Oorspronkelijk geplaatst door
cluseau
Oude buizen die niet goed werken moet je ook gewoon weggooien of goed documenteren waar je ze voor kan gebruiken. Dat had je uren zoekwerk en onze tijd kunnen besparen.
Ruis komt van onzuiverheid in de materialen. Elke geleider heeft onzuiverheid en met name hoogohmige koolweerstanden zijn een schoolvoorbeeld van onzuiverheid. Als die kleine beetjes bij elkaar zorgen voor jouw ergernis en is weinig aan te doen. Nu draait het allemaal om de signaal/ruis verhouding dus een amp met veel gain mag ook meer ruis produceren. Nu wordt de ruis van de eerste trap meeversterkt door de volgende trappen dus als je in staat bent de eerste trap veel aandacht te geven kun je veel winst behalen. Heb je ruisarme anodeweerstanden? Is het buisje van goede kwaliteit? Probeer eens een J/JECC803gold van TT, daar heb ik goede ervaringen mee hoewel het niet veel scheelt als andere componenten de pan uit ruisen. Ik heb verschillende zogenaamde V1 buisjes getest maar wordt er niet vrolijk van. De verschillen zijn niet of nauwelijks te merken terwijl de prijs een veelvoud kan zijn van een ordinaire J/JECC83.
Wat slechte buisjes betreft: Ik zie dat je die tungsol een veeg uit de pan geeft maar vergeet niet dat ook J/J slechte buisjes er tussen heeft zitten. Het geldt eigenlijk voor ieder merk. Zoals gezegd kom ik regelmatig buisjes tegen die afwijken van de standaard en pleur die dan gelijk weg want ik kan me niet veroorloven nog eens mijn vingers te branden zoals jouw nu is overkomen

.
Favorieten/bladwijzers