Dan het frezen
Netjes frezen begint bij de mal. De eerste die ik gemaakt heb heb ik na veel twijfelen weggegooid. Hoe langer ik ernaar keek hoe meer ik ging twijfelen of ie wel goed was. Ik heb 'm overgetrokken van een bouwtekening die ik 1 op 1 heb laten uitprinten bij een printshop. Ik heb 'm zo precies mogelijk uitgezaagt met de decoupeerzaag en daarna de randjes helemaal vloeiend geschuurd. Dat is een heel precies werkje waar toch wel wat tijd in gaat zitten. Echter, doe je dat niet netjes dan ben je nog veel meer tijd kwijt om de body netjes te schuren. Elke onvolkomenheid in de mal wordt overgenomen op de body en die is veel moeilijker te schuren dan een mal van 8 mm MDF.
Om de mal niet te beschadigen heb ik een iets kleinere mal tussen de mal en de body geplaatst zodat het bitje de mal niet kan raken:
De hele zaak met dubbelzijdig tape geplakt op de body en frezen maar.
Ondanks dat ik heel voorzichtig kleine stukjes tegelijk freesde hapte de frees toch ineens in de nerf van het mahonie. Ik frees altijd linksom tegen de draairichting van het bitje maar de volgende keer zal ik dat soort overgangen van nerfrichting toch rechtsom doen. Gelukkig kon ik de ontstane beschadiging eruit schuren.
Toen ik de mal eraf wilde halen bleek ie toch wel erg goed vast te zitten. Veel kracht was nodig om 'm eraf te trekken. Gevolg:
Hier moest ik voor eerste keer toch wel zuchten. Ik kon terug naar de meubelmaker want dit valt moeilijk te fixen behalve door beschadigingen eruit te schuren.
Het proces van de omtrek van een gitaar frezen is al vaak getoond op dit forum dus daar ga ik geen foto's aan verspillen.
Morgen een tricky klusje: het frezen van de neckpocket.
Slaap lekker allemaal!
Favorieten/bladwijzers