Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 55 EersteEerste ... 12202122232432 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 544
    Senior Member

Standaard

Joh! Je slaat een keertje over, en je staat alweer op de volgende pagina!

Maar we zijn weer van de partij, met een paar leuke plaatjes... Om te beginnen wilde ik wel eens weten of die stemschroeven nou een beetje bij (en op) die kop passen:

Ach, welja... Toch?

Vervolgens met een 12mm-frees het uiteinde van de truss rod weer blootgelegd:

Er moet nog een plaatje overheen. Niet al te fancy, gewoon een simpel parabooltje of zo, lijkt me goed genoeg. Komt nog.
    En dan de randjes voor de stukjes binding overdwars, langs de puntjes. Met de hand, met de beitel. Lekker mieren, en oppassen dat je niet per ongeluk een houtsnipper te veel meeneemt.

Dat is de brede kant, en dan om de hoek dus nog een smal randje voor het zwart-wit-zwart. Het puntje ziet er dan uiteindelijk zo uit:

Het betere hoekjes- en randjesfetisjistenwerk

En dan aan de kant van de hals dus van hetzelfde nog een keer. Daarbij heb ik per ongeluk de brede kant aan de andere kant bedacht dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maar dat kwam wel weer goed uit, want dat was de kant die ik alleroorspronkelijk mooier vond. Maar die we hadden afgekeurd omdat dat met de hals niet netjes uit zou komen. En toen ik hem alsnog op die manier inkraste, bleek het uiteindelijk toch die kant om wel te passen!
    Vraag niet hoe het kan, maar... profiteer ervan!

Verder de bindingsstrookjes voor de body glad gemaakt en voorbereid op het buigen, dan kan er met een beetje geluk de volgende les al wat op zijn plek worden geplakt!

Alleen valt volgende week weer uit, vanwege wederzijdse andere plannen, dus ik vermoed dat ik bij de volgende update weer een pagina verder moet gaan zoeken...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Standaard

Shit man, hoe hou je het uit??? Ik had al zeker een half jaar willen spelen op die gitaar.

Ik vind die randjes fantasisch om te zien. Alsof je de binding al als een soort hollow-man ziet zitten
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Mooie stemknoppen Woml !! Ik sta iedere keer weer verbaasd van de precisie waarmee je te werk gaat.

Maar ... ik ben eigenlijk wel net zo ongeduldig als Aaron

Senior Member

Standaard

En jawel hoor, ik stond alweer halverwege de tweede pagina. Wat wordt er hier eigenlijk gruwelijk veel gebouwd!
    Dat belooft wat voor de volgende keer... Want ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat gaat weer een hele tijd duren. Volgende les is *zoekt alvast dekking voor mogelijke stortvloed aan reacties vol medeleven en ongeduld* op 6 juli...

Maar vandaag heb ik in ieder geval weer wat kunnen doen. Om te beginnen waren de bindings zo ver dat ze in vorm gebogen konden worden. Even recapituleren welke waar terecht moet komen, de taille buigen met het buigijzer, en de rest voor het gemak maar even semi-geautomatiseerd:

En terwijl die rustig in hun definitieve vorm gedwongen worden, gaan wij ons bezig houden met de hals. Om te beginnen moeten we maar eens rustig uitvogelen hoe de halshoek er uit moet komen te zien. Als je uitgaat van een hals met een tong die boven het bovenblad komt, die een bepaalde dikte heeft, en daarop een toets, en daarop frets, en daarboven wat ruimte, en dan een snaar, en verder een brug met een bepaalde hoogte, dan kun je op basis daarvan uitmeten dat de halshoek (in mijn geval) uitkomt op 4.5 graden.
    Vervolgens moet dat heel netjes aan het eind van de nek worden afgetekend, en dan heel netjes afgezaagd en vlak geschaafd.

Deze hoek is dus aan allerlei mogelijke kanten niet recht. Maar als het goed is, klopt het straks aan alle kanten...

En nu is het weer een kwestie van geduld. Heel veel geduld. Ik heb ook geen huiswerk meegekregen, dus geen tussentijdse updates, vrees ik. Misschien dat ik de komende maand een nieuw eigen project weet op te starten, maar hier ligt het voorlopig even stil.

Senior Member

Standaard

Dat valt me nog mee! Niet eens teruggezakt naar pagina 3!
    In de tussentijd heb ik thuis nog wel geprobeerd iets te fabrieken. Ik had nog een restje over van de toets, en daar konden nog wel een paar plaatjes uit:

Of ze gaan passen, dat moeten we nog zien. Ik heb ze maar zo groot mogelijk genomen, dan kunnen ze altijd nog kleiner.

Deze lijkt alvast niet onaardig te passen. Ruimte zat voor een schroefje, of twee of drie. Alleen dat hielkapje is nog even de vraag. Nouja, en anders moet die nog eens over. Je zou niet zeggen dat het hetzelfde stuk hout is als de toets, maar het plaatje heb ik al helemaal glad gepoetst.

Verder een begin gemaakt met het plakken van de binding. Er is nog niet zo veel aan te zien, maar door het plakband heen krijg je wel een beetje een idee van waar het heen gaat:

Het wordt nog wel een hele puzzel hoe het allemaal moet gaan passen in de hoekjes, wat er allemaal recht en scheef en in welke volgorde moet, maar dat is van later zorg. Voorlopig kunnen we weer een paar weken vooruit.

Senior Member

Standaard

Puzzeltijd!

Of, in ieder geval, randjes- en hoekjestijd! Nadat ik alle tape weer had verwijderd, eerst aan de onderkant het uiteinde netjes recht gemaakt.

Hier moet uiteindelijk een stukje been tussen komen te zitten, om de draad van het staartstuk overheen te laten lopen. Ebben had ook gekund, maar om een of andere reden heb ik een voorkeur voor been.
    Verder het tweede dwarsstukje van de binding (langs de hiel van de nek) op zijn plek geplakt, en dan een heleboel priegelen, passen en meten, om de boel mooi te laten aansluiten. Het zwart/wit/zwarte randje schuin, zodat hij aansluit op de zijkant, maar het hout weer recht, zodat het hout van de zijkant daar weer netjes langs loopt, en dan moet dat in de hoek weer schuin, om (hopelijk) straks netjes een verstekje te kunnen maken met het hout van de binding in de cutaway, ...

Kortom: eindeloos gemier in de marge!

Van dat werk... En uiteindelijk moet het ongeveer hierop gaan lijken:

Even een nog closere close-up, voor de duidelijkheid:

Dus: blauw = recht, rood = verstek. En hopelijk zie je straks niet meer dat ik er hier en daar net een tikje naast heb geprikt.
    En voor de oplettende kijkers: het andere hoekje (dat er in dit plaatje af is gevallen) is inderdaad niet zo netjes uitgepuzzeld, want daar komt straks de nek overheen, dus daar zie je weinig tot niks meer van.
    Volgende week de bochtjes van de cutaway en de twee grote lappen langs de andere zijkant? Ik vraag me af of dat gaat lukken...
    Laatst gewijzigd door Woml; 14 juli 2009 om 09:31

Standaard

Wauw! Ik zou daar alleen het geduld voor kunnen opbrengen tegen betaling.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

indrukwekkend!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Wauw! Ik zou daar alleen het geduld voor kunnen opbrengen tegen betaling.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten