Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 38 van 76 EersteEerste ... 28363738394048 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 371 t/m 380 van 752

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Hey Barno,

Thx voor de tips. Sowieso was ik niet van plan om te 'keunekloten' (lekker toch soms, dat Westvlaams ) met de hals.
    De stukken hout die ik op het oog heb voor de body zijn iets van een 45mm dik en al netjes gevlakt, dus dat is al een 2 à 3 mm dikker dan een conventionele tele dacht ik ? Ik twijfel ook nog om een topje er op te lijmen om het ceder wat te beschermen.
    Een headstock moet ik nog ontwerpen, dat blijkt een lastiger klus dan ik had vermoed, maar ik ga zeker rekening houden met de grootte. Ik weet nog niet of het 3x3 of 6x1 wordt.
    Ik was van plan om de hals in de body te laten komen ter hoogte van de zestiende fret, een centimeter dieper zou betekenen dat hij er nu ongeveer rond de vijftiende zou ingaan, wat best nog te doen is. Ik ga toch maar zelden voorbij fret nummer 17.
    Qua tuners was ik van plan om gewone Gotohs te gebruiken, ik ga ervanuit dat die niet al te zwaar zijn. Ultralights van Hipshot zijn ook een optie, maar die zijn me wat te duur
    Nogmaals bedankt!
    Esdoorn is redelijk zwaar, mahonie valt mee, maar je moet echt op tuner keuze letten: ik gebruik voor electrisch so goed als nooit full size tuners, liefst een van de mini varianten. Verder: balans heeft ook veel met body design re maken. Er zijn genoeg wrc en spruce bodies die prima in balans zijn. Kijk naar de rick turner Renaissance modellen of de spruce Parker fly. Of een akoestische gitaar, weegt ook weinig.

Senior Member

Standaard

@ jan, ik heb je foto's nog eens bekeken, en het kan zijn dat je een lichte hals hebt, omdat het hout heel brede jaarringen heeft: veel 'voorjaarshout', weinig 'najaarshout'.
    het voorjaarshout wordt tijdens de zomer aangemaakt om de sapstroom in de boom te laten circuleren, dus met veel vaten in, terwijl in de winter deze sapstroom stilvalt, en de laatste stuipstrekking van die boom dus een heel dens/compact 'hout' voorbrengt, voordat de groei helemaal stilvalt.

Als je een meer regelmatiger stuk hout zal vergelijken zal je waarschijnlijk merken dat het zwaarder is, en naar mijn mening stabieler, ivm trekken.

En over de viool toets: deze wordt enkel uitgeholt aan het stuk dat uit de hals over het klankblad steekt, dat heeft enkel te maken met gewichtsbesparing, en gaat zelfs ten koste van de stevigheid. (duw daar maar eens op)

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

En over de viool toets: deze wordt enkel uitgeholt aan het stuk dat uit de hals over het klankblad steekt, dat heeft enkel te maken met gewichtsbesparing, en gaat zelfs ten koste van de stevigheid. (duw daar maar eens op)

s
    De toets van een viool wordt vaak zelfs tpv het lijmvlak uitgeholt om gewicht te besparen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Esdoorn is redelijk zwaar, mahonie valt mee, maar je moet echt op tuner keuze letten: ik gebruik voor electrisch so goed als nooit full size tuners, liefst een van de mini varianten. Verder: balans heeft ook veel met body design re maken. Er zijn genoeg wrc en spruce bodies die prima in balans zijn. Kijk naar de rick turner Renaissance modellen of de spruce Parker fly. Of een akoestische gitaar, weegt ook weinig.
    +1 voor de mini tuners, ik gebruik ook liefst zoiets (meestal van gotoh), ook al omdat ik het classy vind uitzien.
    Mijn model is niet topzwaar maar heb er nu een gebouwd met esdoorn hals/ ebben toets en sperzel locking tuners (zwaar), het is nog te doen maar wel er is nu wel een begin van topheavy te voelen.

Senior Member

Standaard

@ oigun:
    dus die viool toets zou enkel aan de randen gelijmd zijn dan? Waarom niet natuurlijk. Een buis is soms steviger dan zijn volle variant ...

Dat ga ik eens uitzoeken.

s

Senior Member

Standaard

zoiets dus:

Het wordt niet bij alle violen gedaan maar ik heb het al een paar keer gezien.

Senior Member

Standaard

haja, dat had ik al in gedachte.

Doet dat nog iets meer dan enkel het gewicht reduceren, zo'n tone-chamber???

De hals resoneert dan toch op een andere manier?

s

Senior Member

Standaard

Stijn ik weet niet wat het precies met de klank doet. Mijn dochter kreeg vioolles van de dochter van een vioolbouwer. En als zij les kreeg keek ik wel eens mee, hij legde mij toen uit dat het om gewichtsbesparing ging ik heb niet gevraagd wat het met de klank doet. Ik heb wel een paar violen gerepareerd en laatst een nieuwe toets op een viool gezet en daar braaf een holletje in gemaakt.

Senior Member

Standaard

Ik heb toevallig deze link gevonden : een redelijk wetenschappelijk benadering over de 'mechanische' eigenschappen van hout (aaronstonebeat, knock yourself out )
    Door het getal na de 'ch' in de link te veranderen, heb je ook toegang tot de andere hoofdstukken.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Door het getal na de 'ch' in de link te veranderen, heb je ook toegang tot de andere hoofdstukken.
    Je kan ook in de root duiken voor een index:
    http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr113/
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten