Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
    Senior Member

Standaard Herontwerp headstock

Wellicht leuk voor mensen die ook met het idee lopen de headstock van hun gitaar eens aan te passen.

Het slachtoffer is deze gitaar:
    a) de headstock is niet in balans met de body en
    b) de proporties v/d headstock staan niet in verhouding tot de body.

Aangezien m'n zoontje (ivm. de kleine body) op dit ding gaat spelen, is het beter als hij niet kopzwaar is.

Ik vervang de tuners door lichtere en ik kort de kop in, om het zwaartepunt dichter bij de body te brengen. De tuners zijn 2 * 3 (dwz 3 links en 3 rechts), dus hier moet bij het herontwerp kop rekening mee gehouden worden. Op de foto hieronder zie je de oude tuners nog zitten. Die zijn ook 2 * 3, vandaar dat gat in het midden. De nieuwe tuners liggen er omheen en zijn een stuk lichter dan de Schallers die er nu op zitten.

Voor de nieuwe headstock begin ik met een stuk karton, waarop ik mijn idee op ware groote heb geschetst. Vervolgens uitgeknipt, en gaten voor de tuners in gemaakt. Ik wil benadrukken dat het belangrijk is om te werken met proefstukjes (zoals in dit geval een mal van karton) en mallen. Daar leer je altijd weer van en daardoor kom je later minder problemen tegen. Hier ligt de kartonnen mal op de headstock:

Yep PRS influences. Nav de informatie die de kartonnen mal opleverde heb ik vervolgens de kop getekend op MDF:

Dit wordt de mal voor de frees. Met het karton kon ik nog lekker schetsen, maar in deze fase is het belangrijk om nauwkeurig te gaan werken. Zoals altijd bij gitaarbouw is de middellijn van groot belang, om de juiste verhoudingen te krijgen en straks de hals en kop goed uit te kunnen lijnen. Omdat deze kop grotendeels gespiegeld is heb ik veel hulplijnen (die deels nog te zien zijn) afgeleid van de middellijn.

Ik kan alleen buiten frezen en daarvoor is het nu te laat, dus morgen zaag ik de mal uit en ga ik verder.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

Senior Member

Standaard

tof project!
    afgezien van het feit dat ik de originele toch mooier vind maar da's pers. voorkeur. en kopzwaar is een goed motief idd

ikzelf zou de prs punten mss wat afronden, meer in tune met de curly body shapes

succes

Senior Member

Standaard

spannend...

Ik zou hem ook niet zo pointy maken, maar eerder goed afronden, zoals de body.

Ben benieuwd hoe je het gaat doen
    -kop er af en een hele nieuwe,
    - stukken aanlijmen en wegzagen tot je de gewenste grootte hebt.

laat maar komen, altijd geïnteresseerd in een modificatie.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Dank voor jullie reacties. Jullie hebben een punt m.b.t. dat pointy. Ik vond het trouwens wel kunnen bij dit gitaartje, zoals je op de foto hieronder kunt zien. Maar ik kan ook nog wel een ronder ontwerp maken, ik denk dat ik dat nog wel even doe.

@Barno: de normale headstock was op zich niet lelijk, maar wel bovenformaat groot (groter dan een normale fender headstock, en dat bij zo'n kleine body)

@ Stijn: het wordt inderdaad stukken aanlijmen (ik heb nog wat essen reststukjes), plamuren en dekkend lakken.

Heeft iemand nog tips om de oorspronkelijke tunergaten (10mm)mooi dicht te maken? Mijn gedachten: vierkante stukjes van 11*11mm zagen en ze dan rond te snijden, tot ze goed passen.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noid Bekijk bericht
    Heeft iemand nog tips om de oorspronkelijke tunergaten (10mm)mooi dicht te maken? Mijn gedachten: vierkante stukjes van 11*11mm zagen en ze dan rond te snijden, tot ze goed passen.

kijk of je ergens bij een bouwmarkt iets van rondhout kan krijgen...

volgens mij moet 10mm rond wel te krijgen zijn.. en als het bijv 12mm rond is, boor je de gaten iets op en dan lijmen maar..

als je een draaibank hebt kan je zelf iets op maat maken.

succes!

@je

Senior Member

Standaard

Ja hoor, 10mm rondhout ligt gewoon in de schappen, en anders neem je een zakje 10mm deuvels mee...
    BTW leuke aanpassing! Ben benieuwd naar het vervolg want ik zit ook met zoiets.
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ziekdier Bekijk bericht
    kijk of je ergens bij een bouwmarkt iets van rondhout kan krijgen...

volgens mij moet 10mm rond wel te krijgen zijn.. en als het bijv 12mm rond is, boor je de gaten iets op en dan lijmen maar..

als je een draaibank hebt kan je zelf iets op maat maken.

succes!

@je
    ergens in een ander (vrij recent) topic hebben we hier ook diverse varianten besproken.
    Een mogelijkheid is om een gat van 10mm in een stuk aluminium (of iets anders hards) te boren en dan je stokje bij benadering in die richting te schaven/schuren en vervolgens dat stukje door het gat van 10mm heen timmeren. Aan de onderkant komt het er mooi rond uit.

Een andere mogelijkheid die langs kwam in dat topic was geloof ik om een proppenboor te kopen. Die maakt dus houtproppen. Ik weet even niet of 10mm te koop is maar ik dacht het wel. En dan heb je houtproppen waarbij je niet kops hout hebt (zoals met een deuvel) maar kun je dus op deze manier het hout zelfs uitzoeken dat het mooi klopt met de nerven in de headstock (dus even opletten als je het er in lijmt dat je de prop-nerven in dezelfde richting hebt zitten als de headstock).

En als het niet lukt, dan wil ik het ook wel even voor je maken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noid Bekijk bericht
    De tuners zijn 2 * 3 (dwz 3 links en 3 rechts), dus hier moet bij het herontwerp kop rekening mee gehouden worden. Op de foto hieronder zie je de oude tuners nog zitten. Die zijn ook 2 * 3, vandaar dat gat in het midden. De nieuwe tuners liggen er omheen en zijn een stuk lichter dan de Schallers die er nu op zitten.

Even een opmerking.
    Die nieuwe tuners die je er om heen hebt liggen kun je vrij gemakkelijk aanpassen.
    Schroefje losdraaien, tandwieltje eraf, "stokje" omdraaien, tandwieltje erop en schroefje er weer in.
    Dan heb je een 4 links 2 rechts setje en kun je de kop maken zoals je met stift hebt getekend.
    Heb dezelfde truc uitgehaald met vintage Gibson tuners, èèntje kapot en ik kon alleen de "verkeerde" krijgen.
    Dat was dus binnen twee minuten een goede...

Senior Member

Standaard

Nu ik nog eens naar de eerste foto kijk... volgens mij heb ik hier z'n broertje.
    In onderdelen in de schuur weliswaar, maar toch.
    Ik zal het wel even opzoeken en een foto maken.
    Als je dan reserve-onderdelen nodig hebt, pm me maar.
    Die van mij wordt toch niet functioneel, maar een reclame-object.

Edit: gevonden!
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 29 november 2009 om 18:09 Reden: foto bijgeplaatst

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten