Chique hoor. Erg vet zo met die hb's.
Ik zou idd de slagplaat aanpassen want dan is ie helemaal af.
Die achterkant ziet er ook mooi uit.
Chapeaux
Chique hoor. Erg vet zo met die hb's.
Ik zou idd de slagplaat aanpassen want dan is ie helemaal af.
Die achterkant ziet er ook mooi uit.
Chapeaux
Zo, voor ik met het hele verhaal begin eerst nog even een fotootje waarop je goed kan zien hoe de kleur is geworden:
Dan nu het begin.
Het eerste klusje was gelijk iets waar ik toch wel wat tegenop keek. Het verlijmen van de 2 delen van het topje. Daarvoor heb ik een stuk aanrechtblad genomen, aan beide zijden 3 sleuven gemaakt en voor elke kant een verschuifbaar latje met 3 vleugelmoeren:
Ik schuif de latjes zover naar binnen dat de twee helften als een tentje tegen elkaar staan. Dan draai ik de vleugelmoeren aan, smeer de lijm in de openstaande naad en duw beide helften naar beneden. Dit alles fixeer ik met wat andere balkjes en lijmklemmen:
De eerste keer ging gruwelijk fout. Na 24 uur drogen zag ik dat de ene helft hoger zat dan de andere. Een lijmnaad met een opstaand randje dus. Ik heb 'm toen maar op de naad doorgezaagd met de decoupeerzaag, de randen met de bovenfrees weer helemaal recht gemaakt en het opnieuw geprobeerd. De tweede keer was het bijna goed en wist ik dat het wel netjes zou worden na het schuren.
Job done.
Geleerd:
Je kunt bijna alle foutjes weer repareren als je er maar de tijd voor neemt. Je krijgt achteraf spijt wanneer je het niet doet.
Tweede stap.
Toen de body uitgezaagd. Eerst de mahonie body. Net langs het randje gezaagd waarbij op een punt het hout iets begon te splinteren. Natuurlijk net voorbij de oficiele rand:
Ik dacht: moet ik hier iets aan doen? Wanneer je dat denkt dan moet je het zekere voor het onzekere nemen en dat gedeelte dichtsmeren met kneedbaar hout of porienvuller. Zo gezegd, zo gedaan. Ben achteraf blij het gedaan te hebben want er is niks meer van te zien.
Toen ook het topje uitgezaagd:
Daarna heb ik ze even op elkaar gelegd:
Zo krijg je toch wel een beetje een idee hoe het gaat worden en mijn hart begon hier toch iets sneller te kloppen.
Hierna snel de Titebond erbij gepakt, het mahonie ingesmeerd en met alle klemmen en balkjes die ik kon vinden de zaak op elkaar gelijmd:
Dit is wel even oppassen want de top gaat iets schuiven tov van de rest. Alle klemmen eerst erop zetten en dan een voor een een beetje aandraaien tot alles helemaal vast zit.
Tip haal gelijk zoveel mogelijk overtollige lijm weg met een nat doekje. Dat voorkomt een hoop extra werk wanneer alles is opgedroogd.
Als laatste ben ik even naar de plaatselijke meubelmaker geweest. Ik mag van de jongens daar even gebruik maken van hun vandikte schuurbank. Wat een machtig mooi apparaat is dat. In 2 minuutjes bespaar je misschien wel een uur schuurtijd met de hand. De top is gelijk helemaal vlak en de lijmnaad is al bijna niet meer te zien.
Op naar de volgende klus.
Wat een erg mooie plank
![]()
Dan het frezen
Netjes frezen begint bij de mal. De eerste die ik gemaakt heb heb ik na veel twijfelen weggegooid. Hoe langer ik ernaar keek hoe meer ik ging twijfelen of ie wel goed was. Ik heb 'm overgetrokken van een bouwtekening die ik 1 op 1 heb laten uitprinten bij een printshop. Ik heb 'm zo precies mogelijk uitgezaagt met de decoupeerzaag en daarna de randjes helemaal vloeiend geschuurd. Dat is een heel precies werkje waar toch wel wat tijd in gaat zitten. Echter, doe je dat niet netjes dan ben je nog veel meer tijd kwijt om de body netjes te schuren. Elke onvolkomenheid in de mal wordt overgenomen op de body en die is veel moeilijker te schuren dan een mal van 8 mm MDF.
Om de mal niet te beschadigen heb ik een iets kleinere mal tussen de mal en de body geplaatst zodat het bitje de mal niet kan raken:
De hele zaak met dubbelzijdig tape geplakt op de body en frezen maar.
Ondanks dat ik heel voorzichtig kleine stukjes tegelijk freesde hapte de frees toch ineens in de nerf van het mahonie. Ik frees altijd linksom tegen de draairichting van het bitje maar de volgende keer zal ik dat soort overgangen van nerfrichting toch rechtsom doen. Gelukkig kon ik de ontstane beschadiging eruit schuren.
Toen ik de mal eraf wilde halen bleek ie toch wel erg goed vast te zitten. Veel kracht was nodig om 'm eraf te trekken. Gevolg:
Hier moest ik voor eerste keer toch wel zuchten. Ik kon terug naar de meubelmaker want dit valt moeilijk te fixen behalve door beschadigingen eruit te schuren.
Het proces van de omtrek van een gitaar frezen is al vaak getoond op dit forum dus daar ga ik geen foto's aan verspillen.
Morgen een tricky klusje: het frezen van de neckpocket.
Slaap lekker allemaal!
Misschien handiger om de mal op de body te schroeven i.p.v. met dubbel klevend tape te plakken. De schroeven uiteraard op de plaatsen waar later de pickup komt en neckpocket.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Ook voor de neckpocket heb ik eerst een mal gemaakt. Dit volgens een methode die ik een aantal jaar geleden (misschien wel hier) op het internet heb gezien.
Eerst neem ik een stuk mdf. Daar zet ik een winkelhaak op en trek een mooie streep precies haaks op de zijkant. Dan leg ik de hals op de middenstreep en lijn 'm uit mbv twee kleine balkjes en een grote geodriehoek:
De geo centreer ik tussen de balkjes en dan draai ik het geheel totdat de middenlijn van de geo precies op de centerline van de mal ligt. Als de lijn van de mal dan ook het midden van de hiel van de hals raakt dan zit je goed.
Dan heb ik een paar dunne latjes met tape om de hiel van de hals geplakt en de hals verwijderd. Bovenfrees erop en het lagertje langs de latjes laten lopen. En zie daar, de mal is klaar.
De mal op de gitaar en frezen maar. Resultaat:
Nog even de hals erin en met de brug en twee snaren controleren of de zaak goed recht zit:
Na controle zag ik dat de brug ongeveer 2mm naast de lijmnaad van de top uitkomt. Niemand die dat gaat zien.
Weer een klusje geklaard. Zo direct de rest van het freeswerk.
Ik realiseer me net dat je bijna dezelfde gitaarbody hebt gemaakt als ik (afgezien van de hardware en afwerking) en ik heb hier echt veel tips gezien hoe ik het beter had kunnen doen.
Je hebt een pracht van een pannenkoek gebakken, chapeau! Ik kan niet wachten op het lakproces!
Stay tuned. Er komt nog meer!!
Favorieten/bladwijzers