Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 32 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 318

Discussie: Impedantie FAQ

Standaard

Als je per impedantiewaarde maar 1 aansluiting hebt dan zou ik overwegen als je 2 cabs wilt aansluiten , een kastje te maken (of kopen als ze er zijn) met:

2 speakerjacks die in serie staan 2x 8 ohm = 16 ohm of:

2 speakerjacks die paralel staan 2x 8 ohm = 4 ohm

Alf

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Als je kathode van je eindbuizen aan massa ligt via een 1 ohm weerstand is de aflezing van 1 mV op je meter gelijk aan een stroom van 1 mA.

Alf

Ok dan klopt het.

Senior Member

Standaard

Als je per impedantiewaarde maar 1 aansluiting hebt dan zou ik overwegen als je 2 cabs wilt aansluiten , een kastje te maken (of kopen als ze er zijn) met:

2 speakerjacks die in serie staan 2x 8 ohm = 16 ohm of:

2 speakerjacks die paralel staan 2x 8 ohm = 4 ohm

Alf
    Een JCM 800 heeft maar 1 impedantiewaarde en da's een keuze uit 4, 8 of 16 Ohm via een schakelaar. Op een JCM 800 zitten 2 speaker uitgangen , maar die zijn parallel aan elkaar, dus als je 2x8 Ohm aansluit moet je de top op 4 Ohm zetten.

De vraag is nu wat het beste is, de boel op 4 Ohm of 16 Ohm aansluiten. Ik meen me te herinneren dat als je de keuze hebt, je altijd voor 16 moet gaan.

Standaard

Het ligt eraan wat voor geluid je wilt.

Als je een steviger bas en wat heldere mids wilt dan moet je voor 4 ohm gaan omdat je speakers dan een betere demping hebben .

Bij een hogere impedantie wordt het allemaal wat losser (flubbier)

Maar impedantie is ook frequentieafhankelijk.
    Ik zou gewoon proberen en kijken wat je bevalt.

Maar zorg wel dat geen misaanpassing hebt. Dit kan tot beschadigingen leiden , en eerder bij een marshall dan bij een fender zegt men. Waarom weet ik ook niet .

Alf

Senior Member

Standaard

Het ligt eraan wat voor geluid je wilt.

Als je een steviger bas en wat heldere mids wilt dan moet je voor 4 ohm gaan omdat je speakers dan een betere demping hebben .

Bij een hogere impedantie wordt het allemaal wat losser (flubbier)
    Stoner rock/metal in drop C. Ook is de laagweergave van 2x12" cabjes net iets minder dan bij 4x12".

Ik ga eerst maar voor 4 Ohm, dan hoef ik ook niets te verbouwen...

Standaard

Dat ik deze thread nooit eerder opgemerkt heb!
    Zie direct de mogelijkheid om m'n vragen hier te stellen

M'n JTM45 heb ik in elkaar gezet op 16 Ohm (heeft geen schakelaar).
    Hierbij heb ik dus een ENGL cab staan met 2 * V30 16 Ohm, schakelbaar in mono of stereo.

De JTM heeft 2 uitgangen (16 Ohm dus).
    Momenteel heb ik de cab op stereo staan en 2 kabels van de top richting cab.

Maar wat ik uit dit topic begrijp moet ik de cab dus op mono zetten en maar 1 uitgang van de JTM gebruiken daar 2 kabels totaal geen meerwaarde heeft.... correct? Is mijn voorgestelde aansluitwijze dan ook de beste?
    "You have enemies? Good.
    That means you've stood up for something, sometime in your life."
    Winston Churchill

Standaard

Ik heb even naar die Engl cab gezocht en zie dat het een 16 ohm cab is met 2 V30 speakers dwz dat die speakers elk 8 ohm zijn. Dus in serie staan.

Wat jij met je versterker gedaan hebt weet ik niet , toch zelf in elkaar gezet, klopt dit ? En je hebt 2 speaker uitgangen , op de 16 ohm tap aangesloten ?

Dan neem ik aan dat je de twee uitgangjacks in serie gezet hebt.

Als dit allemaal klopt zou ik de cab met een aansluitkabel gebruiken in mono stand dan zit je op 16 ohm.

Die stereo stand lijkt mij om 2 versterkers met elk een uitgangsimpedantie van 8 ohm op aan te sluiten. Maar pin me er niet op vast !

Alf

vinni
    Guest

Standaard

Nou,
    Het werkt hoor,

Twee Svets Winged -C- er in gezet. Bias rond de 36mA.
    Lekker geluidje!

Toch nog een vraag.....die 36mA ik kreeg het niet voor elkaar om beide
    buizen daarop te krijgen. De buizen zijn wel gematched.
    Is dat gebruikerlijk?
    Eentje heb ik nu op ca. 38mA de ander op 34mA.

Klinkt in ieder geval heel lekker. Wat ook opvalt is dat ik een hele hoop ruis en brom kwijt ben.

Vinni

Standaard

"gematched" wil niet altijd zeggen dat de buizen exact het hetzelfde zijn !

Ze kunnen misschien wel dezelfde ruststroom trekken maar elk een andere stelheid hebben dan wijken ze ook af als je er signaal op zet.

Het hangt er maar net vanaf hoe goed de dealer dit doet.
    Een paar mA afwijking heb je meestal wel. Niet moeilijk over doen.

Ok zijn de 2 trafohelften bij een push/pull versterker bijna nooit exact hetzelfde.

Lees dit maar eens :

I realize you probably won't give a damn what I say but IMO it's quite possible to have a truly matched tube set in a musically-important way (not merely in idling-heat-output) that nonetheless shows significant variances in DC current flow at idle between tubes. Unless you're using a toroidal OT - in which case a bias-servo circuit is in order IMO - 5mA or less DC mismatch won't matter at all IME. In fact, I've seen sets with much greater idle mismatches that put out very similar full-power currents, and sounded great; I'd trade DC current-matching at full power for DC current-matching at idle any day of the week, but I don't know of any tube seller that does this (and what is "full power"? or "idle", for that matter?). Idle DC-matching is really quick and easy to do, and it gives a number that can be readily checked with a meter - but usually it doesn't last, and unless you've got a serious mismatch (which IMO is important mainly for indicating large differences in baseline tube transconductances, which can make a real difference) it really isn't a matter of life and death tone-wise; my $.02, YMMV.

AC matching - now that's a different story. Getting a set of tubes that makes music in an identical fashion is very much a worthwhile goal IMO, but hardly anyone does it because a) it's difficult to do without a curve tracer, which involves money, possibly a computer w/attendant skill set, etc. b) you really need a huge quantity of 'raw' tubes to end up with a worthwhile number of AC-matched sets, and c) it doesn't always result in a closely-DC-idle-matched set, which can greatly increase the WTF!-factor on resale, especially when top dollar was paid. AFAIK the only big tube producer who AC-matches is Groove Tubes.

If you feel more comfortable going with tightly-DC-matched tube sets, that's great - it surely can't hurt, and at the very least it shows that some TLC was put into the selection of your tubes which IMO shows integrity on the part of the seller. I realize you posted that unmatched sets might still sound good, but I get the feeling that you'd much prefer a DC-matched set, and I'd hate to see you pass up some possibly great-sounded tubes (or having a bad feeling about a tube vendor) because they weren't within a certain arbitrary number of DC mA of each other at one particular Vp/-Vg. And as idle current (along with practically every other aspect of tube DC & audio performance) is dependant on interelectrode spacings - which are really pretty small, and can change during shipping - it's quite possible a perfectly-DC-matched set will arrive at your door unmatched.

en:

Re: I've got two GE 6550A pulls here, idling 17mA apart (50/33mA), and yet they pull 198/197mA with signal applied; go figure.

Maybe the tube with the lower idle current has a higher Transconductance (gm). Seems like that could account for it "catching up" to the other tube when signal is applied. In addition the drive from the phase inverter could be a little higher on one side. That would also affect the total measured current when signal is applied. Seems to me that the combination of these two factors could easily account for the measurements that you observed.
    Dus je ziet er komen nog heel wat andere factoren bij kijken.

Luister gewoon of het resultaat je bevalt en de rest is niet zo belangrijk.

Alf

vinni
    Guest

Standaard

Hee Alf,

Technisch stukje.....maar ik begrijp'm.

Thanks,

Vinni

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten