Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 58

Discussie: Stalen gitaar

Senior Member

Standaard

Hey hier kan je ook wat info vinden over Alu gitaren.
    en hier de link dan:

http://www.alumisonic.com/
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Hier het resultaat wat ik tot nu toe bereikt heb.

Senior Member

Standaard

wauw, dit zit er echt niet mis uit, is het nu ijzer? of RVS? wat voor neck komt er op, zelf gemaakte ook? en heb je ook nog wat stappen van tijdens het bouwen?
    doe zo voort!
    no life without music

Standaard

Ja dat ziet er goed uit, waarom maak je hem niet af? Dat sommige stukken gebogen zijn kan ook bijdragen aan de relic look natuurlijk.

Ik had ook nog een vraag over de brug van een tele, kan ik ook een tele brug kopen waar de snaren niet door de body hoeven? Dat ze achter de brug vastgemaakt kunnen worden? Of moet ik dan afwijken van een orginele tele brug?

Standaard

Die bestaan. Ik ben op het moment een tele aan het bouwen met zo'n brug; geen idee of het een merk is, ik heb 'm gekregen en er staat niets op.
    Fender heeft ergens in de jaren '50 zelf toploader tele's gemaakt, naar verluidt vooral uit kostenoverwegingen en gemak van produktie; daardoor hebben ze een cheapo image gekregen. Maar menige kenner (neus eens rond op tdpri) zal het tegendeel beweren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door UNIMOG Bekijk bericht
    Ja dat ziet er goed uit, waarom maak je hem niet af? Dat sommige stukken gebogen zijn kan ook bijdragen aan de relic look natuurlijk.

Ik had ook nog een vraag over de brug van een tele, kan ik ook een tele brug kopen waar de snaren niet door de body hoeven? Dat ze achter de brug vastgemaakt kunnen worden? Of moet ik dan afwijken van een orginele tele brug?
    Ik heb voor een imitatie brug van Boston gekozen, daar heb je de keuze om de snaren bovenlangs of door de body te doen. Zelf kies ik voor het laatste.

Ik denk er hard over na om nog een laatste poging te wagen, en wéér vanaf 0 te beginnen, mocht ik dat gaan doen, en die kans zit er zeker in, mag je van mij deze body hebben (die ik als 2e gemaakt heb).

@pueblo: de eerste is van blanke staalplaat, de 2e is gegalvaniseerd plaatstaal.
    Voor de neck ga ik net als UNIMOG voor een "bestaand" halsje, via MarktPlaats o.i.d..
    Mocht ik idd die 3e body gaan maken, zal ik stap voor stap foto's gaan maken, en mijn topic wat ik destijds gestart ben weer nieuw leven in blazen.

Standaard

Oke, dus ik ben niet verplicht om "string-trough" dinges te doen. Moet ik dan elke keer de brug ervan af halen, bij het vervangen van de snaren? Of kun je dat op een of andere manier erachter haken.

Als ik voor zo'n topload kies ga ik sowieso een versteving in het midden aanbrengen. Die string-trough is voor mij nog te uitdagend, want ik wil het graag zelf doen, zonder hulp van anderen.

Standaard

Aldus:

Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Ik snap em.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spirit Bekijk bericht
    Dat projectje hier op het forum was van mij, en ik kan je zeggen dat het bijna niet te doen is.

Ik heb nu 2 on-afgewerkte bodies liggen, de eeste (zeg maar het prototype) was helemaal een mislukking, de 2e is redelijk gelukt, maar het valt idd niet mee de (1mm)plaat recht te houden. Doordat je de omtrek van de gitaar last, krimpt deze, het midden van de plaat krimpt niet, en gaat dus bol/hol staan.
    Ook het vlak houden van de body valt niet mee, hij tordeerd als het ware. Dit is weer te voorkomen door de body op te spannen op een zware plaat, maar dan nog.

Om de body weer vlak te krijgen, zal je na het lassen de lasnaden weer op moeten rekken, of de binnenzijde laten krimpen. Dit laatse wil ik nog een keer proberen, als het niet lukt gaan beide bodies de schrootbak in.

Mocht je het toch willen proberen, wens ik je veel succes, en ben ik benieuwd naar het resultaat.

Ik zal proberen binnenkort wat foto's te posten.

btw, ik las al 20 jaar en heb de nodige ervaring, diploma's en certificaten op las gebied, daar zal het dus niet aan liggen.

Is het niet wat om de rest eerst te verhitten zodat het verschil niet zo groot is? Ik heb geen verstand van lassen enzo dus misschien kan het ook niet.
    Intressant onderwerp dit.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten