Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Even een opmerking.
    Die nieuwe tuners die je er om heen hebt liggen kun je vrij gemakkelijk aanpassen.
    Schroefje losdraaien, tandwieltje eraf, "stokje" omdraaien, tandwieltje erop en schroefje er weer in.
    Dan heb je een 4 links 2 rechts setje en kun je de kop maken zoals je met stift hebt getekend.
    Heb dezelfde truc uitgehaald met vintage Gibson tuners, èèntje kapot en ik kon alleen de "verkeerde" krijgen.
    Dat was dus binnen twee minuten een goede...
    Dit zijn anderen, zie de foto hieronder. Dat zit geborgd, losmaken lijkt me gelijk staan met slopen. Ach ja, dat 4 *2 idee was leuk, maar 2 *3 is ook o.k..

M.b.t. reserve-onderdelen: super, ik pm je even.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Nu ik nog eens naar de eerste foto kijk... volgens mij heb ik hier z'n broertje.
    In onderdelen in de schuur weliswaar, maar toch.
    Ik zal het wel even opzoeken en een foto maken.
    Als je dan reserve-onderdelen nodig hebt, pm me maar.
    Die van mij wordt toch niet functioneel, maar een reclame-object.

Edit: gevonden!
    wat een mooie controleplate zeg...

Senior Member

Standaard

Iedereen bedankt voor z'n reactie sinds m'n laatste post. Goed idee m.b.t. 10 mm rondhout bij de bouwmarkt. Dat is de beste manier (bij gebrek aan een draaibank)

Vandaag verder gegaan. Eerst ontwerpen met ronde vormen gemaakt, maar ik kwam steeds terug bij het puntige ontwerp. Dus die mal grof uitgezaagd.

Met een decoupeerzaag kun je wel een mal uitzagen, maar je moet altijd net buiten de lijnen blijven en dan nog zo veel schuren. Een freestafel leek me veel handiger. Maar die heb ik niet ... . Dat moest nu eerst maar eens opgelost worden. Oh ja, ruimte voor een vaste freestafel heb ik niet, dus het moest compact opgelost worden.

Men nemen:
    - een oud stuk MDF,
    - twee hoekijzers,
    - een kunststof bak en
    - een lijmklem (om de schakelaar ingedrukt te houden)
    Ideaal is anders, maar het werkt en ik kan het ook makkelijk opbergen, zonder dat het veel ruimte in beslag neemt. Ik denk dat foto's meer zeggen dan woorden (maar mocht iemand nog uitleg willen )

De schakelaar op de stekker is natuurlijk handig, maar vooral vanuit het oogpunt van veiligheid. Ik vond het goed werken, ik kon het object goed langs de frees geleiden, waarbij ik veel controlle had over het object. Daarna nog even met schuurpapier er langs en met het resultaat ben ik tevreden.

(Verder in de volgende post ivm max 8 afbeeldingen per post)
    Laatst gewijzigd door Noid; 29 november 2009 om 23:31
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

Senior Member

Standaard

Daarna eerst een kopie van de mal gemaakt, voor het geval er iets mis mocht gaan met de originele mal.

De schroefgaten zijn geboord met de kolomboormachine en zitten op de plek waar straks de tuners komen.

Na de kopie van de mal gemaakt te hebben de mal op de headstock geschroefd en langs de frees. Dan komt het er straks zo uit te zien:
    De headstock is kleiner dan een normale headstock, dat is ook de bedoeling ivm de proporties van de gitaar en de doelstelling: zwaartepunt richting body. Wel lijkt hij nu nog ieler, als er straks stemmechanieken opzitten zal dit wel meevallen (denk ik).

Bij het volgende hoop ik op advies van jullie:

Op de foto's hieronder zie je de plekken waar nog hout toegevoegd moet worden. Waar mogelijk wil ik kops lijmen vermijden. Hoe zouden jullie dit doen:

Linkerkant:

Rechterkant:

Bij de rechterkant lijkt dat aan een kopse lijmverbinding niet kan worden ontkomen, omdat het weg te zagen stuk teveel tegen het midden van de hals komt. Ik denk daar een klein stukje in te zetten (zie ook de L vormige potloodstrepen: ik haal een klein stukje weg zodat ik een rechte lijmverbinding kan maken voor het aan te lijmen stukje). Er komen weinig krachten op dat stukje te staan en het geheel wordt toch dekkend gelakt (of misschien voorzien van fineer).

De linkerkant zou ik wel helemaal weg kunnen halen en hier een nieuwe "lat" langs kunnen lijmen, maar een klein stukje zou ook kunnen.
    Laatst gewijzigd door Noid; 29 november 2009 om 23:35
    www.toegoenoise.nl

Senior Member

Standaard

Even zoeken (dit topic zat al heel ver weg...)

Maar zo heb ik het ooit eens gedaan.

De kop onderverdeeld in trapjes.
    Dan ben je zeker dat de stevigheid gewaarborgd wordt.

Maar dat had natuurlijk ook te maken met het behouden van origineel materiaal...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Even zoeken (dit topic zat al heel ver weg...)

Maar zo heb ik het ooit eens gedaan.

De kop onderverdeeld in trapjes.
    Dan ben je zeker dat de stevigheid gewaarborgd wordt.

Maar dat had natuurlijk ook te maken met het behouden van origineel materiaal...

s.
    Dank voor de inspiratie, daar was ik zelf niet opgekomen, maar inderdaad als het getrapt is zijn de verbindingen veel steviger. Hier kan ik wel wat mee.
    www.toegoenoise.nl

Senior Member

Standaard

Heb nog eens naar mijn verzameling onderdelen gekeken en ben tot de conclusie gekomen
    dat het niet alleen een leuk reklameding kan worden, maar dat het ook nog funktioneel te maken is.
    Heb de kapotte stukken in het hout inmiddels opgevuld met Gupa, het wordt toch een dekkende lak.
    Zit wel even met de brug te klooien, de originele is 3x nix dus daar moet wat anders voor komen.
    Een wraparound is misschien het makkelijkst... of een cheapo strat-brugje zonder trem...
    maar die komt te laag uit, misschien iets er onder... nog even puzzelen dus.
    Van het element verwacht ik ook niet veel, heb nog een tele neck pickup liggen, mooi klein, chroom...

Hoezo tijd te veel?
    "In God we trust, all others pay cash."

Standaard

maar dan vind ik eigenlijk dat je een ander element in deze kap moet verwerken, die heeft nl wel mojo, lekker vreemd en apart en tegen de standaard uiterlijk van alle elementen tegenwoordig

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiro Bekijk bericht
    maar dan vind ik eigenlijk dat je een ander element in deze kap moet verwerken, die heeft nl wel mojo, lekker vreemd en apart en tegen de standaard uiterlijk van alle elementen tegenwoordig
    Hmnjah, da's dan ook wel weer waar... 'k zal d'r even over nadenken...
    "In God we trust, all others pay cash."

Standaard

als je dat niet van plan dan mail me dan even, dan heb ik er wel interesse in en dan zorg ik ervoor dat ie een mooi plaatsje krijgt

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten