Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 48

Discussie: Zelfbouw SG

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Ziet er goed uit! Lekker toch zo'n SG.
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Ik begrijp de methode nog niet helemaal.
    Welk deel van dat afgeslepen boortje bevestig ja dan in de spanner van de kolomboor?
    En welk deel laat je dan langs je MDF mal lopen?
    En verder. Ligt je MDF mal dan boven of onder het werkstuk gekeken vanaf de spanner van de kolomboor?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    Ik heb mijn mdf mallen ook allemaal op die manier uitgefreest en het bevalt me heel erg goed.
    Je hebt enkel een (oud) boortje nodig in de gewenste diameter en dan slijp je aan de achterkant, die normaal in de spanner gaat, een shuin kantje. De lengte van deze schuine kant zou ongeveer het dubbel van de diameter van de boor moeten zijn. Dus stel, je hebt een boortje van 4mm diameter, dan moet de schuine kant ongeveer 8mm worden.

  3. #13
    Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    74

    Standaard

    Bedankt allemaal voor jullie reacties

    Het is een Lefty-SG
    Zij wordt met blanke hoogglans lak (motip) gespoten

    Dit is eigenlijk mij tweede project , het eerste project is brandhout geworden.
    Het eerste project is in een bevlieging gebouwd, met weinig voorkennis.

    Bij de SG heb ik eerst het boek van Hiscock doorgelezen en hier op het forum rond gesnuffeld.

    Hieronder de link naar de "OBrien-methode"

    http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

    Het is precies zoals Sanderltd zegt
    Een oude boor, en de achterkant wordt in een hoek afgeslepen, alleen heb ik niet 2x de diameter van de boor genomen, maar minder.
    Maar dit is persoonlijk, het is maar net wat jij lekkerder vindt frezen.
    Groter dan 2x de diameter raad ik af, want dan begint alles te trillen.

    Voor een dikke body neem bijvoorbeeld een lange betonboor die je gebruikt om door een muur te boren, deze is lekker lang, dus het stuk waar geen spiraal zit is ook langer, zaag het spiraal-gedeelte er af zodat je alleen het rechte stuk overhoud.
    Slijp nu de gewenste hoek aan dit rechte stuk ( max 2x de diameter) en je frees is klaar.
    Op deze manier heb ik een 4, 6, 8 mm boor geslepen en daar bijna de gehele gitaar mee gefreesd.

    De keren dat ik gewoon een bovenfrees heb gebruikt is voor het maken van een stukje fineer van 4mm dik mahonie voor de headstock.
    En om de hals-pocket vlak te frezen.

    Verder heb ik alleen maar de boor-manier gebruikt, ook de hals heb ik zo gedaan.

    Maar als je nu alles met een bovenfrees of de OBrein-manier freesd, of een werkstuk er goed uit komt te zien ligt toch hoofdzakelijk aan je mallen.

    Robert

  4. #14

    Standaard

    Ik ken die methode ook, heb 'm zelfs wel eens uitgeprobeerd en het werkt idd prima! En nu het hier zo ter sprake komt, denk ik dat ik mijn eerstvolgende project ook eens ga frezen op die manier.

    Het wordt een te gekke gitaar, zo te zien. Succes!
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #15
    Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    74

    Standaard

    Vandaag weer een aantal plaatjes



    Headstock onder een hoek van 13 graden verlijmd, en alvast de juiste form gegeven ( hier heb ik het mahonie-fineer voor gebruikt)



    Trussrod canal gefreesd ( dit heb ik wel gewoon met de boven frees gedaan)



    Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto

    Het verloop vanaf de topkam tot einde hals mbv de Obrein-methode gedaan.
    Een mal van het verloop van de hals maken en frezen maarrrrrrrrr.



    Het eindresultaat
    Ook al de halspocket eruit gefreesd ( hals hoek 2graden )



    Hals is nog niet verlijmd
    Begint toch al echt op een gitaar te lijken.



    Hals verlijmd.
    Fretboard met binding verlijmd op de hals.



    Alle gaten geboord, dus spuiten maarrrrr
    Heb wel voordat ik met het spuiten begon eerst 4 lagen parketlak gebruikt, omdat ik geen porieenvuler gebruik kan ik mbv de lak lekker de porieen dicht strijken.



    Spuiten....schuren...spuiten.....schuren.......... ....


    Hoop dat het een beetje te volgen is allemaal, het zijn niet zoveel foto's en ze hebben niet de aller beste kwaliteit, maar beter iets dan niets.
    Bij een volgend project zal ik meer foto's maken zodat alles stap voor stap getoond wordt.

    Robert

  6. #16
    Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik ken die methode ook, heb 'm zelfs wel eens uitgeprobeerd en het werkt idd prima! En nu het hier zo ter sprake komt, denk ik dat ik mijn eerstvolgende project ook eens ga frezen op die manier.

    Het wordt een te gekke gitaar, zo te zien. Succes!

    Deze methode bevalt mij zeer goed, je hebt meer controle over het werkstuk, en een foutje wordt niet metteen afgestaft zoals dat bij een bovenfress wel het geval is.

    Robert

  7. #17
    Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    Ik begrijp de methode nog niet helemaal.
    Welk deel van dat afgeslepen boortje bevestig ja dan in de spanner van de kolomboor?
    En welk deel laat je dan langs je MDF mal lopen?
    En verder. Ligt je MDF mal dan boven of onder het werkstuk gekeken vanaf de spanner van de kolomboor?
    Zie eerste pagiina, eerste foto.
    De mal komt bovenop het werkstuk te liggen, en met de boorfrees ga je langs de mal.
    Frees niet metteen één cm uit je werkstuk want dit gaat niet.
    De SG-body is 35mm dik en ik denk dat ik het wel in 15 á 20 keer moest doen voordat ik de body had uitgefreesd.

    Robert

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rojatama Bekijk bericht
    Zie eerste pagiina, eerste foto.
    De mal komt bovenop het werkstuk te liggen, en met de boorfrees ga je langs de mal.
    Frees niet metteen één cm uit je werkstuk want dit gaat niet.
    De SG-body is 35mm dik en ik denk dat ik het wel in 15 á 20 keer moest doen voordat ik de body had uitgefreesd.

    Robert
    Bedankt voor je uitleg. Ik heb ook het Youtube filmpje waar je eerder naar verwees bekeken. Het is me helemaal duidelijk.
    Ik ga het zeker een keer toepassen. Vooral voor een klassieke headstock lijkt (zoals op de Yuotube film) lijkt het me erg geschikt. Ik heb al een paar keer die uitsparingen met de hand uitgezaagd en met een steekbeitel strak gemaakt. Dat is meer werk en minder nauwkeurig dan deze freesmethode.
    Bedankt voor de tip.

    Je SG ziet er prima uit. Succes.

  9. #19

    Standaard

    Hoe gedroeg die boorfrees zich bij het esdoorn? Ik ga een stuk wenge voor de kiezen krijgen en men zegt dat dat vergelijkbaar is qua hardheid met esdoorn.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #20
    Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Hoe gedroeg die boorfrees zich bij het esdoorn? Ik ga een stuk wenge voor de kiezen krijgen en men zegt dat dat vergelijkbaar is qua hardheid met esdoorn.

    Het was wel duidelijk hoor-en voelbaar als de boorfrees in het esdoorn kwam, maar ik kon wel aan één stuk doorfrezen, heb hem dus niet ondieper moeten zetten.
    Als je maar niet te diep gaat, dan merk je er eigenlijk niet zoveel van, en laat de kolomboor niet teveel toeren maken, je merkt zelf wel bij welk toerental het beste gaat.
    En vergeet niet na elke freessnede om de groef schoon te maken want het zaagsel blijft in de groef zitten, als je dit niet doet verbrand het en krijg je geen mooie snede, dit zul je dan weg moeten schuren

    De freessnede was strakker ( gladder ) dan die in het Mahonie.

    Ik vond de 4 en 6 mm boren het beste gaan, liefst de 4mm boor.

    Robert

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top