Wellicht leuk voor mensen die ook met het idee lopen de headstock van hun gitaar eens aan te passen.
Het slachtoffer is deze gitaar:
a) de headstock is niet in balans met de body en
b) de proporties v/d headstock staan niet in verhouding tot de body.
Aangezien m'n zoontje (ivm. de kleine body) op dit ding gaat spelen, is het beter als hij niet kopzwaar is.
Ik vervang de tuners door lichtere en ik kort de kop in, om het zwaartepunt dichter bij de body te brengen. De tuners zijn 2 * 3 (dwz 3 links en 3 rechts), dus hier moet bij het herontwerp kop rekening mee gehouden worden. Op de foto hieronder zie je de oude tuners nog zitten. Die zijn ook 2 * 3, vandaar dat gat in het midden. De nieuwe tuners liggen er omheen en zijn een stuk lichter dan de Schallers die er nu op zitten.
Voor de nieuwe headstock begin ik met een stuk karton, waarop ik mijn idee op ware groote heb geschetst. Vervolgens uitgeknipt, en gaten voor de tuners in gemaakt. Ik wil benadrukken dat het belangrijk is om te werken met proefstukjes (zoals in dit geval een mal van karton) en mallen. Daar leer je altijd weer van en daardoor kom je later minder problemen tegen. Hier ligt de kartonnen mal op de headstock:
Yep PRS influences. Nav de informatie die de kartonnen mal opleverde heb ik vervolgens de kop getekend op MDF:
Dit wordt de mal voor de frees. Met het karton kon ik nog lekker schetsen, maar in deze fase is het belangrijk om nauwkeurig te gaan werken. Zoals altijd bij gitaarbouw is de middellijn van groot belang, om de juiste verhoudingen te krijgen en straks de hals en kop goed uit te kunnen lijnen. Omdat deze kop grotendeels gespiegeld is heb ik veel hulplijnen (die deels nog te zien zijn) afgeleid van de middellijn.
Ik kan alleen buiten frezen en daarvoor is het nu te laat, dus morgen zaag ik de mal uit en ga ik verder.
Favorieten/bladwijzers