Op TGP zijn op verschillende subfora de mods minder of niet aktief als lid. Da's een keuze, daar hebben we hier geen zin in.
Op TGP zijn op verschillende subfora de mods minder of niet aktief als lid. Da's een keuze, daar hebben we hier geen zin in.
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Ik kom ook op heel veel met name buitenlandse forums zoals gearslutz en daar wordt zeker vrij veel gemodereerd. Gearslutz is een beetje vergelijkbaar met gitaarforum maar dan nog veel drukker en daar zitten ook veel mods. Er wordt ook heel veel 'onzichtbaar' gemodereerd.
Een voorbeeld van hoe het niet moet vind je hier.. Dat is een forum waar ik bij toeval via een link terecht kwam, in een discussie die vrij technisch is. Dekkerj ken ik toevallig persoonlijk en hij is een ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam en weet dus heel erg goed waar hij het over heeft. Twee andere posters zien hun heilige huisjes van voodoo materiaal afgebroken worden en hebben de pech dat de ingenieur zeer vasthoudend is, bijna een pitbull.
En de moderator mist de kennis van de materie en ziet niet dat de ingenieur duidelijke argumenten heeft die door de andere posters niet kunnen worden ontkracht, dus gaan ze op de ad hominem tour en behandelen degene met het gelijk aan zijn kant als een troll. Waarop de moderator de ingenieur een ban geeft.
Ik heb die mod een email gestuurd, een vriendelijke email overigens, want je zal daar mod zijn.
Zou je misschien een paar voorbeelden weten te noemen, want ik kan zelf echt niet verzinnen hoe dat hier van toepassing moet zijn.
Het enige wat ik kan verzinnen is ons beleid over scheldwoorden, daar zijn we altijd erg duidelijk in geweest wat er kan en wat niet. En op het moment dat we schelden en grove taal aan de gebruiker overlaten zijn er altijd een paar die daar stevig misbruik van maken. Niet veel, de meerderheid doet dat niet, maar een paar is genoeg.
Toch willen we die niet kwijt als forumleden, dus simpelweg bannen is geen optie. Vermanend toespreken is dan het enige wat overblijft, en dan heb je opeens die schoolmeester.
www.aardappeleters.netOorspronkelijk geplaatst door Nielsje
www.sleepwalkers.nl
Te koop:
Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.
Jammergenoeg ken ik TGP vnl als een forum waar vrij veel threads worden gedelete als ze te heftig worden of als er, terecht of niet, een "god" (e.g. Vex, Lovepedal) te pissen wordt gezet. Daarnaast passen ze op TGP censuur toe op links waarvan het linken zou kunnen betekenen dat er heeeeel eventueel een rechtzaak uit zou kunnen komen.
Twee vomen van moderatie die niet mijn voorkeur hebben omdat ze beide de gemakkelijktse/lafste optie kiezen. Mooie universiteit.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Laat ik het zo stellen: mijn perceptie is dat de mods op gitaarnet vaker ingrijpen dan die op andere forums. Het kan zijn dat deze perceptie te wijten is aan het feit dat er op die andere forums de mod onzichtbaar modereerd. Ik kan het onzichtbare niet zien. Ik heb niet echt een dossier gemaakt met voorbeeldenIk bedoel geen scheldwoorden, racisme of hollander moppen, daar mag je op reageren als je wil. Ik dacht eerder aan de zin of onzin van een topic. Het is komt voor dat een mod een post sluit wegens "dit topic heeft geen zin". Op TGP heb ik nog nooit een mod zien schrijven "dit topic heeft geen zin".
Ik ken de banden tussen de TGP mods en de fabrikanten (if any) niet om daar een oordeel over te vormen (net zomin als de banden tussen de gitaarnet mods en fabrikanten als die er al zouden zijn), maar het is een zeer interesante opmerking. Al is een onderzoek naar de boekhouding van forums waarschijnlijk teveel off-topic![]()
Ghehehe, onzin-topics... Ja, die gooi ik wel dicht, ja. Er zijn twee soorten: de echte zwamverhalen in Off Topic, en als je daar een tijdje leest weet je precies wat onzintopics zijn. De andere soort is een topic waar er al duizend van zijn.
In beide gevallen gaat het dicht met een rood commentaartje aan het eind. Wat ik ook zou kunnen doen is het topic weghalen, maar dat is erg onduidelijk naar de topicstarter toe.
Er worden soms topics geopend met als titel 'Wat was ik dronken gisteren!' of 'Ik verveel me!' Dat gaat echt dicht, maar de poster had er helemaal niets kwaads mee in de zin, hij dacht waarschijnlijk dat het wel grappig was. Dan vind ik het netter om gewoon te sluiten, dan weet hij wat er gebeurd is.
www.sleepwalkers.nl
Te koop:
De grap is dat dus geen financiële link is, zoals je nu vermoed, maar puur een kwestie van smaak en voorkeur. Met name kritiek op Lovepedal werd en wordt slecht verdragen en dus werden er nogal eens topics gesloten door mods omdat de inhoud ervan en de sfeer (vijandelijkheden over en weer) ze niet beviel. Dat is hier dus niet anders. Wordt er overdreven veel ruzie gemaakt of is de toon alleen maar negatief dan worden er posts verwijderd of het topic gesloten. Simple as that.
De reden dat we 'nutteloze' topics als zodanig bestempelen heeft te maken met het feit dat we in de eerste plaats het niveau ook enigszins in de gaten houden en in de tweede plaats leert de ervaring dat sommige topics door een knullige vraagstelling bijvoorbeeld heel gauw ontsporen tot één grote off topic grappenmakerij. Als je een beetje forumervaring hebt weet je hoe dat werkt en daar doen we dan wel eens aan preventie.
"Het is maar een spelletje" - Confucius
www.sleepwalkers.nl
Te koop:
Hey waar ik nog benieuwd naar ben:
Er waren een aantal mods vandaag aanwezig op de meeting, en H.huisjes was er ook, hebben jullie de probleempjes nou nog netjes uitgepraat? was een prachtig moment daarvoor.
Favorieten/bladwijzers