Wietse, welke type fretdraad heb je gebruikt als ik dat vragen mag. Ik heb geen fretbender en dacht daarom aan fender vintage wire. Of is het beter dat ik zelf zo'n fretbender in elkaar knutsel?
Vr. groeten, Brent
Wietse, welke type fretdraad heb je gebruikt als ik dat vragen mag. Ik heb geen fretbender en dacht daarom aan fender vintage wire. Of is het beter dat ik zelf zo'n fretbender in elkaar knutsel?
Vr. groeten, Brent
fretbender? wat moet je daar mee?
ik heb gewoon fretdraad van boston op de rol gehaald bij de gitaarboer, 2.5mm voor de hagstrom, 2.7mm voor de ibanez en 2.0mm voor de melody. (de melody moet nog)
het fretboard ontfretten is ook een precies klusje heb daarvoor een kleine knijptang bijgeslepen.
nieuwe fretjes tik ik er met een rubber hamer weer in.
omdat het fretdraad van de rol is zit daar al een kromming in, als die kromming te groot is dan mep je die wel plat.
Ik heb hier thuis de Vintage Guitar Price Guide van 2010. Besteld via Bol.com. Daar staan er héél veel in, met de (handels- en verzamel-) waarde (in uitstekende staat) in dollars.
Ik heb even Aria Diamond opgezocht; zo heette Aria vanaf de '60er jaren, tot 1975. Daarna Aria Pro II. De Aria Diamond 1803T staat er als zodanig niet in genoemd, maar de prijzen van de Aria Diamonds in de Price Guide varieren van 400 tot 500 dollar, voor gitaren uit de '60er jaren. Dan wel in hele goede staat, zonder reparaties, refinishes, refrets e.d.
De Price Guide is best leuk voor het bepalen van de waarde van een gitaar, hoewel dus ook veel plankies er niet in staan.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 januari 2010 om 10:11
"In God we trust, all others pay cash."
De price guide is een prima boek.
Je kan er ook rustig vanuit gaan dat wanneer een gitaar niet in het boek staat , hij ook weinig waarde zal hebben.
Voor onderling vergelijk, en zeldzaamheid bepalen is het boek behoorlijk geschikt.
De grootste vintage markt speelt zich ook af in de USA, dus dat is niet zo vreemd.
Verder gebruiken veel zo niet alle vintage dealers in Nederland en Duitsland ook het boek.
Volgens mij hanteren ze zelfs bij Feedback ook het boek, samen met een formule om een inruilprijs te bepalen. Dat hebben ze althans bij mij een keer gedaan bij het inruilen van een Gretsch
Omdat het mij leuk lijkt om hier een projectje van te maken, heb ik er wat foto's van gemaakt. Met het ijzerwerk bedoel ik inderdaad brug/tremolo. Ik heb ervaring met het opknappen van gitaren met een 'gewone' brug en het opnieuw afstellen ervan. Maar wat ik nou met de body en brug van deze gitaar moet..
![]()
paar nieuwe schroefjes en poetsen, dat is alles wat de brug aangaat ik persoonlijk zou ook niks aan de body doen, als het je al stoort die kale plekken bijstippen met een lakstift, meer zou ik er niet aan doen.
dit is een natural relic, en zoiets maak ik wat schoon en weer goed bespeelbaar en verder niks.
die scheur bij de halspocket is hopelijk alleen maar een lakscheur?
merk je snel genoeg effe de hals beetpakken terwijl je de body goed vast hebt en dan de hals naar achteren drukken, is het hout gescheurd dan zie je het daar wel bewegen.
'Vintage' of 'oud' betekent lang niet altijd (zelfs bijna nooit): DUUR. Dus de Price Guide kan je laten zien of je een zeldzaam exemplaar hebt en wat het in vergelijk met andere gitaren waard is. Bijvoorbeeld Epiphones, ook ouwe, zijn maar een paar honderd dollartjes waard; een Strat uit '54 tienduizenden. Verder heb je niet zoveel aan die Guide hoor, dat ben ik met iedereen eens; gewoon leuk voor de heb. En inderdaad, plaatjes kijken is ook wel leuk.
Ok maar ook Epiphone heeft hele dure modellen.
Wat op valt is dat vrijwel alle merken in het boek wel een duur model hebben varierend van duizend tot wel tienduizend dollar of meer.
Het blijft een makkelijk boek om te kijken of een bepaalde gitaar bijzonder is of niet.
En dat wordt dan toch gedaan aan de hand van de waarde.
En dan maakt het niets uit of je in de USA zit, of in Nederland.
Een gitaar die voor 10000 dollar in het boek staat zal niet hier ineens maar een paar honderd waard zijn, lijkt mij
Favorieten/bladwijzers