Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 29 van 30 EersteEerste ... 1927282930 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 296
    Senior Member

Standaard

Duidelijk! dankje. De bredere lijn kan ook misschien aan de scope liggen, is niet meer de nieuwste Hameg.

Ik ga kijken om de anode bedrading wat op te schuiven naar de voedingskant zodat ze langs mijn turretboard af gaan ipv er onderdoor. Je ziet ook weleens op forums dat er alu of kopertape over bepaalde bedrading geplakt wordt als soort shielding, heeft dit zin of slaat dit helemaal nergens op?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Duidelijk! dankje. De bredere lijn kan ook misschien aan de scope liggen, is niet meer de nieuwste Hameg.

Ik ga kijken om de anode bedrading wat op te schuiven naar de voedingskant zodat ze langs mijn turretboard af gaan ipv er onderdoor. Je ziet ook weleens op forums dat er alu of kopertape over bepaalde bedrading geplakt wordt als soort shielding, heeft dit zin of slaat dit helemaal nergens op?
    Je kan met tape aan de gang maar er is een gevaar aan. Als het warm wordt gaat het altijd los en omkrullen, zeker in dit soort apparaatjes. Bovendien maakt het op mij een onprofessionele en vieze indruk. Beter goed werk leveren dan hoef je ook niet te rommelen toch?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Hieronder even een foto van de amp en even in paint de draden ingetekend die onder het board liggen en kruisen.

- Rood-wit in elkaar gedraaid zijn de anode -> uitgangstrafo
    - Zwart-rood zijn draden naar de choke
    - geel zijn de draden naar filtercap
    - de witte draad is mijn feedback loop
    - Bruin is de uitgangstrafo CT

Ik vermoed dat de draad van de feedback het slechtste is, of niet?

Senior Member

Standaard

Denk niet dat het in je feedback zit, dat is allemaal vrij laagohmig. Wat makkelijk signaal oppikt zijn hoogohmige ingangen. Het enige wat ik adhv de foto kan zien is dat je anodedraden onder het board doorlopen. Je zou eens kunnen schuiven met de bedrading op het moment dat je hem ziet oscilleren op de scoop.

Verder zie ik dat C16 10x zo klein is maar daar zal het niet in zitten, t was maar een opmerking.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

- de witte draad is mijn feedback loop
    ...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Denk niet dat het in je feedback zit, dat is allemaal vrij laagohmig. Wat makkelijk signaal oppikt zijn hoogohmige ingangen.
    Op de layout zit de feedbackweerstand op de 'Depth' potmeter zodat de lange feedbackdraad laagohmig is. Op de foto zit de feedbackweerstand echter aan de speaker jack, waardoor die lange witte draad hoogohmig is!
    Probeer eens die weerstand van plek te wisselen en dan die oscillatie weer op te wekken.

Senior Member

Standaard

@frans scherp opgemerkt van de c16. Ik had de verkeerde waarde besteld, tijdelijk deze er maar ingezet maar moet nog steeds een keer gewijzigd worden. Zover ik weet is deze enkel om de depth pot vrij van bijgeluiden te houden bij het verdraaien (depth is geïnspireerd door soldano circuit)

@fred, bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen. Het hoog en laag ohmige moet ik mezelf ook nog eens gaan bekijken. Ik ken de termen wel maar weet de achterliggende theorie er niet bij.

Senior Member

Standaard

Storing naar hoogohmige en laagohmige draadjes kun je als volgt zien:

Stel je hebt een signaalgenerator die een sinus van 1 Volt geeft, en die sluit je aan op een draadje die op zijn beurt weer met een weerstand van 1 Ohm aan aarde zit. (laagohmig) De signaalgenerator moet dan 1 Ampere leveren om het signaal overeind te houden. De generator levert 1 Watt.

Stel nu hetzelfde, maar dan met een weerstand van 1 MegaOhm. (hoogohmig) Dan hoeft de signaalgenerator nog maar 1 microampere te leveren. De generator levert nu maar 1 microwatt.

Het dus dus veel 'makkelijker' om een signaal te genereren op een hoogohmige draad. Daarom pikken die draden makkelijker storing op.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Op de layout zit de feedbackweerstand op de 'Depth' potmeter zodat de lange feedbackdraad laagohmig is. Op de foto zit de feedbackweerstand echter aan de speaker jack, waardoor die lange witte draad hoogohmig is!
    Probeer eens die weerstand van plek te wisselen en dan die oscillatie weer op te wekken.
    39k toch? Is relatief gezien nog steeds laagohmig maar je hebt een punt.

Senior Member

Standaard

Nou, net even de nfb omgedraaid maar helaas zonder resultaat. Sterker nog, het was erger. Dus ik de draad weer terug omgedraaid maar dat maakte geen verschil. Hij oscileerd nog sneller dan voorheen terwijl ik verder niets gewijzigd heb.... de oscilatie reageert erg op treble en presence... nog andere suggesties eventueel? Kan het een slechte buis zijn?

Senior Member

Standaard

Had niet verwacht dat het in de nfb zit. De andere zijde is zelfs 4k7 naar gnd dus dat is al helemaal laagohmig. Vergeet de witte draad, daar zit het niet.

Bewijs daarvoor komt van je treble regelaar welke invloed heeft. De ongewenste terugkoppeling vindt nog daarvoor plaats. Even om te proberen een grote cap aan de hete zijde van de anodeweerstand en gnd. Doe dat op een punt tegelijk en kijk daarbij op de scoop voor het effect.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten