Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 32 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 318

Discussie: Impedantie FAQ

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Je hebt het prima gedaan! Gewired op 16 Ohm.
    Mooi!

De kabels heb ik overigens nog iets beter weggewerkt met tiewraps zodat ze nergens tegenaan kunnen trillen.

Mijn JMP/G12M-25 Blackbacks cab ligt op dit moment op de werkbank om de input aan de bovenkant te maken ipv helemaal onderaan... Wie dat verzonnen heeft???

Ik zal morgen eens een foto maken van m'n full stack

Bl44t44p
    Guest

Standaard

Hey, vergeef me als dit al eens gevraagd is, maar die search op dit forum werkt zo ontzettend ruk (geen van mijn zoektermen worden opgenomen blabla) dat ik mijn vraag maar eventjes hier stel.

Ik heb een ENGL top met 2x4, 2x8 en 1x16 Ohm output. Vanuit praktisch oogpunt (vervoer) spelen de gitarist en ik uit mijn band zo nu en dan op aanwezige cabs van zalen/andere bands/whatever. Een Marshall 1960A kom ik als de meest gebruikte cab ter wereld (denk ik zo?) dan ook regelmatig tegen, en zoals bekend heeft deze op mono een 4 en 16 Ohm output. Als ik die keuze heb, waar zou ik hem dan, met het oog op 'het beste geluid voor een liveshow', op moeten zetten? Ik lees allerlei dingen over "flubberen" en "verzadiging", hoe moet ik zoiets zien?

Iets anders trouwens: die stereo optie op een 1960A. Welke andere toepassing zou dat kunnen hebben dan een stereo bekabeling in bijv een rack poweramp?

Bl44t44p
    Guest

Standaard

Niemand?

10 tekens

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bl44t44p Bekijk bericht
    Als ik die keuze heb, waar zou ik hem dan, met het oog op 'het beste geluid voor een liveshow', op moeten zetten?
    16 Ohm, dan is de stroom een stuk lager. Tenzij je 4 Ohm beter vind klinken, dan zet je 'm daar op!

Iets anders trouwens: die stereo optie op een 1960A. Welke andere toepassing zou dat kunnen hebben dan een stereo bekabeling in bijv een rack poweramp?
    Geen... De speakers zitten in dezelfde ruimte en er is te weinig afstand tussen links en rechts, dus 'stereo' in zo'n kast is niets meer dan een marketing praatje...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling Bekijk bericht

n00bvraag: waarom zou je de middelste twee 'kolomen' bedraden? Die staan (als ik het goed begrijp) niet in verbinding met de jack, en dus(???) komt er geen signaal doorheen?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hole Bekijk bericht
    n00bvraag: waarom zou je de middelste twee 'kolomen' bedraden? Die staan (als ik het goed begrijp) niet in verbinding met de jack, en (dus???) komt er geen signaal doorheen?
    Ehm, anders kan er geen stroom 'lopen'?

Op de - van een electrisch apparaat loopt ook geen stroom, maar als je die weg laat kan de + ook nergens heen

Weet je wat: laat de technisch beter onderlegde mede-forumgebruikers dit maar beantwoorden!

Senior Member

Standaard

Ehm, anders kan er geen stroom 'lopen'?

Op de - van een electrisch apparaat loopt ook geen stroom, maar als je die weg laat kan de + ook nergens heen
    Ja, maar bij een electrisch apparaat gaat de -/- er ook weer "uit" via een draadje/stekker. Bij deze niet...(maar wat ik al zei: n00b)

Weet je wat: laat de technisch beter onderlegde mede-forumgebruikers dit maar beantwoorden!
    Nou..hele opgaaf om mij dit uit te leggen hoor...dat gaat niet lukken

Bl44t44p
    Guest

Standaard

16 Ohm, dan is de stroom een stuk lager. Tenzij je 4 Ohm beter vind klinken, dan zet je 'm daar op!
    En "stroom stuk lager" betekent dat ...?

(noob, I can't help it)

Senior Member

Standaard

En "stroom stuk lager" betekent dat ...?

(noob, I can't help it)
    100 @ 16 Ohm levert een stroom van 2.5 Ampere @ 40 volt op.
    100 @ 4 Ohm levert een stroom van 5 Ampere @ 20 volt op.

bron

Mij is altijd verteld een zo laag mogelijke amperage te gebruiken omdat dat verlies zou voorkomen, maar de onderbouwing daarvan ken ik niet.

Senior Member

Standaard

100 @ 16 Ohm levert een stroom van 2.5 Ampere @ 40 volt op.
    100 @ 4 Ohm levert een stroom van 5 Ampere @ 20 volt op.

bron

Mij is altijd verteld een zo laag mogelijke amperage te gebruiken omdat dat verlies zou voorkomen, maar de onderbouwing daarvan ken ik niet.
    Ik betwijfel of het verschil in geluid hoorbaar dan wel significant beter/slechter zal zijn. Maar even de 'onderbouwing':
    Verlies in een kabel kun je berekenen (of liever: benaderen) door een formule waar oa de variabelen U (spanning) en A^2 (amperes in het kwadraat) in voorkomen. Dus, bij gelijk vermogen (P, in Watt) kun de verhouding van vermogensverlies-verschil (wat een woord) bepalen. Dit dan een factor, dus zonder eenheid:
    P = UxI = 40V x 2.5A = 100W
    Vermogensverlies factor: 40x2.5^2=250
    P = UxI = 20V x 5A = 100W
    Vermogensverlies factor: 20x5^2=500

Dus heeft 4Ohm: 500/250=2x zoveel verlies als 8 Ohm. Bij 16Ohm is het verschil (10*10^2)/250=4x. Echter is het vermogensverlies (door warmte etc.) een fractie van het totaalvermogen. Stel het is 1% (en dat is denk ik al hoog ingeschat): of je nu 1W of 4W kwijtraakt op een 100W buizenamp maakt niet zo gek veel uit . Dat verschil hoor je eenvoudigweg niet (bereken het verschil in dB's maar als je er zin in hebt, dat komt op een paar honderste dB uit ofzo).

Over het 'kolommen bedraden': Zie een draden eens als een waterleiding, stroom als de hoeveelheid water en de speakers als zo'n ouderwets waterrad:
    Het water moet door kunnen stromen langs alle 4 de raderen op. Wanneer ze allemaal achter elkaar staan (in serie) en 1 rad stil staat (speaker niet aangesloten is), doen de andere 3 ook niks: het water (de stroom) is namelijk geblokkeerd. De Plus is dan de aanvoer van water, en de Min de afvoer van water van de raderen. De jack is dan de 'aan- en afvoer' in 1 (twee waterleidingen naast elkaar).

Edit:
    Voor de technisch onderbouwde mierenneukers onder ons (): bij elektriciteit stromen de elektronen eigenlijk van de min, naar de plus en niet andersom, aangezien een elektron negatief geladen is.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 3 juli 2009 om 16:31

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten