Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 47 van 76 EersteEerste ... 37454647484957 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 461 t/m 470 van 752

Standaard

...en nog meer door de keuze aan pickups. EMGs zijn nogal neutraal, zal ik maar zeggen. Uitermate geschikt voor super high gain en extreem veel post-processing, maar erg veel karakter hebben ze meestal niet.

Re: basswood, John Suhr (niet de minste in superstrat land) is helemaal dol op:

http://www.suhrguitars.com/wood.aspx

"Basswood Back / Quilt or Flame Maple Top – Okay, this may be the Holy Grail of tone. The Basswood response is extended by a 3/16" Maple top adding more clarity and grind to the fatness of the Basswood, this combination is our favorite!"

Ik zal ooit nog eens een basswood gitaartje bouwen, vooral omdat het erg prettig te bewerken hout is; lekker licht, lekker makkelijk, en ook een plus, spotgoedkoop (ooit een blok bij de locale houtboer gehaald, voor een of ander kuntsproject van m'n zusje, kosten waren zo'n 25-30 euro voor een blok waar je met gemak 2, misschien zelfs 3 bodies uithaald). De stukken die ik hier heb gebruik ik voor mallen en dergelijk, vooral delen die geschaafd/gevormd moeten worden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    at liquid metal: populier : waarschijnlijk bedoel je "poplar" en gek genoeg is dat niet hetzelfde als populier. Poplar is een wat gelige hardhoutsoort heel geschikt voor gitaarbouw. Populier is vooral goed voor lucifers
    Nu weet ik ook dat Wikipedia niet de wijsheid in pacht heeft maar als ik op de engelse site zoek op "poplar" komt ik terecht bij het geslacht "populus" uit de Wilgenfamilie (Salicaceae).
    Als ik dan via "populus" naar de nederlandse site klik kom ik terecht bij "populier". Bijna alle leden van het geslacht "populus" worden in het nederlands "populier" genoemd.

Nu zijn er in het nederlands ook nogal wat soorten populieren maar ik kan me de evt. spraakverwarring best wel voorstellen.

Heeft iemand nou nog een idee wat, in het nederlands, de juiste soort is die de engelsen aanduiden als "poplar"?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Nu weet ik ook dat Wikipedia niet de wijsheid in pacht heeft maar als ik op de engelse site zoek op "poplar" komt ik terecht bij het geslacht "populus" uit de Wilgenfamilie (Salicaceae).
    Als ik dan via "populus" naar de nederlandse site klik kom ik terecht bij "populier". Bijna alle leden van het geslacht "populus" worden in het nederlands "populier" genoemd.

Nu zijn er in het nederlands ook nogal wat soorten populieren maar ik kan me de evt. spraakverwarring best wel voorstellen.

Heeft iemand nou nog een idee wat, in het nederlands, de juiste soort is die de engelsen aanduiden als "poplar"?
    Volgens houtinfo.nl zou dat tulpenboomhout moeten zijn.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard vette houtsoorten

hoi bouwers,

ik sta ophet punt om mijn toets van snakewood te lijmen.

Is dit ook zo'n vette houtsoort? en dan bedoel ik niet de huidige betekenis van "vet" want wat dat betreft vind ik het in elk geval errug vet!!

ff serieus, er zijn bepaalde houtsoorten die vettig zijn en daardoor slecht te lijmen... is snakewood daar één van en zo ja, wat kan je als een soort voorbehandeling doen om het beter te laten hechten?>

de onderkant van de toets is vrij ruw, m.a.w. niet glad geschuurd.. wellicht ook beter voor de hechting?

alvast bedankt
    gr
    @je

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ziekdier Bekijk bericht
    hoi bouwers,

ik sta ophet punt om mijn toets van snakewood te lijmen.

Is dit ook zo'n vette houtsoort? en dan bedoel ik niet de huidige betekenis van "vet" want wat dat betreft vind ik het in elk geval errug vet!!
    Heb je een stukje over om het uit te proberen? Ik heb goede resultaten gehoord van gewone titebond.

ff serieus, er zijn bepaalde houtsoorten die vettig zijn en daardoor slecht te lijmen... is snakewood daar één van en zo ja, wat kan je als een soort voorbehandeling doen om het beter te laten hechten?>
    Nee. Gewoon schaven en lijmen. Idem voor vettige houtsoorten; niks voorbehandelen, gewoon een mooi vers, vlak geschaafd (of geschraapt, als het moet geschuurd) oppervlak.

de onderkant van de toets is vrij ruw, m.a.w. niet glad geschuurd.. wellicht ook beter voor de hechting?

alvast bedankt
    gr
    @je
    Voor epoxy is een beetje ruw misschien goed, alhoewel meningen zelfs daar licht over verdeeld zijn. Maar voor alle gewone lijmsoorten is een vers geschaafd of geschaafd oppervlak veel en veel beter. Ik lijm toetsen tegenwordig standaard met epoxy, omdat het goed werkt en geen vocht toevoegd. Een betere epoxy (West Systems is mijn favoriet, maar Z-Poxy 30 minuten, bij een goede modelbouwer te koop) is zeker aan te raden boven de araldite en dergelijke van de bouwmarkt. Beter te verwerken en makkelijker te schuren.

Standaard

Hoi Mattia,

dank je voor je reactie... ga morgen gelijk even op zoek naar die z poxy!

pr weekend!

gr
    @je

Senior Member

Standaard honduras mahonie gezocht (Acc.git)

weet iemand een adresje waar je gewoon honduras mahonie sets kunt kopen.
    ik wil een 0015 bouwen maar kan alleen sapele vinden, of figured sets.
    wil het liefst zo saai mogelijk, effen mahonie..

Senior Member

Standaard

Hoi Gert
    Maderas Barber heeft swietenia macrophylla,
    Dat wordt Honduras mahonie genoemd dacht ik, in ieder geval oersaai hout.
    Je moet wel even lid worden om de prijzen te zien (setje = 40 euro).
    http://www.maderasbarber.com/display...GC02&madera=10
    Maar wellicht meldt een forumlid met een ruime voorraad zich nog wel.

Grt
    Wim
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Senior Member

Standaard

ha superfly,
    gracia amigo.
    worstel ik me door het inschrijfformulier in mijn allerbeste bassie en adriaan spaans,
    zie ik daarna het knopje 'english'..

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gertgert Bekijk bericht
    ha superfly,
    gracia amigo.
    worstel ik me door het inschrijfformulier in mijn allerbeste bassie en adriaan spaans,
    zie ik daarna het knopje 'english'..
    No preocuparse. Los mensajes recibidos serán el español

Je lacht wat af met die spanjaarden, ook bij Madinter verloopt de correspondentie bij vlagen in het spaans.
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten