Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
Het draait gewoon om het maken van afspraken met elkaar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik mezelf niet kon horen door de drummer en/of bassist, of door een slechte mix.
Als wij in een kleine ruimte speelden dan hielden we daar rekening mee, en ja, dan speelden we wel eens ‘minder luid’ dan dat we eigenlijk wilden, maar dan was het voor het publiek goed te doen.
Als je jezelf slecht of niet hoort dan is de balans binnen de band al zoek.
En dat de regelgeving een goed podiumgeluid in de weg zou staan is natuurlijk grote kul...
Als je nou 's gewoon gelezen had... Het probleem tegenwoordig is de regelgeving omtrent aantal decibel en knoppendraaiers die dat denken op te lossen door gitaristen zachter te laten spelen. Het is bijna niet meer te doen om je nog verstaanbaar te maken, omdat je op een gegeven moment vooral bekkens en snare hoort. Zeker als je ook nog 's op formaat postzegel staat te spelen en nou net jij vlak voor de drummer staat. De gitarist moet tegenwoordig dan zachter, maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving en kun je dus je volume terug draaien wat je wilt, het aantal decibel trek je er niet mee naar beneden. Als ik mijn versterker nog beneden de één moet zetten, dan is dat geen kul meer. Dat is absurd en niet meer leuk. Maar ik heb zo het vermoeden dat je al wat jaartjes geen podium meer hebt gezien. Ben ik warm? Nou heb ik maar al te vaak te horen gekregen dat het publiek de gitaren bijna niet konden horen, maar dat zal allemaal wel grote kul zijn denk ik? Op grotere podia is nogal 's het podiumgeluid het probleem. Ik heb helemaal geen moeite met wat zachter te gaan, maar nog wel dat ik mezelf wel kan horen, of een zanger, zodat ik weet waar ik zit in een nummer. Die drummer en bassist hoor ik wel, dat hoeft niet eens over de monitor. Maar dan wel een beetje fatsoenlijke monitoren op het podium svp, of toelaten dat ik mezelf wat harder zet. Als het dan voor de mensen te hard is (ik heb die klacht echt nog nooit gehoord), dan bestaat er nog zoiets als oordoppen. Je komt niet naar een bandje kijken als je lekker rustig met elkaar wilt beppen. Dan heb je de verkeerde omgeving uitgekozen lijkt me. Zeker als je weet dat er een band speelt die in de zwaardere rock regionen zit. Maar iets zegt me ook dat je ook daar niet zo heel veel ervaring mee hebt... En nee, het heeft geen drol met veel te hard staan, of een band die uit balans is te maken. Na 20+ jaartjes gitaar spelen en bijna even zoveel jaartjes in bandjes weet ik inmiddels een beetje hoe dat werkt en ik zal hier vast niet de enige zijn. Ik hou zelfs niet eens van loeihard staan, omdat ik al schade heb aan een oor. Uit de tijd dat ik nog niet wist dat overcompenseren niet werkt. Ik denk dat bijv. Rinze ook wel weet waar hij het over heeft en die heeft het over exact dezelfde dingen. Maar vanuit je eigen referentiekader allemaal kul natuurlijk. Dat snap ik.