Gelukkig dan maar dat ik het me eens af vroeg want hij stond al best een tijdje zo :')
"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix
Nog twee vragen over een "bewuste mismatch": Ik begrijp inmiddels dat een mismatch naar boven minder snel schade kan veroorzaken.
VRAAG 1: Concreet: een 4 Ohm uitgang van de buizenamp op een 8 Ohm speaker aansluiten. Maar.... Een 8 Ohm uitgang op een 16 Ohm speaker, is dat net zo'n "mismatch" of is die "erger"?
Ik vraag dit omdat ik met mismatch aan het experimenteren ben. SOMS levert het een geluidsverbetering op! En sommige versterkers kunnen een mismatch zoals hierboven omschreven prima aan, andere niet.
VRAAG 2: Waar ligt dat aan? Waarom kan amp 1 prima een mismatch aan en amp 2 niet?
te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info
Beste,
Ik heb een marshall jcm 900 combo.
Maar ik zou deze graag op een marshall 1960 A cabinet zetten, en op aansluiten. M'n combo heeft 2 speakeruitgangen. Je kan kiezen tussen 8ohm of 4(16) ohm. Hoe moet ik deze 2 versterkers dan aansluiten?
Hier de foto's :
![]()
![]()
Nog twee vragen over een "bewuste mismatch": Ik begrijp inmiddels dat een mismatch naar boven minder snel schade kan veroorzaken.
VRAAG 1: Concreet: een 4 Ohm uitgang van de buizenamp op een 8 Ohm speaker aansluiten. Maar.... Een 8 Ohm uitgang op een 16 Ohm speaker, is dat net zo'n "mismatch" of is die "erger"?
Ik vraag dit omdat ik met mismatch aan het experimenteren ben. SOMS levert het een geluidsverbetering op! En sommige versterkers kunnen een mismatch zoals hierboven omschreven prima aan, andere niet.
VRAAG 2: Waar ligt dat aan? Waarom kan amp 1 prima een mismatch aan en amp 2 niet?
te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info
Ik heb een vraage:
Ik heb een combo, een blues junior. Deze heeft een speaker van 8 ohm en nog een uitgang voor een externe speaker van 8 ohm. Maar moet ik dan de interne speaker ontkoppelen of niet, als ik er een cabinet van 8 ohm aanhang? Of moet ik, als ik de interne speaker niet meer zou willen gebruiken, een cabinet van 16 ohm nemen - of juist 4 ohm?
Favorieten/bladwijzers