Oorspronkelijk geplaatst door
ghk123
Hoi Henri,
Lijkt me een combi van:
a. oppakken van bijgeluiden door de Crybaby Wah oppakt
b wellicht een aardelus
c de Engl switcher die de voeding vande analoge pedalen beinvloed.
Hierbij een aantal vragen en suggesties.
1. Zonder Crybaby dus geen brom. Is de Crybaby True Bypass? De spoel in de wah pakt makkelijk bijgeluiden en kunnen ook doorgegeven worden, ook als het pedaal uitstaat en niet true bypass is.
CryBaby is niet TB, met de Roland adapter geen probleem.
2. Heb je de brom alleen op 1 plek of op verschillende plekken? Ik heb bv thuis op 1 plek een verschrikkelijke brom door een halogeen verlichting die bij de benedenbuur staat. Een halogeendimmer is een heerlijke geval voor een wah-pedaal met spoel (zoals de crybaby, WH-10 niet als ik het goed heb)) Ander voorbeeld: in 1 oefenruimte hebben alle versterkers (bas, gitaar, zang) een hoogfrequente piep. Oorzaak? Geen idee maar het heeft geen zin om de oorzaak in de installatie te zoeken.
Heb het op 3 verschillende stroomgroepen zonder dimmers/halogeen/TL geprobeerd. Ook in de oefenruimte hetzelfde probleem.
In de muziekzaak waar ik de adapter gekocht had, heb ik het op 2 transistorbakken en een Bogner Alchemist combo getest.
Geen probleem op de transistor amps maar op de Bogner was wel wat brom maar niet zoveel als thuis.
Ik kreeg vervolgens een andere OneSpot mee maar thuis weer hetzelfde probleem op beide amps (JVM + JCM).
3. Heb je alle 230 v punten (dus voedingen en versterker) aangesloten op 1 punt uit de muur?
Heb van alles geprobeerd, verschillende groepen, etc.
4. Gebruik je alleen de Marshall JVM of staat het ook doorgelust naar andere versterkers?
Op beide afzonderlijke amps hetzelfde probleem.
5. Heb je geprobeerd 1 van de stekkers om te draaien? Niet alle transformatoren zijn goed gebalanceerd (inclusief je versterker!) en kunnen zo brom veroorzaken. Omdraaien kan dan soms helpen
Ook hiermee heb ik veel geëxperimenteerd; geen sjoege.
6. Een buffer, zoals bv. in een standaard Boss of Ibanez-pedaal kan het probleem verminderen, is echter symptoom bestrijding. De Maxon OD808 is bij mijn weten true Bypass en werkt dus niet als buffer.
De Crybaby heeft blijkbaar een slechte buffer. Van de OD808 weet ik het niet.
Maar als ik de wah wegliet en alleen de Korg en de OD808 op de OneSpot aansloot was er geen brom
7. Verder nog een ander geintje. De Replifex input is bij mij een raar geval: veroorzaakt soms een brom als de plug er iets te ver inzit.
Als ik de OneSpot direct op de Dunlop aansloot was het probleem er ook.
Dus aan de Replifex ligt het niet.
8. Analoge en niet analoge apparaten zoals delay en switchers op 1 voeding is in mijn ervaring vragen om problemen. Aparte en schone voedingen is dan een zekere oplossing i.p.v. in de pedalen allerlei filters/ontstoringen in te bouwen.
Dan is de oplossing die ik nu heb de beste: Rocktron adapter voor de Replifex, Roland adapter voor de pedalen, telefoon adapter (ik dacht 140 mA) voor de Z12.
Maar dat is niet wat ik wil horen.
Een oplossing (?)
Zowiezo Crybaby true bypass maken.
Gaan we misschien nog wel 's doen.
1. Goedkoop en geen 230V voor je neus
- De Engl switcher op een aparte voeding, deze heeft 300 mA nodig.
Heb ik op een oude 140 mA telefoon adapter zitten nu; gaat prima.
- Verder pedalen in daisychain op een andere voeding. Twee 9V. lijnen naar je pedalboard en de pedalen in daisychain
Ik heb een extra 230V aansluiting in de case gemaakt voor de voeding v.d. Z12. Ik heb ook idd overwogen om een 9V lijntje erbij te maken maar vond dit (tijdelijk) makkelijker.
2. Beter maar 230 V voor je neus
- Mooier is ieder pedaal zijn eigen voeding. Goedkope oplossing (70 euro bij Thomann) voor een gestabiliseerde voeding met geïsoleerde outputs is de Artec, wel max 100mA per output, genoeg voor pedalen. De pedalen hebben dan mooi hun eigen stroombron hebben.
- Aparte voeding voor de Engl (Artec trekt dit ook niet)
Dit is in principe de oplossing die ik nu al heb maar ik had gehoopt alles (behalve de Rocktron) met 1 adapter via de phantom power v.d Replifex te kunnen doen.
Ik heb ook een BOSS FC-50 en deze had ik ook gevoed met de Roland adapter via de phantom power v.d. Replifex.
Ik had de 9V aansluiting in de FC-50 weer doorgelust naar m'n wah en dat ging zonder probleem.
Waarom stoort die ENGL Z12 dan wel?
En waarom stoort ie niet op zo'n brakke oude telefoon adapter?
Succes!
Bedankt!
Gerben
Favorieten/bladwijzers