Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
Ashtraybrug: klinkt goed, ziet er goed uit, vintagecorrect en mijn rechterhand staat er op een prettige manier naar. Als je mijn ' 83 vintage reissue bekijkt, zie je een slijtplek van een paar centimeter (true relic) tussen de brug en de toggleswitch. Daar staat dus vaak mijn pink en dat voelt heel vertrouwd.

Dus los van het feit dat ik vlakke Telebruggen met 6 zadels erg lelijk vind, is de klassieke brug voor mij functioneel. Voor het eerst heb ik wel gekozen voor een met compensated saddles, maar natuurlijk wel van koper. Mijn Cabronita Tele heeft een kleine brug zonder opstaande randen en ik kan niet zeggen dat dat beter voelt.

Ging ik naar een onbewoond eiland en mocht ik 1 gitaar (met amp) meenemen, dan was dat zonder twijfel een Tele. Mocht ik een massieve gitaar naar keuze laten bouwen, idem dito. Maak mij gerust voorzitter van de Telefanclub, ik zou leuke meetings organiseren en balen dat Roy Buchanan niet kon komen.
Right, er is dus (terecht) over nagedacht. Het boxy idee vind ik totaal niet storend; de brug is een ander verhaal.
Heb hier een Hohner TE Prinz staan waar boxy idee gewoon in stand is gehouden maar de brug mooi vlak is. Geen slagaderlijke bloedingen.

Een echte met een Bigsby zou ik ook wel mooi vinden.

Een meeting waarbij Roy B. zijn opwachting maakt is te regelen. Low friends in high places hè? Maar hij speelt nauwelijks nog, en zijn zang is al enige tijd ook niet meer wat het was. Wat gaan wij toch vreemd om met onze helden. Bij leven en welzijn nauwelijks verkopen van enige omvang.

Kort en goed: Mijn ideale tele is dus zonder randje en met iets aangepaste neck pup, omdat ik die vaak wat muffig vind klinken.
Of een (qua randje) aangepaste Vintage Jerry Donahue, die ik heel mooi vind klinken. Ook de neckpup.

Heeft ook een beetje maf schakelpatroon (kopie van de JHS UK site voor 't gemak):
Pickup selections
Position 1: (neck-Wilkinson custom design WJDTn) Offers the rich, sparkling neck pickup tone of the traditional three-pickup guitar with that unmistakable single-coil sound that echoes the soaring, majestic blues tones of the '60s and '70s.

Position 2: (neck with custom special capacitor) Exudes the instantly recognisable tonal quality associated with the iconic full-body jazz guitars. Kick in an overdrive and capture the classic late '60s ‘Woman Tone’.

Position 3: (neck and bridge pickups with customised parallel wiring) Produces an enhanced, more contemporary version of the customary middle position timbre on the classic two-pickup guitar.

Position 4: (Neck and bridge combined with a capacitor and resistor in a controlled degree of reversed phase) Offers the popular ‘in-between quack tone’ found in this position on three-pickup guitars.

Position 5: Utilises a Wilkinson custom design WJDTb pickup with symmetrically staggered polepieces for great string balance and a special wind for increased sustain to capture the amazing gutsy lead sound found on the very best of those traditional two-pickup guitars!

Schakeling 4 vind ik dan persoonlijk minder. Maar goed, je houdt dan 4 heel fijne standjes over.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit of ik een pure recht-op-en-neer Tele zou willen of zo'n Jerry achtig iets.

Ik ben heel benieuwd hoe jouw bouwavontuur afloopt.
Vriendelijke groet, Gus