Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 13 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 123
    Senior Member

Standaard

goh, een bouwer of hersteller die niet wil vertellen hoe hij iets doet, vind ik een beetje belachelijk eigenlijk. De tijd van atelier-geheimen is wel voorbij.

Ik heb het overlaatst nog meegemaakt met iemand. Hij had 'iets uitgevonden', maar omdat hij er 'jaren' aan had gewerkt, wou hij de samenstelling van het product niet geven. Maar hij had een probleem met iets anders aan de gitaar, ik had een ideetje over hoe het op te lossen, maar ik had geen zin om het hem uit te leggen.
    Ik vind openheid tussen collega's (want dat zijn we, we zijn geen concurrenten, vind ik) heel belangrijk, dan leer je elkaar dingen waar je nooit aan gedacht zou hebben.

Wil hij het niet vertellen, dan ga je naar een andere, waar je wel een goede verstandhouding mee kunt opbouwen.

Over de krasjes: misschien laat het schuurpapier korrels los, zodat je die mee ronddraait. Dat heb ik ook eens gehad, dat heb ik direct in de vuilbak gegooid, want daar is niets mee aan te vangen.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard Tot slot.

Nou heb ik niet zoveel ervaring met verschillende elementen maar ik durf toch wel te zeggen dat Tonerider elementen ontzettend fijn klinken. En dat voor het geld. Doordat ik beide elementen kan splitten is de gitaar zeer veelzijdig. Wanneer ik ze allebei split en de schakelaar in het midden zet benaderd het geluid het beroemde Strat middenstandje zeer dicht. Dus van scheur tot Fenderclean. Deze gitaar komt er dicht bij.

De gitaar blijft net als de eerste pannenkoek uitstekend op stemming. Dat ligt denk ik niet aan de iets duurdere tuners die ik gebruikt heb (deze gotohs zien er top uit en lopen heel mooi trouwens), maar wat mij betreft aan het kammetje. Dat is het laatste waar je op moet bezuinigen. Dit is de derde gitaar waar ik een Tusq van graphtech op heb gezet. Het klinkt goed en loopt goed zeker met een beetje potlood in de slots. Zou elke gitaarfabrikant maar de moeite nemen zo'n kammetje erin te zetten dan zou de wereld er weer een beetje beter uitzien. Ik weet dat er veel meningen zijn over topkammen maar zo'n dingetje van Graphtech kost nog geen tientje... Need I say more!

Waar ik ook niet op bezuinig zijn de potmeters en switches. Niet dat ik het allerduurste koop maar zeg maar de subtop. Geen gekraak, ruis, brom en andere ergernissen. En ook hier geld, voor een paar tientjes ben je klaar.

Voor dit project had ik wat meer tools ter beschikking dan de vorige keer. Op zich heb je maar een paar zaken nodig maar wat extra gereedschap scheelt je vaak veel tijd en moeite. Zo had ik de beschikking over een vandiktebank een vlakbank en de schuurmachine bij de meubelmaker. Verder een decoupeerzaag, bovenfrees, kolomboormachine (da's wel een luxe) en een Dremel. Vooral die laatste vind ik erg prettig. Eventjes het randje van de slagplaat bijwerken, de gaten voor de tuners of jackingang wat vergroten. Een Dremel is voor dit soort klusjes ideaal.

Maar het allerbelangrijkste is (allemaal in koor):

GEDULD!

Neem de tijd voor dingen. Houdt rekening met vertragingen. Ik heb ook een aantal keer moeten slikken of tot 10 moeten tellen. De foutjes kwamen op momenten dat ik te snel wilde.

Nou is gitaarbouw behoorlijk verslavend. Ook voor mij. Toch gaat de volgende weer even op zich laten wachten door tijd- en geldgebrek. Een uurtje is niks. Netjes de kopertape plakken bij het shielden en je bent zo anderhalf uur bezig. En wanneer je niet de allergoedkoopste hardware gebruikt ben je toch al gemakkelijk 400 a 500 euro verder. En met nog andere dure hobby's, een gezin met twee jongens en een derde op komst is het passen en meten. Nou heb ik stiekem al weer een maple topje onderweg vanuit Canada, mijn eerste pannenkoek is klaar om gepolijst te worden en wacht er een 45 jaar oude, 12 snarige Egmond op restauratie. Dus het bloed kruipt waarschijnlijk toch...

Nou heb ik veel verteld maar veel ook niet. Als er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust. Ik heb veel van het forum geleerd en opgedane kennis deel ik graag met anderen.

De belangrijkste tip voor de mensen die graag willen maar niet durven. Verzamel informatie en begin gewoon!!

Groet,

Ewoud.
    Laatst gewijzigd door Ewoud Kuijt; 16 september 2009 om 13:49

Standaard

re: buffing krasjes, ik denk dat het voornaamste probleem je polijstmiddelen zijn; of je gebruikt iets als micromesh (voor een hele gitaar enorm irritant/tijdrovend/vermoeind), of je schuurt heel goed schoonmakend met 1200, 1500, 2000, en gaat dan naar polijstpasta met een grote, profi flannel polijstwiel. Kun je zelfs met schuimrubber op de boormachine IMO niet evenaren; mij is het in ieder geval nog niet echt gelukt. Vandaar dat dat toch echt de volgende aanschaf wordt, qua gereedschap.

Senior Member

Standaard

Zeer mooi project! Die reparatie heb je ook mooi uitgevoerd.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    re: buffing krasjes, ik denk dat het voornaamste probleem je polijstmiddelen zijn; of je gebruikt iets als micromesh (voor een hele gitaar enorm irritant/tijdrovend/vermoeind), of je schuurt heel goed schoonmakend met 1200, 1500, 2000, en gaat dan naar polijstpasta met een grote, profi flannel polijstwiel. Kun je zelfs met schuimrubber op de boormachine IMO niet evenaren; mij is het in ieder geval nog niet echt gelukt. Vandaar dat dat toch echt de volgende aanschaf wordt, qua gereedschap.
    Zeer juist, dat is het geheim. Met de superlage dollar koers, zou ik hem nu aanschaffen (zonder de motor, die moet je in Nederland kopen):

http://www.stewmac.com/shop/Finishin...ing_Arbor.html

Don Grosh:

Standaard

je kan de motor ook bij stew kopen, je moet dan alleen een omvormer kopen bij bijv http://www.elektronica-online.nl/ type Omvormer 230V - 110V - € 69.00 inclusief BTW

Artikelnummer: X2.L.11359

Omvormer 230V - 110V , 500 Watt

de motor vcan stewmac is 375 watt dus 500 is zat genoeg. ik ga eind dit jaar ook één bestellen.

succes! mooie gitaar! de hals maak je niet zelf? ik weet precies waar je over hebt, geen geduld hebben, fouten maken, niet 100% tevreden zijn.. been there done that..

maar wat een leuke hobby is het toch!!!

succes!

@je

Standaard

Ja, een omvormer kan ook. Dank voor de tip. Kost wel extra natuurlijk (boven op de kosten van de motor).

Waar zie jij staan dat de motor van StewMac 375 watt is? Ik kijk denk ik niet goed? Alvast dank !

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    Ja, een omvormer kan ook. Dank voor de tip. Kost wel extra natuurlijk (boven op de kosten van de motor).

Waar zie jij staan dat de motor van StewMac 375 watt is? Ik kijk denk ik niet goed? Alvast dank !
    dat heb ik ze gevraagd, staat niet op de site. de motor kan iets langzamer draaien ivm met aantal Hz. maar dat schijnt te verwaarlozen te zijn.

ik denk dat de extra kosten voor het verzenden erg meevallen. die polijst machine kost natuurlijk wel wat om te verzenden maar ik vind de kosten bij stewmac sowieso nogal meevallen. je moet dan wel voor de dhl optie kiezen. kost vaak minder dan de Usps en is veel sneller ook nog. alleen die klote belasting he? boeven zijn het!!!

@je
    Laatst gewijzigd door ziekdier; 12 oktober 2009 om 08:04

Standaard

Dank @je. Ja, DHL. UPS etc zijn allemaal duur. Het beste wat je kan vragen is of ze je bestelling per gewone international postal service willen versturen. Duur iets langer (+/- 2 weken) maar is stukken goedkoper.
    Vragen of ze op het pakket "sample" willen zetten wil ook nog wel eens helpen de invoerkosten te beperken.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    Dank @je. Ja, DHL. UPS etc zijn allemaal duur. Het beste wat je kan vragen is of ze je bestelling per gewone international postal service willen versturen. Duur iets langer (+/- 2 weken) maar is stukken goedkoper.
    Vragen of ze op het pakket "sample" willen zetten wil ook nog wel eens helpen de invoerkosten te beperken.

nou marcel, ik heb nu een paar x iets besteld bij stewmac en beide keren waren de kosten met dhl lager dan met de gewone post, de USPS. de eerste keer heb ik zelfs nog gemaild of het wel klopte dat dhl goedkoper was dan de postal service. en dat klopte. bovendien had ik mijn bestellingen binnen 3 dagen in huis! zelfs 1 die ik op woensdag besteld had, had ik op vrijdag in huis! echt heel snel. en met de post moet je dat maar afwachten. kan wel 2 weken duren. of langer..

dat sample werkt misschien met kleine zendingen maar als je een polijstmachine laat opsturen weet ik niet of men daar in trapt... t'is te proberen natuurlijk..

@je

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten