden die vermeden kunnen worden. Ik post hieronder een kleine anekdote die me nu pas te binnen schiet

.
Als band steek je veel tijd in het repeteren van nrs en om een show neer te zetten, dus vind ik dat je als ((semi-)professionele geluidsman dan ook wel je best mag doen. Hoe beter de relatie tussen beiden, hoe beter het geluid!
Favorieten/bladwijzers